Serieanmeldelse
04. nov. 2019
Exit
Hermine (Agnes Kittelsen) drømmer om at få et barn med ægtemanden Adam (Simon J. Berger), men han er i virkelighen steriliseret og vil hellere feste løs. Foto | NRK

Exit

Norsk serie om vor tids stenrige og afstumpede finansmænd underholder, men kommer til kort i forhold til amerikanske inspirationskilder.

Af David Madsen

I dette århundrede er gangsteren blevet skiftet ud med de stenrige forretningsfolk, når filmbranchen skal fremvise den mørke side af den amerikanske drøm.

Ligesom gangsterne har disse mennesker enorm magt med meget lidt ansvarlighed, og de bruger den på sex, alkohol og stoffer.

Martin Scorseses The Wolf of Wall Street satte i 2013 standarden for arketypen, da Leonardo DiCaprio som yuppien Jordan Belfort kastede med hummere efter FBI-agenter og sniffede coke fra røvhullet af escortpiger.

Men det er ikke kun griske newyorkere og indignerede Silicon Valley-nørder, som nyder senkapitalismens overmodne frugter. I NRK’s Exit hopper de høflige nordmænd ombord på yachten med hor, næsegodt og mammon i stride strømme.

Serien er baseret på anonyme interviews med fire norske rigmænd i finanssektoren. På baggrund af dem tegner instruktør og manuskriptforfatter Øystein Karlsen et portræt af kransekagen af Norges finansfolk, der minder chokerende meget om det, vi kender fra USA.

Henrik, Jeppe, William og Adam lever det søde overklasseliv i en af verdens rigeste nationer. I hverdagen er de nogenlunde almindelige borgere i den norske velfærdsstat. De kysser deres kone farvel om morgenen, diskuterer skattely med fordækte centraleuropæere i frokostpausen og ignorerer børneflokken efter bedste evne.

Men de mødes også ugentligt i deres 250 kvadratmeter store bachelorhybel, hvor de bæller fin vin, beklager sig over familien og knepper dyrt betalte prostituerede til solen står op.

Som Adam (Simon J. Berger) siger: Vi lever i en glasklokke fri for normer og vaner.

Men det er langt fra kun i nattens mulm og mørke, at de norske rigmandssvin tager røven på deres kære og resten af samfundet. Flere gange i løbet af seriens otte afsnit slår det klik for de coke-inficerede hjerner, og så skal en eller anden have skallen smadret.

Men det får ingen konsekvenser for de slibrige rigmænd.

Den iltre William (Pål Sverre Hagen) overfalder en tidligere arbejdspartner til en hjemmefest med hundreder af gæster som vidner. Men politiet bliver aldrig for alvor involveret, og vennerne ryster blot opgivende på hovedet og beder de andre om at feste videre.

Det er måske det mest interessante ved Exit, at serien ikke gør disse mænd eksotiske, men fremstiller dem som drengerøve, plattenslagere og salgsmænd, der har forstået at få resten af samfundet til at arbejde for sig.

Og de keder sig ubegribeligt meget på toppen.

Det er et emne, der kan virke nyt i socialistiske Norden. Men Exit står i al for høj grad i skyggen af bedre produktioner. Som når den laver en tro kopi af den underholdende sekvens i The Wolf of Wall Street, hvor Jordan Belfort paralyseres af særligt stærke piller.

Exit spiller for alvor fallit sammenlignet med HBO’s Succession, hvor de rige bliver flået ved at vise dem som menneskelige, fejlbarlige og dybt usmagelige. I Exit virker samtalerne ægte, men serien bliver flagrende, når de fire rigmænd for eksempel noget lommefilosofisk indrømmer, at de er nogle rigtige monstre.

Netop dramaet er akilleshælen i serien.

Hver af de fire hovedpersoner har store problemer på hjemmefronten, men få af dem fænger for alvor. Når William efter et fejlslået selvmordsforsøg prøver at redde sit ægteskab, bliver det for sukkersødt.

Så er sociopaten Adam mere interessant. Han har ikke fortalt sin kone, at han er blevet steriliseret, selv om de har prøvet at få et barn i fem år.

Når serien nøjes med at vise, hvordan finanssektorens topfolk er patetiske og svælger i deres egne egoer, er den dog ganske underholdende.

Titel:
Exit

Land:
Norge

År:
2019

Serieskaber:
Øystein Karlsen

Medvirkende:
Simon J. Berger, Agnes Kittelsen, Pål Sverre Hagen, Tobias Santelmann, Jon Øigarden

Spilletid:
Otte afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
4. oktober på DRTV

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. aug. 2020
P-Valley

P-Valley

Serieanmeldelse
25. juli 2020
Cursed

Cursed

Serieanmeldelse
23. apr. 2020
The Midnight Gospel

The Midnight Gospel

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten