Streaminganmeldelse
10. okt. 2023
Fair Play

Alden Ehrenreich og Phoebe Dynevor spiller to aktie-analytikere, der både deler seng og er kolleger i et Wall Street-investeringsfirma, hvor kønsrollerne snart bliver vendt på hovedet.

Foto | Menno Mans

Fair Play

Finansverdenen er en arena for kønskampen i Wall Street-drama, der byder på mindeværdige krumme-tæer-scener og er en af årets mest klaustrofobiske film.

Af Flemming Kaspersen

Chloe Domonts debutfilm Fair Play er et Wall Street-drama med samme feministiske blik som Emerald Fennells Promising Young Woman og Susanna Fogels Cat Person. Det er en post-MeToo-genrefilm, hvor det er mændenes tur til at græde og bløde. 

Det er også en film, der går mere op i køn end i systemkritik. Den skildrer et forfærdeligt og kynisk arbejdsmarked, men er mere interesseret i kampen mellem mænd og kvinder end mellem chefer og ansatte. 

Emily og Luke (Phoebe Dynevor og Alden Ehrenreich) er unge, smukke og stormende forelskede. De bor sammen, og Luke har lige friet. Men på deres fælles arbejdsplads er forholdet hemmeligt, da det er imod firmaets regler. 

Parret arbejder som aktie-analytikere i et Wall Street-investeringsfirma, hvor MeToo endnu ikke har været forbi. Et hektisk, ultrakapitalistisk kontormiljø befolket af toksiske børnemænd i jakkesæt. Drengerøvene fylder hele kontoret med et mix af selvglæde og undertrykt angst. 

Chefen, bistert spillet af Eddie Marsan, har ikke problemer med at kalde Emily en ”stupid bitch” lige op i hendes åbne ansigt. Der er tilsyneladende ingen safe spaces på Wall Street. 

Filmen foregår i dag, men skildringen af New Yorks finansmiljø ligner 1980’erne om igen. Alt handler om penge, succes og overflade.

”Grådighed er godt,” som Michael Douglas sagde i Wall Street

Da en mellemleder bliver fyret og på bedste 80’er-manér smadrer sin computer med en golfkølle, øjner Luke chancen for en forfremmelse. Men i stedet går forfremmelsen til Emily. 

Luke er skuffet, men tager det pænt. 

Måske kan Emilys succes smitte af på hans egen karriere. Men efterhånden som Emily bliver en af ”drengene” i firmaets ledelse, begynder bitterheden at syde i ham. Mens Emily får ros og millionbonus og inviteres på drinks med chefen, sidder Luke og slider foran computeren. 

Det bliver kun værre, da en forkert satsning fra Luke koster firmaet millioner og marginaliserer ham yderligere. 

På arbejdet hundser Emily med ham. Hjemme bliver deres forhold koldere og koldere. De arbejder begge to hele tiden, hun kommer fuld hjem og vil have sex, han har ikke lyst. Hun er Hunulven fra Wall Street, han er blevet til en sur kælling. 

Det minder om den danske rødstrømpe-klassiker Ta’ det som en mand, frue fra 1975, hvor Tove Maës fantaserer om en verden med kønsrollerne byttet om. 

Chloe Domont er ret så ligeglad med moral og etik på Wall Street. Finansverdenen er i Fair Play først og fremmest en arena for kønskampen. Det gør det svært at holde af hovedpersonerne. 

Luke og Emily fremstår lige så moralsk ormædte som deres kolleger. De færdes i en rædsom arbejdskultur, men de stiller aldrig spørgsmålstegn ved den. De vil hellere æde hinanden end kæmpe mod et sygt system. 

Emily er ambitiøs og dygtig. Det får hende til tops i firmaet. Luke ser derimod ud til at være født til at tabe i Wall Street-spillet, men han har ikke noget etisk alternativ. I desperation slår han sig på selvhjælps-bullshit som et forsøg på at kæmpe sig tilbage i position. 

Fair Play har adskillige mindeværdige krumme-tæer-scener, og den er godt lavet. Visuelt er det en af årets mest klaustrofobiske film. I Luke og Emilys lille lejlighed, i firmaets elevatorer og storrumskontor, i taxaer og mørke barer, er personerne konstant hegnet ind af vægge og mennesker. 

Fotograferingen skildrer Emily som en ensom kvinde midt i alfa-mændenes hajtank, og for både hende og Luke er der tilsyneladende ingen flugtmulighed. Lydsiden presser dem med en konstant kakofoni af storbyens lyde, både nat og dag. 

Stressniveauet er smittende højt. 

Man skal ret langt ind i filmen, før den afslører, at den i virkeligheden handler om den totale maskuline ydmygelse. 

Filmens ærinde er ikke at skildre en ung kvindes vej til toppen eller et pars kvaler på arbejdsmarkedet, men en ung mands ræs mod bunden. 

Dét er vel også en form for feminisme.

Titel:
Fair Play 

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Chloe Domont

Manuskript:
Chloe Domont

Medvirkende:
Phoebe Dynevor, Alden Ehrenreich, Eddie Marsan

Spilletid:
113 minutter

Premiere:
13. oktober på Netflix

Relevante artikler

Nyhed
06. maj 2016
Den unge Han Solo er fundet

Den unge Han Solo er fundet

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten