Tv-anmeldelse
22. okt. 2015
Ferrell Takes the Field
Will Ferrell er hverken klovn eller imponerende, når han indtager en baseballbane i Ferrell Takes the Field. Det er godt for os alle, at han valgte komikken som levevej. Foto | Adam Bricker

Ferrell Takes the Field

Eminente Will Ferrell spiller baseball i et sympatisk projekt, der støtter cancer-overlevere. Men udskejelserne hører ikke til komikerens sjoveste.

Af Jeppe Mørch

Will Ferrell er et af verdens sjoveste mennesker. Selv i sløje komedier lyser han ofte op som begavet excentriker med en hær af absurde, sludrevorne ræve bag øret.

I filmkarrieren har Ferrell brilleret mest i Anchorman-komedierne, hvor han er den megalomane vært Ron Burgundy, der lever i sin egen syrede virkelighed, hvorfra han fortæller dagens nyheder. Og i Broadway-showet You’re Welcome America: A Final Night with George W. Bush leverer Ferrell et mærkværdigt og forrygende morsomt bud på politisk satire.

Nu optræder han som sig selv på HBO i 50 minutter om baseball. Den korte film følger komikeren i et døgn, hvor han spiller på ti forskellige hold i fem forskellige træningskampe.

På de ti hold får han lov at prøve alle baseballsportens ni forskellige positioner. Han skifter altså mellem griberhandske og bat.

Men Ferrell Takes the Field er tynget af, at der ikke sker meget mere, end titlen fortæller. Ferrell får lov at fabulere og omdanne trivialiteter til vanvid i indklippede interviews. Men på baseballbanen er han hverken lattervækkende dårlig eller overraskende god. Ikke én gang sker der noget virkelig opsigtvækkende i en kampsituation.

Baseball er amerikanernes nationalsport, mens få herhjemme har fuldstændigt styr på begreber som pitcher, batter og innings. Men det er næppe derfor, at HBO-filmen mangler fremdrift.

Det største problem er, at Ferrell Takes the Field har svært ved at finde fokus. Først fokuserer den på cubanskfødte Bert Campaneris, der i 1965 spillede alle ni positioner i en officiel baseballkamp. Kan Ferrell mon tangere rekorden, spørges der.

Men det er jo ikke samme rekord, Will Ferrell går efter. Han stiller bare op for ti forskellige hold, og sportsligt er han ikke ude på at bevise noget i træningskampene.

Derefter forsøger filmen at iscenesætte skiftene mellem holdene, som om Ferrell bliver fyret af de forskellige managers. Men vi har allerede fået fortalt, han skal skifte, så det virker underligt overspillet i en ellers dokumentarisk ramme.

Der er én grund til, Ferrell Takes the Field ikke falder fuldstændigt igennem. Og det er Will Ferrells komiske talent.

Baseball-filmprojektet handler meget sympatisk om at samle penge ind til en fond, der hjælper unge, der har haft cancer, med at komme tilbage på skolebænken. I starten præsenteres nogle af de unge, der har fået hjælp. Og vi møder manden bag fonden.

Midt i lovprisningerne klippes komikeren ind foran ti baseballtrøjer, der alle har ”Ferrell” skrevet på ryggen. Han kender til en anden form for cancer, ”the cancer of doubt”, som handler om andres tvivl på hans sportslige evner.

I film som Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby, Blades of Glory og Semi-Pro har Ferrell før optrådt som infantil galning i sportens konkurrencemiljøer. Og heldigvis dukker vanviddet også denne gang op som tiltrængte forfriskninger.

I en scene fortæller han David Letterman om projektet, mens han er udklædt som leprechaun, og den 47-årige komiker, der efterhånden har fået gråsprængte krøller, husker senere tilbage på barndommens baseballoplevelser.

Han erindrer at komme ind ved stadionernes urinaler og stå mellem højere hankøn. Til højre og venstre kunne han se ”large aduldt male penises”. Så var han blandt de store drenge.

Af og til møder vi Will Ferrells børn, der ikke er særligt interesseret i farens baseballdøgn. Og man forstår dem.

Battet havde ramt hårdere og mere præcist, hvis filmen havde været fiktion, og Will Ferrell i højere grad havde fået lov at gå ud af sine berømte tangenter.

Manglerne overstråles dog af, at holdet bag Ferrell Takes the Field har samlet over én million dollars ind til unge canceroverlevere. Det er en markant større bedrift end filmen, der trods nogle forrygende ordkaskader fremstår som en af Will Ferrells mere forglemmelige udskejelser.

Titel:
Ferrell Takes the Field

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Brian McGinn

Medvirkende:
Will Ferrell, Bert Campaneris, Billy Beane

Spilletid:
47 min.

Premiere:
Kan ses på HBO Nordic

Relevante artikler

Essay
23. jan. 2014
Sjovt Inc.

Sjovt Inc.

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten