Biografanmeldelse
04. apr. 2022
Ennio Morricone – The Maestro
Den italienske komponist Ennio Morricone sidder i sit rodede kontor og brygger på en af sine uforglemmelige melodier, der har haft skelsættende betydning for både filmen og musikkens verden. Foto | Piano b Produzioni

Ennio Morricone – The Maestro

Enhver cineast og musikelsker bør se fængslende dokumentar om historiens måske største filmkomponist.

Af Kjartan Hansen

”La Grande Maestro.”

Med de ord introducerer Quincy Jones italienske Ennio Morricone på scenen i dokumentaren om den ikoniske filmkomponist.

Undervejs i filmen kommer lignende hyldester fra stribevis af kendisser, hvis veje har krydset den feterede italiener. De medvirkende tæller de normalt meget mediesky instruktører, Terrence Malick og Wong Kar-wai, samt filmkomponisterne John Williams og Hans Zimmer.

Giuseppe Tornatore er bedst kendt for sin nostalgiske perle Mine aftener i Paradis, som Ennio Morricone lavede musikken til. Og hans dokumentar nøjes ikke med rosende ord til mesteren, der døde i 2020.

Ennio Morricone – The Maestro overskrider biografiens ofte snævre rammer ved at skrive højde- og lavpunkter i komponistens lange karriere sammen med historiske nedslag i det 20. og tidlige 21. århundrede.

Historien starter under fattige kår i Benito Mussolinis fascistiske Italien. Farmand Mario forsørger familien med de håndører, han tjener ved at spille trompet på Roms natklubber.

Ennio beretter selv om farens optrædener for tyske og amerikanske soldater under Anden Verdenskrig.

En overgang optræder de sammen, før hovedpersonen i 1946 bliver færdiguddannet på musikkonservatoriet og starter en karriere, der ender med at være skelsættende for både film- og musikindustrien.

Trods en spilletid på to en halv time går filmen ikke i dybden med hovedpersonens privatliv. Men rejsen igennem den store karriere er ikke desto mindre fængslende. Dokumentaren skildrer den evigt foranderlige underholdningsindustri og de passionerede kræfter, der holder hjulene i gang.

Morricones toner rummer en sælsom dualisme. Hans finkulturelle ambitioner giver musikken en overvældende og opulent lyd, der står på skuldrene af Beethoven og Chopin.

Samtidig er der et umiskendeligt præg af popkulturelle strømninger, som Morricone var frontløber for både som avantgarde-musiker og i arbejdet for den italienske tv-kanal RAI i 1950’erne. Det kommer bedst til udtryk i hans magiske musik til spaghetti-westerns som Den gode, den onde og den grusomme.

Melodierne bliver for altid siddende i kroppen.

”Jeg hørte den om og om igen,” siger Quentin Tarantino, der også er med i filmen. Melodien fremkalder øjeblikkeligt knivskarpe billeder af Leones maleriske vilde vesten, hvor en storrygende og svedglinsende Clint Eastwood iklædt støvet poncho løber rundt i en tilsandet kirkegård for at finde en skjult skat.

Det er yderst effektfuldt, at tonerne ikke stopper, når de medvirkende taler om Morricone. I et fintfølende lydbillede skrues der op og ned for volumen efter behov.

Filmen fletter Morricones imponerende portefølje af værker ind i en nærmest opera-storladen beretning om nybrud, perfektionisme og lidenskab, der gjorde hans sælsomme lyd uundværlig igennem 50 års filmhistorie.

Tilsat klip fra tilhørende film, optagelser af musikeren i arbejde og private fotos smelter hans virkelige liv sammen med fiktionen, han har beriget.

Hyldesten er overvældende, men forhindrer ikke en kritisk tilgang til mesterens karriere. 1970’ernes eksperimenterende lyd i samarbejdet med Dario Argento var mindre vellykket, men fejes ikke ind under gulvtæppet.

Også stjernenykkerne, når store navne fra Hollywood ville bestille musik, der mindede om storhedstiden i 1960’erne, får lov til at fylde. De påvirkede musikken til Oliver Stones U Turn fra 1997. Komponisten beskrev det selv som banal og barnagtig tegnefilmmusik, der ikke levede op til hans talent.

Ennio Morricone – The Maestro er en bevægende fortælling om en stædig kunstner. Enhver cineast og musikelsker bør se filmen.

Titel:
Ennio Morricone – The Maestro

Land:
Italien, Belgien, Holland, Japan

År:
2021

Instruktør:
Guiseppe Tornatore

Manuskript:
Guiseppe Tornatore

Medvirkende:
Quentin Tarantino, Hans Zimmer, Clint Eastwood, Oliver Stone

Spilletid:
156 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
7. april

Relevante artikler

Nekrolog
06. juli 2020
Ennio Morricone er død

Ennio Morricone er død

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten