Cph:Dox 2025
25. mar. 2025
Faderen, Sønnerne & Helligånden

Brothers in arms – Christian og Henrik har været meget igennem sammen med en traumatiserende barndom, og i den nye dokumentar står de over for nye udfordringer.

Foto | Moving Documentary

Faderen, Sønnerne & Helligånden

Testamentet var i 2011 et sensationelt dokumentarhit, men selv om arvestriden løb ud i sandet, er opfølgeren et meningsfuldt og gribende gensyn.

Af Kristian Ditlev Jensen

Ting her i verden hænger sammen. Og det er i grunden en smuk og ret gennemført bevægelse, som Christian Sønderby Jepsen laver i Faderen, Sønnerne & Helligånden, der er en selvstændig fortsættelse af hans Testamentet fra 2011. 

I den første film, hvor vi møder brødrene Henrik og Christian, ser det i første omgang ud til, at de skal dele et tocifret millionbeløb med mosteren Petra, da deres morfar dør. 

Men i stedet bryder en vild fejde i familien ud, og spørgsmålet er, om det testamente, det hele drejer sig om, og som filmen har titel fra, er falsk. 

Så hvem arver hvor meget? Det ender med, at hele familien er ved at falde fra hinanden. 

Fra denne historie om en konkret, juridisk arv bevæger instruktøren sig nu, mange år senere, over i en anden type arvesag, nemlig den sociale arv. For kan man undslippe sin fortid og sine gener? Kan man blive en anden – en anden end sin familie, sine rødder, sit ophav? 

Det undersøger filmen, og den gør det fremragende, nysgerrigt og åbent, men også med den nøgterne erfaring, at de færreste formår at lægge deres liv radikalt om. 

Alene det realtidslige aspekt, afstanden på hele fjorten år imellem de to film, giver filmen en fortællemæssig råstyrke. Det giver mindelser om Richard Linklaters Before-serie, der havde premiere i 1995, 2004 og 2013 – altså med niårsintervaller.

Også i Faderen, Sønnerne & Helligånden ser man, hvordan folk er nænsomt ældet – hovedpersonen Henrik bliver faktisk gråhåret i løbet af toeren! – og man er for narkomanen Christians vedkommende glad for at se, at han overhovedet er i live endnu. 

På samme måde er tumlinger nu gymnasieelever, og små drenge er allerede blevet fædre. 

Udgangspunktet er flere forskellige typer af personlige kriser. Henrik prøver stadig at finde sig selv og et arbejde, men er i en helt ung alder for længst indstillet til en førtidspension. 

Hans søn Alexander er – som en lærer udtrykker det – måske på vej ud af gymnasiet. Han møder i hvert fald ikke op til timerne, men spiller i stedet – ret habilt ser det ud til – hård og vred heavyrock. Henriks hustru Ceci prøver at forholde sig fornuftigt til sin noget udfordrede familie. Og Christian slås stadig med stoffer, druk og en følelse af, at han ikke rigtigt betyder noget for nogen.

Det smukke ved Faderen, Sønnerne & Helligånden er, at den lander alle historierne, der har fået luft under vingerne i første akt. Henrik ender med at rive sit hampedrivhus ned i filmens måske mest forløsende vendepunkt, og siden får han også en voksenlæreplads som elektriker. 

Ceci forsøger desperat at opdrage sine børn og få dem i skole, men må også erkende, at hun har et alkoholproblem, der ligger bag hendes stadig voldsommere opførsel. Og Alexander … nej, det må du selv opleve i biografen. 

Christian, der hele tiden har virket som den mest udsatte, bliver radikaliseret i gruppen ”Hellige Danmark”, som åbenbart har forbindelse til den serbisk-ortodokse kirke. Her bliver han en slags euronationalist med romerhilsen und alles

Begge Christian Sønderby Jepsens film – som med fordel kan ses i sammenhæng – imponerer gennem deres humor og loyale skildring af alle involverede. Dog med én undtagelse: brødrenes intrigante far, hvis fravær i toeren er markant. 

Der er også de poetiske åndehuller med storslåede naturbilleder fra blandt andet Dollerup Bakker og de nære, hudløse scener med tårer, drukture og jammerdal. Og samtidig den let forbløffende happy ending, der bæres af tilgivelsen som menneskeligt grundvilkår. 

Filmen bæres imidlertid næsten alene af karaktererne, der alle medvirker ret aktivt i dokumentaren. De er indimellem både kameraflirtende og udstillingsparate, hvilket sammen med instruktørens allestedsnærværende empati er med til at løfte filmen over socialpornografi. 

Henrik har den første films plakat hængende i køkkenet, og man får indtryk af, at dette filmprojekt – som han efter sigende selv fik idéen til – har bidraget til at skubbe ham i en mere positiv retning. 

Bag det hele ligger dobbeltfortællingens dybere årsag. En mors tidligere drukdød og en fars afsporede, nærmest incestuøse sexturistrejse med sine store drenge. 

Christian Sønderby Jepsen har udtalt, at han vil følge op med en treer i 2040 for at skabe en generationshistorie over tre årtier. Den er vi mange, der glæder os til. Hvis vi – og historien og dens galleri af spektakulære mennesker – ellers lever så længe.

Titel:
Faderen, Sønnerne & Helligånden

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Christian Sønderby Jepsen

Medvirkende:
Henrik Ernst Steffensen, Christian Peter von Ernst, Alexander Peter Ernst, Ceci Karen Ernst

Spilletid:
97 minutter

Premiere:
21. marts på Cph:Dox og 27. marts i danske biografer

Relevante artikler

Biografanmeldelse
21. sep. 2023
Munken

Munken

Interview
20. sep. 2023
Ikke engang en munk kan styre tilværelsen

Ikke engang en munk kan styre tilværelsen

Interview
01. feb. 2012
Drama dumpede ind af brevsprækken

Drama dumpede ind af brevsprækken

Nyhed
30. jan. 2012
Lige så effektiv som en spillefilm

Lige så effektiv som en spillefilm

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten