Serieanmeldelse
23. feb. 2020
Enten/Eller
Ungdomspolitikerne Maja (Emilie Kruse) og William (Nikolaj Dencker Schmidt) forelsker sig i hinanden, selv om de kommer fra sin side i det politiske landskab. Foto | Andreas Omvik

Enten/Eller

Dansk politik møder Shakespeares Romeo og Julie i interessant ungdomsdrama om en forelskelse på tværs af det politiske spektrum.

Af Kjartan Hansen

To sjæle finder hinanden i nattelivet. 

Igennem slørede flashbacks og lidenskabelige nærbilleder giver de sig hen til hinanden. Fragmenterede billeder af læber, der mødes, kys på halsen og nysgerrige hænder, som grådigt udforsker en ukendt krop, blander sig med latter og glemte øjeblikke tidligere på aftenen. 

Alt sammen filmet med lav, blålig belysning, der giver et drømmelignende og begærligt udtryk – som var det en del af en parfumereklame for Dior. 

Sådan præsenteres hovedpersonerne William og Maja, der i første episode vågner op sammen efter en hed nat uden at kende hinandens navn. 

Disse indtagende sekvenser er særligt fremtrædende i de første par afsnit af Enten/Eller og ebber siden langsomt ud. De forbliver visuelt seriens stærkeste og fylder skærmen med kødelig lyst, hver gang de vender tilbage. 

Men de unge elskende er begge ungdomspolitikere og står på hver deres side af det politiske spektrum. Ligesom romancen spirer, skydes valgkampen i gang, og det går ud over forholdet. 

Allerede i første sæson hænger de hver især valgplakater op på Christianshavn, og Majas slæng af venstreorienterede autonome ser den liberale William rive en modkandidats plakat ned. 

Undervejs trapper konflikten kun op, før den udvikler sig til vold.

Inspirationen fra Romeo og Julie er ikke til at komme udenom. Vi ser tragediens højdepunkter blive genskabt i nutidens København, og ligesom i Shakespeares forlæg foregår nøglescener mellem de unge elskende på en altan.

I rollen som Maja ligner Emilie Kruse med sit lyse pandehår og vintage-skjorter en typisk moderne københavnsk kvinde, og skuespilleren kommer hurtigt under hun på seeren med sit afdæmpede, men intense spil. Mens Nikolaj Dencker Schmidt både er charmerende og sårbar som William, hvis hundeøjne stråler – selv når han fuld af vrede råber ad sin far i afmagt.

Serien har tydeligvis også ladet sig inspirere af dansk politik. Især Maja fremstår som en kombination af flere markante kvindelige politikere på venstrefløjen.

Under en politisk debat ser vi, hvordan hun himler med øjnene og sukker opgivende, hver gang modparten siger noget, hun er uenig med. Når hun selv får ordet, skifter hun facon og bliver mere saglig og nærværende – en retorisk teknik, man kender fra Zenia Stampe, Pernille Skipper og Mette Frederiksen.

Men Maja er mere og andet end en politisk aktivist. Faren er således kvægavler. Og selv om hun taler om retfærdighed, begår hun i desperation verbale angreb på sine modkandidater.

Ikke desto mindre er hun en tiltalende figur, der omgås arbejderne, de unge og autonome, men er afbalanceret nok til at kunne diskutere med alle politikere uanset partifarve.

Modsat er William en arbejderdreng fra Vestegnen, der forsager sit ophav for at være dus med privilegerede, liberale unge, som har ondt af sig selv, når de går glip af en skiferie.

”De er født med en sølvske oppe i røven. Men det er du ikke,” siger en ældre politiker om det liberale parti for at opmuntre William til at bruge sin baggrund til at skille sig ud på højrefløjen.

Men han vælger at kysse med Maja, når han får til opgave at skrive en tale for partiformanden. Således bekender serien friskt politisk kulør og udstiller liberalisme som en kortsigtet, forkælet og impulsiv strømning.

Alligevel bliver de unge elskende gradvist mere midtersøgende, selv om William ændrer sig mere end Maja. Det er, som om serien indimellem prøver at fremstå politisk neutral, men det lykkes kun delvist.

Majas barndomsveninde Line flytter ind, men veninden fremstår mest som andenviolin, der holder spejlet op foran Maja, som er ved at miste jordforbindelsen. Line og mange andre bipersoner er arketyper snarere end virkelige mennesker.

Det ændrer dog ikke ved, at Shakeapeares historie føles spillevende i Christian Vangsgaard og Malthe Koch’ danske fortolkning.

Titel:
Enten/Eller

Land:
Danmark

År:
2020

Serieskaber:
Martin Winther, Christian Vangsgaard, Malthe Koch

Medvirkende:
Nikolaj Dencker Schmidt, Emilie Kruse, Troels Lyby, Pernille Højmark

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 25 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
23. februar på Xee

Relevante artikler

Nyhed
05. feb. 2020
Julie og Jesper på banen med 33

Julie og Jesper på banen med 33

Serieanmeldelse
21. dec. 2019
32

32

Serieanmeldelse
28. mar. 2019
31

31

Serieanmeldelse
19. sep. 2018
30

30

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten