Biografanmeldelse
28. okt. 2022
Fædre & mødre
Katrine Greis-Rosenthal og Jacob Lohmann spiller forældreparret, der er meget opsat på at få datteren (Ida Skelbæk-Knudsen) ind på en kreativ skole. Foto: Søren Kierkegaard

Fædre & mødre

De voksne er de barnlige i Paprika Steens perfekt balancerede komedie, der fremkalder hovedrysten, høj latter og en bævende underlæbe.

Af Kristian Ditlev Jensen

Måske fordi stemningen er så let, tror mange, at folkekomedien er en nem genre for filmfolk at mestre. 

Det er ikke tilfældet. 

Der bliver lavet alt for mange film, som enten vil have for meget alvor i spil eller er alt for bøvede. Det svære i genren er at ramme en historie, hvor der er charme og varme, mens der antydes en nødvendighed og aktualitet, som alle kan spejle sig. 

Paprika Steens nye film balancerer perfekt, den er utroligt morsom og rigtigt sød. 

Vi følger et forældrepar, lægen og hustruen med den lille designbutik Piv & Co (Jacob Lohmann og Katrine Greis-Rosenthal). 

Deres datter Nanna skal i en ny, kreativ og ret irriterende skole. Og mens det egentlig er datteren, som er den nye i klassen, viser det sig hurtigt, at hele filmens præmis er den modsatte: Det er forældrene, der er de nye i klassen! 

Det er ikke for ingenting, at børnene er stort set fraværende i filmen. Skuespillerne har åbenlyst fået besked på at ”spille børn”. Derfor er det i virkeligheden også en slags klassefest, bare med voksne – uden at det af den grund bliver helt lavkomisk som i den nærliggende sammenligning, Klassefesten

I Fædre & mødre er Lars Brygmann nærmest ulækker som narcissistisk og totalt uberegnelig skoleinspektør. 

Rasmus Bjerg er uimodståelig som vvs’er med vægtproblemer og sjove udfordringer med at huske faste vendinger. Nikolaj Lie Kaas er rutineret og nuttet som kuet ægtemand med uventede seksuelle tilbøjeligheder. Jacob Lohmann er troværdig i rollen som ægtemanden, der omsider slår sig lidt løs. Carsten Bjørnlund er en socialistisk yoga-snedker på dårlig urt. 

På modersiden er Lise Baastrup skøn som en sanselig, kagebagende og utro hustru. Line Kruse er knaldgod som insisterende hidsigprop med en dagsorden. Katrine Greis-Rosenthal fremstår både rørende og irriterende som Nannas mor. Mens Amanda Collin er overbevisende som manipulerende og passivt aggressiv børnepsykolog for den kreative klasse. 

Filmen følger en klassisk drejebog for ensemblefilm. 

En gruppe isoleres på en skolehyttetur.

Undervejs skal vi ud i alle kroge af skoven på jagt efter en påfugl, en baghyler og et natløb. Vi skal ud i alle kroge af sindet med forførelse, fest, kammeratskab, indrømmelser, mindreværdskomplekser, drømme, vold, ekstase, misbrugsproblemer, samlivsproblemer og selvfølgelig forældreproblematikker. 

Man bliver overrasket over, hvor gode danske skuespillere er til at spille plørefulde. Drukorgierne er tåkrummende genkendelige for de fleste danskere over 30 år. Og udskejelserne sker vel at mærke ikke på bekostning af alvoren. 

Paprika Steen holder handlingen i stramme tøjler, og manuskriptforfatter Jakob Weis lader karaktererne udvikle sig undervejs. 

Den dybe børnepsykolog er også leflende og til fals for intern magt. Lægen, der kan virke som en lettere mislykket og selvoptaget ægtemand, viser sig at være en autentisk og ansvarsbevidst far. Den blærede rigmand mangler selvværd og kærlighed. Den samfundskritiske far er banal. Den sarte mor finder sig ikke i noget. 

Hele ens egen klasse er her: den tykke dreng, den smarte fodboldtosse, pigen med de store bryster og lærerens kæledægge. Spejlingen mellem barn og voksen er godt tænkt. Især fordi alle voksne har været børn, og alle børn bliver voksne. 

Publikum tager fra begyndelsen ejerskab i både smerten og glæden, festen og sorgen. 

Efter godt halvanden times smil, hovedrysten, fnisen og høj latter blandet med en passende mængde eftertanke og bævende underlæbe kommer rulleteksterne. 

Man vil måske ikke huske filmen om ti år. Og dog. For husker vi ikke netop film som Den eneste ene og Adams æbler, der har den samme lethed og elegance? 

Paprika Steen er ikke længere klassens nye pige. Hun er en rigtigt dygtig instruktør.

Titel:
Fædre & mødre 

Land:
Danmark 

År:
2022 

Instruktør:
Paprika Steen 

Manuskript:
Jakob Weis 

Medvirkende:
Jakob Lohmann, Katrine Greis-Rosenthal, Nikolaj Lie Kaas, Amanda Collin, Lisa Loven Kongsli, Maria Rossing, Lars Brygmann 

Spilletid:
97 minutter 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 7 år 

Premiere:
3. november

Paprika Steen i Ekko

Paprika Steen er på forsiden i det nye nummer af Ekko.

I et stort interview fortæller hun om tankerne bag Fædre & mødre, men også om at have været igennem to alvorlige operationer.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

Relevante artikler

Nyhed
06. okt. 2022
Hudløs Paprika Steen i nyt Ekko

Hudløs Paprika Steen i nyt Ekko

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten