Biografanmeldelse
04. feb. 2016
Ex Machina
Alicia Vikander spiller den meget menneskelige robot Ava, som udsættes for en menneskeligheds-test i Ex Machina. Foto | Aimee Spinks

Ex Machina

Alex Garlands science fiction-thriller Ex Machina, der langt om længe får dansk biografpremiere, er intens og intelligent.

Af Lars Bukdahl

Det kan irritere mig en smule at give den erfarne manuskriptforfatter Alex Garlands instruktørdebut Ex Machina fem stjerner, fordi det lige præcis er, hvad den forlanger og forventer at blive bedømt til.

Filmen ved udmærket, at den ikke er et auteur-mesterværk, men den er på øretæveindbydende vis helt overbevist om, at den inden for sin genre, science fiction-thriller (den kunne også kaldes et androide-kammerspil), er optimalt tight og slick, intelligent og intens.

Hvilket den irriterende nok faktisk er.

Som anmelder føler jeg mig i samme situation som filmens hovedperson, den unge programmør Caleb, der har vundet et besøg hos sin eneboer-boss Nathan i hans luksushule langt ude i ødemarken. Han inviteres til at udsætte androiden Ava for en udvidet, såkaldt Turing-test: Hvor menneskelig er robotten?

Hvor menneskelig er filmen, som behændigt veksler mellem velartikulerede mind games, Caleb versus Ava, Nathan versus Caleb?

Pænt meget menneskelig, og det skyldes frem for alt Oscar Isaac, der spiller Nathan som jovialt manipulerende, kvæstet kynisk superskurk, og svenske Alicia Vikander, der får en sær og fin, ligesom stålsat skrøbelighed frem i Ava, især når hun vandrer rundt med en udhulet, gennemsigtig glasfiberkrop.

Domhnall Gleeson som Caleb kan ikke stille frygteligt meget op med sin troskyldige, renhjertede nørd, der genereres sjovere – og i flere eksemplarer – i HBO-serien Silicon Valley.

Jeg fatter omsider, at det er helt bevidst, at filmen ser ud og opfører sig som det indre af en splinterny MacBook.

Den klaustrofobiske perfektion skal dirre perfekt i sin perfektionisme, før den omsider og uhjælpeligt splintrer: Plot og dialog skal spinde kvikt derudad, før historien pludselig står helt tavs og åben.

Navn:
Ex Machina

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Alex Garland

Manuskript:
Alex Garland

Medvirkende:
Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac

Spilletid:
108 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
4. februar 2016 i Cinemateket

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta

Benedetta

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten