Biografanmeldelse
12. sep. 2016
En rød løber for Asta Nielsen
Eva Tind skrev for nyligt en bog om Asta Nielsen, og nu fortsætter hun med at vække stumfilmsstjernens sjæl til live i dokumentaren En rød løber for Asta Nielsen. Foto | Sidsel Becker

En rød løber for Asta Nielsen

Eva Tind forsøger at fremmane ”die Asta” i et bizart dødskult-portræt, der ikke har den fjerneste sans for datiden eller stumfilmdivaens talent.

Af Brian Petersen

Tind røber i starten af filmen, hvorfor hun i sin tid fattede interesse for Asta Nielsen. Det var hverken hendes skuespilkunst, historie eller film, der gjorde udslaget. Det var den omstændighed, at Tinds mor også hedder Asta og har fødselsdag samme dag som divaen, nemlig den 11. september.

Desuden har Tind boet i den ejendom, Nielsen blev født i på Gammel Kongevej i København. Og for at det ikke skal være løgn, faldt hun engang i en antikvarboghandel over et brev på lyserødt brevpapir, skrevet af Asta Nielsen.

Med sådanne utrolige sammenfald og personlige berøringsflader er det selvklart, at Tind – der tidligere har skrevet bogen Astas skygge om Nielsen – også måtte lave en film om hende.

Endnu én.

Som filminteresserede vil vide, er der skrevet flere bøger om stumfilmstjernen, udgivet brevsamlinger og der forskes stadig i og holdes internationale konferencer om Nielsen. Og i portrætfilmen Den talende muse (2003) fik hun mæle gennem telefonsamtaler, hemmeligt optaget af en beundrer i 1950’erne. Endelig lavede filmens instruktør Torben Skjødt-Jensen også tv-filmen Afgrunden (2003) om Nielsens forhold til datteren Jesta.

Ikke desto mindre har Eva Tind gjort det til sin mission at hente Asta Nielsen ud af glemslen. Eller som det hedder i pressematerialet ønsker hun at ”skabe en sult efter hende, der forbliver et mysterium for beskueren”.

Nielsen ligger begravet i de ukendtes grav på Vestre Kirkegård, hvor Tind i filmens første minutter ruller en rød løber ud over kirkegårdsstien. Man kan ikke undgå at bemærke, at løberen ikke er særligt rød. Nærmere fesenrød.

Og så er der det uheldige i symbolikken. En rød løber foran et gravsted? Hvad er det egentlig, Tind har gang i? Det står klart nogle og halvtreds minutter senere. Målet er faktisk at fremmane ”die Asta”.

I løbet af filmen sminkes Tinds kronvidne, skuespilleren Bodil Jørgensen, til at ligne Nielsen, som hun til sidst gestalter.

Bodil Jørgensens forbindelse til Nielsen består i, at hun engang har fået to af hendes armbånd i bryllupsgave. Der var noget særligt ved hendes arme og hendes gestik, udtaler hun om sin navnkundige kollega. Hun var stærk og udtryksfuld, og Bodil Jørgensen ville slet ikke kunne tåle at møde hende, tror hun. Så vidt kommer det da heldigvis heller ikke.

Divaen træder ikke frem som levende død. Vi må nøjes med Jørgensens fortolkning af hende.

Det er kulmination på den fetichisme og dødskult, der gennemsyrer Tinds film. Undervejs har hun overnattet steder, hvor Nielsen har opholdt sig og mødt mennesker med (mest fjern) forbindelse til Nielsen.

Og for at hjælpe åndemaningen på vej har Tind iscenesat sine medvirkende i tableauer, som er inspireret af scener fra Nielsens liv og film.

Således kan Jørgen Sprogøe – søn af Ove – opleves i brudeslør. Han var som barn vidne til, at Asta Nielsen slukkede sit høreapparat, når hun havde fået nok af snak. Og den 95-årige filmhistoriker Marguerite Engberg giver den med kappe og kårde efter at have harceleret over, at filmprisen Bodil i sin tid blev opkaldt efter to samtidige filmskikkelser (Bodil Ipsen og Bodil Kjer) og ikke efter Nielsen, som havde været verdensberømt i en svunden tid.

Vi introduceres også til Nielsens dødsmaske. Den er endt hos Torben Skjødt-Jensen, der viser den frem for en benovet Eva Tind.

En rød løber for Asta Nielsen rummer flere løsrevne filmklip fra Asta Nielsens karriere, men de præsenteres ganske uden indsigt i den tid, hun levede og arbejdede i. For en nutidig betragter vil det derfor være ret uforståeligt, hvori Asta Nielsens talent egentlig bestod.

Stik imod hensigten tænker man efter filmen: ”Hvil i fred, Asta.”

Titel:
En rød løber for Asta Nielsen

Land:
Danmark

År:
2016

Instruktør:
Eva Tind

Medvirkende:
Marguerite Engberg, Marijana Jankovic, Bodil Jørgensen, Poul Malmkjær, Torben Skjødt-Jensen, Jørgen Sprogøe

Spilletid:
52 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
11. september

Relevante artikler

Boganmeldelse
06. maj 2016
Astas skygge

Astas skygge

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
09. apr. 2019
The Twilight Zone

The Twilight Zone

Cph:Dox 2019
20. mar. 2019
The Panama Papers

The Panama Papers

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten