Biografanmeldelse
25. jan. 2018
Et tysk liv – Goebbels’ sekretær
Goebbels’ sekretær Brunhilde Pomsel fortæller om sit liv, der er tæt forbundet med afgørende begivenheder i tysk historie. Et tysk liv er bedst, når den viser, hvordan demokratiet langsomt kan omvæltes indefra. Foto | Frank Van Vught

Et tysk liv – Goebbels’ sekretær

Nazileders tidligere sekretær reflekterer over nazisternes undergravning af det tyske samfund i dokumentar, der har direkte relevans for nutiden.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Et tysk liv, en film om Joseph Goebbels’ sekretær, er på samme tid simpel og uhyre kompleks.

Dokumentaren er en interview-film baseret på en omfattende og lang samtale med den over 100 år gamle Brunhilde Pomsel, der arbejdede som sekretær for Goebbels under Anden Verdenskrig.

I rolige sort-hvide billeder fortæller Brunhilde Pomsel om sit liv, der dækker vigtige begivenheder i den tyske historie, garneret med små klip og arkivmateriale. Vi ser nazistiske og amerikanske propagandafilm, optagelser af fanger fra kz-lejrene og lydklip fra Goebbels’ folkeforførende taler.

Et tysk liv er meget afdæmpet og enkelt opbygget.

Men samtidig er den dyb og bevæger sig om en stadig relevant og kompliceret tematik. For med et menneske som Brunhilde Pomsel – en af de få tilbageværende, der har bevidnet nazisterne på tæt hånd – melder der sig selvsagt en masse spørgsmål.

Hvordan kan man arbejde som led i en organisation, der systematisk stigmatiserer udvalgte befolkningsgrupper, underminerer demokratiet og udrydder millioner? Hvordan oplever hun den fascistiske magtovertagelse, der langsomt forvandlede Tyskland fra et demokrati til en totalitær stat?

Det er spørgsmål som disse, der er kernen i Pomsels fortælling.

Den tidligere sekretær døde i en alder af 106 år i 2017, kort tid efter optagelserne til Et tysk liv, men hun er klar i hovedet, reflekteret og en velformuleret fortæller i filmen.

”Tingene er aldrig sort-hvide. Der er altid blandet noget gråt i,” som Pomsel forklarer om nazi-tiden. Og det er netop en styrke, at filmen giver Pomsel masser af tid til at udfolde mange eftertænksomme nuancer.

De sort-hvide billeder er rolige med få klip, så man kan dvæle ved Brunhilde Pomsels furede ansigt og fine, bløde hud.

Som sekretær for Goebbels – den fremstående nazist og mangeårige propagandaminister – har Pomsel en unik position.

Sjovt nok er det det samme greb, som Oliver Hirschbiegel benytter i Der Untergang fra 2004. Dens skildring af Hitlers sidste dage er også fortalt med udgangspunkt i hans sekretær, og flere af de episoder, som Brunhilde Pomsel fortæller om i Et tysk liv, kan man genkende fra Der Untergang. Pomsel beretter for eksempel rørende om Goebbels’ selvmord.

Som sekretær er Pomsel derfor både en perifer figur og en privilegeret observatør af det inderste maskinrum. Mange af Pomsels overvejelser går på, hvorvidt hun burde have gjort modstand med fare for at miste sit liv.

Pomsels liv har en enorm historisk spændvidde. Født i 1911 har hun oplevet to verdenskrige, økonomiske op- og nedture og fascismens opblomstring i Europa. Og selv om det kræver tålmodighed, er det interessant at høre sekretærens fortælling i store dele af filmen, men det største plus ved Et tysk liv er dens direkte relevans for nutiden.

Vi har sommetider nemt ved at affeje nazisternes grusomheder som et enkeltstående historisk tilfælde. Men samtidig glemmer vi måske, at dele af historien kan gentage sig i forskellige former.

Det er i hvert fald nemt at tænke fake news, russiske troldehære og forførende populistister, når Pomsel fortæller, hvordan Goebbels og hans ministerium manipulerede med statistikker og fakta, så det passede ind i nazisternes demagogiske verdensbillede. De holdt opildnende oratoriske taler, der forheksede hele folkemængder.

Mod slutningen af filmen citeres Goebbels selv: ”Vi vil blive husket som de største statsmænd i historien. Eller de største forbrydere.” Han fik ret i det sidste, og Brunhilde Pomsel hjælper sammen med Et tysk liv til at nuancere den historie.

Titel:
Et tysk liv

Originaltitel:
A German Life

Land:
Østrig

År:
2016

Instruktør:
Christian Kröne, Olaf Müller, Roland Schrotthofer, Florian Weigensamer

Medvirkende:
Brunhilde Pomsel

Spilletid:
113 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
25. januar

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten