Biografanmeldelse
04. apr. 2025
En Minecraft film

Jack Blacks balstyriske Steve er i virkelighedens verden mest bare et flop, men mesterbygger i spillet Minecraft, hvor han og en gruppe andre mennesker er blevet fanget. 

Foto | Kirsty Griffin

En Minecraft film

En på papiret umulig filmatisering af verdens mest åbne sandkassespil er blevet en fejende flot, virkelig sjov og utroligt spændende fortælling.

Af Kristian Ditlev Jensen

Ordet ”minecraft” er et såkaldt portmanteau, altså et ord sammensat af to dele. Første del handler om at mine, altså udmine, udgrave. Anden del betyder ”at skabe”. 

Så i computerspillet af samme navn, som blev lanceret i 2011 af svenske Mojang Studios, skal man finde ting og så lave noget med det fundne. Minecraft er verdens til dato mest åbne sandkassespil. 

Idéen er enkel. Man bygger selv fra bunden den verden, man vil have i helt fri og ubegrænset leg. Børn og visse voksne elsker det. 

Derfor er det også så oplagt at skabe en familiefilm baseret på universet. Men hvordan laver man en film om fri leg, når den i sagens natur bliver bundet op i hundredvis af konkrete valg? Hvordan laver man en film, som ikke-mindcraft’ere gider se, herunder forældre, der ikke ved, hvad en ”villager”, en ”creeper” eller en ”TNT-blok” er for noget? 

Og hvordan laver man en film, der viser et barns frie fantasi, men på en virkelighedstro måde? 

Det overraskende er, at projektet lykkes over al forventning. Filmen er fejende flot, virkelig sjov, totalt spændende og opfylder samtidig både børns og voksnes behov. 

Teknisk jonglerer den mellem forbløffende mange lag. 

Der er de virkelige skuespillere, ikke mindst den balstyriske Jack Black, der løfter hele filmen. Samtidig er der statister og skuespillere i skønne dragter. Alt i Minecraft er nemlig firkantet, så nogle af skuespillerne har kassehoveder, og selv de animerede ulve og får er helt firkantede. 

Dertil skal lægges egentlig animation, men det utrolige er, hvor sømløst det hele smelter sammen. Efter få minutter accepterer man ikke bare præmissen, men også det samlede udtryk. Og så er man bare med, når den lille mine-togvogn fræser afsted med et menneske og en animeret, firkantet kæle-ulv indeni. 

De er alle sammen på flugt fra et ondt svin, det vil sige en firkantet gris i rustning. Og det er altså ti gange mere virkeligt – og sejt – at se i biffen end at få forklaret i en artikel. 

Plottet er simpelt. Mere end blot en lineær fortælling er filmen en udforskning af hele Minecraft-universets muligheder – ja, nærmest en formidling af selve spillets essens. Så man kan godt tage bedstemor med i biffen, selv om hun ikke kender spillet. 

Alt bliver forklaret. 

Historien handler om Henry, en nørdet dreng, som spilles godt af amerikanske Sebastian Hansen. Han bliver smidt durk ind i Minecraftspillets virkelighed gennem en mystisk portal, der lukker sig bag ham. 

Han kommer derfor hurtigt ud på en mission efter en bestemt sten, der kan åbne portalen til virkeligheden igen. Opgaven skal han løse sammen med den midaldrende Garret, som var USA-mester i gaming i 1989 og spilles urkomisk af Jason Momoa. 

Garret leverer mange voksenvitser, så forældre kan sidde og fnise. Han er en totalt afdanket 80’er-fyr, og sammen med Jack Blacks balstyriske Steve, der i virkelighedens verden mest bare er et flop, ledsager han Henry. 

De tre får også selskab af Henrys søster Natalie, der portrætteres friskt af Emma Myers, og hendes veninde Dawn, som Danielle Brooks spiller med masser af attitude. 

Filmen bliver interessant nok en diskret, ufrivillig kommentar til den vedvarende skærmdebat, fordi man – for at lave en film om et altopslugende computerspil, som fanger børn i timevis – åbenbart skal bruge den skinbarlige, pulserende virkelighed. 

For det er netop både mennesker, deres personligheder, håndværk, kunnen, fysisk styrke, våben, metal, træ, sten og kobber, som redder fantasiens verden. 

Først som sidst lever En Minecraft Film af sin høje underholdningsværdi. Det er et sandt eventyrunivers, der foldes ud. Og det hele minder i sin episke storhed og fantasifulde persongalleri faktisk lidt om Ringenes Herre-trilogien. 

Bare med firkantede uhyrer og helte – og holdt i tryg og uskadelig børnehøjde. Selv zombierne er for det meste ret nuttede.

Titel:
En Minecraft film

Originaltitel:
A Minecraft Movie

Land:
Sverige, USA

År:
2025

Instruktør:
Jared Hess

Manuskript:
Chris Bowman, Hubbel Palmer, Neil Widener, Gavin James, Chris Galletta

Medvirkende:
Benjamin Hasselflug, Rasmus Hammerich, Frederik Thoft, Nabiha, Karoline Hamm, Jacob Stegelmann, Vicky Berlin, Bodil Jørgensen

Spilletid:
101 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
3. april

Relevante artikler

Biografanmeldelse
06. mar. 2024
Kung Fu Panda 4

Kung Fu Panda 4

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten