Serieanmeldelse
01. juli 2024
Eric

Benedict Cumberbatch’ far er noget selvoptaget, og en dag, hvor han følger sin søn (Gaby Hoffmann) til skole, forsvinder sønnen sporløst.

Foto | Netflix

Eric

Netflix-serie om et forsvundet barn har alt for mange spor, men Benedict Cumberbatch’ præstation og skildringen af 1980’erne er fremragende.

Af Kristian Ditlev Jensen

Så snart det nævnes, at Storbritanniens store, kunstneriske personlighed – den allestedsnærværende Sherlock Holmes-skuespiller Benedict Cumberbatch – medvirker i en film, er man på forhånd fan.

Når man så hører, at han spiller en fordrukken far, der ligger i skilsmisse, spærrer man øjnene op. Når man dertil kan lægge, at han er indlejret i en historie, der udspiller sig i et 1980’er-univers, der er lavet én til én med for eksempel denne anmelders ungdom, er man bjergtaget. 

Og når man så til sidst forstår, at han – i en stor del af de seks afsnit, som miniserien Eric udfolder sig i – spiller over for en gigantisk dukke af samme navn, overgiver man sig helt. 

Eric åbner med et gennemført anslag. 

Vi er umiskendeligt i 1980’ernes New York med alle de hjemløse, med den livsfarlige kriminalitet og med efterlyste børns portrætter trykt på bagsiden af mælkekartoner i en lykkeligere tid uden skærme og elektronik. 

Detaljerne er vanvittigt perfekte. Vi taler Lacoste-guldbriller og skuldertasker, print på børne-T-shirts og endnu smukt designede biler. 

Vincent (en fuldkommen autentisk Cumberbatch-far) er en gudsbenådet tegner og noget selvoptaget dukkefører på et Muppet Show-agtigt børne-tv-program. Men hurtigt forstår vi, at han og hustruen Cassie (en skrøbeligt-stærk Gaby Hoffmann) har så mange ægteskabelige problemer, at deres søn Edgar (spillet flot af Ivan Morris Howe) bliver en lus imellem to ret hårde negle. 

Så da han en dag bliver fulgt til skole af sin far, smutter han. Og det kommer hurtigt frem, at hans far, som lige var optaget af noget andet, nok faktisk heller ikke fik fulgt ham helt til dørs. 

Derfra begynder et klassisk Lost Child-drama med eftersøgningen, afhøringer, de mulige mistænkte – som er sådan cirka alle – og mange hjælpere, der gør, hvad de kan. 

Men midt i det hele dukker der noget uventet op. 

I Ole Lund Kirkegaards børnebog Otto er et næsehorn får en børnetegning liv og bliver en karakter i en fortælling. Det samme sker her, hvor Edgars tegning af ”monsteret” Eric, som nu er et ret sødt og bamseagtigt monster, pludselig vækkes til live. 

Han bliver Vincents faste side-kick, da faren leder efter sin søn. I flere scener er han direkte med, men det er snedigt nok lavet sådan, at han i flere scener er uden for billedet, så han på en måde lige så meget er en voice-over. 

Man begynder uvilkårligt at gætte. Er Eric Vincents dårlige samvittighed? Er han en stemme fra Vincents vrede og kritiske far? Hvem er han? 

Serien er frem for alt båret af eminente skuespilpræstationer. En af de finere er McKinley Belcher III, der spiller kriminalassistenten Ledroit. Han har færten af en større sag, som kredser om pædofili i baglokalerne på en natklub, og når det kædes sammen med Edgars forsvinden, rejser nakkehårene sig. 

Men det gør de endnu mere, når vi oplever skabshomoseksuelle Ledroits forhold til sin kæreste og samlever, der er ved at dø af aids. Skammen og udsatheden, marginaliseringen og frygten, er ægte. 

Historien om en indgroet homofobi og hiv-forskrækkelse i USA for 40 år siden er bare ét spor i den samlede fortælling. Og det er seriens akilleshæl. 

For ud over frygten for ”bøssepesten” skal vi også lige have lynbehandlet stofmisbrug, alkoholisme, hjemløshed, skilsmisse, skilsmissebørn, arbejdsvilkår, arbejdsmiljø, manglende fagforeninger, raceproblemer, presseetik, lokalmiljø, stereotyp type casting, politivold, pædofili, pæderasti, trækkerdrenge, homoerotik, regnbuefamilier, ligestilling og mental load. 

Vi vil gerne høre om dem alle, men i den samme serie bliver det for meget. Og seriens titulære monster fylder slet ikke så meget, som man havde forventet. 

Men som en britisk anmelder på The Guardian har skrevet, skal instruktør Lucy Forbes og manuskriptforfatter Aby Morgan have points for at have svunget battet hårdt og modigt. Deres gengivelsen af 1980’ernes New York er fremragende, og Cumberbatch bliver forhåbentlig belønnet med mange priser.

Titel:
Eric

Land:
Storbritannien, USA

År:
2024

Instruktør:
Lucy Forbes

Manuskript:
Abi Morgan

Medvirkende:
Benedict Cumberbatch, Gaby Hoffmann, Dan Fogler

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
30. maj på Netflix

Relevante artikler

Serieanmeldelse
01. maj 2024
Baby Reindeer

Baby Reindeer

Biografanmeldelse
25. nov. 2015
Suffragette

Suffragette

Biografanmeldelse
08. okt. 2014
Den usynlige kvinde

Den usynlige kvinde

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten