Biografanmeldelse
07. nov. 2024
En kvinde i Istanbul

Lia (Mzia Arabuli, th.) tager sammen med naboen Achi (Lucas Kankava) fra Georgien til Tyrkiet for at finde sin forsvundne, transkønnede niece.  

Foto | Haydar Tastan

En kvinde i Istanbul

Drama om forsvunden kvinde hylder livsglæden og sammenhold mellem mennesker uden at bagatellisere udstødelsen af transpersoner.

Af Kjartan Hansen

To transkvinder synger en sang for den pensionerede skolelærer Lia (Mzia Arabuli), der grundet en sprogbarriere har svært ved at kommunikere med dem.

Rundt om bordet i den slidte, men hyggelige stue sidder også en fjerde kvinde. Med bævrende underlæbe mumler hun, at hun ville ønske, én fra baglandet også ville komme for at finde hende.

Lia er nemlig rejst fra hjembyen Batumi i Georgien til nabolandet Tyrkiet for at finde sin forsvundne niece Tekla, der blev smidt på porten, da hendes far opdagede, at hun var trans. Med sig på rejsen har Lia den unge Achi (Lucas Kankava), som husker Tekla fra hjemstavnens transmiljø, og at hun vistnok søgte efter en bedre tilværelse i Istanbul.

Den svenske instruktør Levan Akin, hvis forældre kommer fra Georgien, har tidligere skildret sit hjemlands konservative forhold til lgbt+-miljøet på nænsom og forsonende vis. Han er bedst kendt for den fremragende, sanselige homofilm I morgen danser vi, om en ung, georgisk danser, der kæmper for at udleve sin seksualitet.

Levan Akin nægter at lade sig styre af køn som en binær konstruktion, men insisterer på en værdig og følsom tilgang til andre mennesker.

En kvinde i Istanbul indledes med en tekst, der fortæller, at både tyrkisk og georgisk er kønsneutrale sprog, hvor man ikke gør forskel på grammatisk køn. En lettelse for enhver, der er bange for at miskønne nogen eller for selv at blive miskønnet.

I en nærmest drømmeagtig scene løsriver kameraet sig elegant fra hovedpersonerne og tager som i 1920’ernes storbysymfonier på opdagelse i Istanbuls snoede gader, mens det nysgerrigt hæfter sig ved indbyggernes gøremål.

Snart flytter perspektivet til en færge, hvor passagererne drikker te, ryger og sludrer, inden kameraet igen finder Lia og Achi, som også har fundet vej ombord. På øverste dæk står transkvinden Evrim (Deniz Dumanli) med en cigaret, og længe ved vi ikke, om Evrim er Teklas nye navn, eller om hun er et helt nyt bekendtskab.

Det er ikke kun i Georgien, men i store dele af verden, at transpersoner udstødes både af lokalsamfundet og familien. Nød lærer nøgen kvinde at spinde, siger ordsproget. Men uden et trygt fundament og op imod verdens mistillid må mange transpersoner hutle sig gennem livet.

Tekla blev svigtet af familien. En far fra nabobyen skyder sin homoseksuelle søn. En bordelmutter fortæller om hjemløse unge, der får smag for stoffer og aldrig bliver set igen.

”Hvad er det for et liv, hun har valgt?” spørger Lia hypotetisk, da hun og Achis jagt fører dem til et nabolag præget af fattigdom og sexarbejde. Og mens hendes tårevædede øjne borer sig ind på publikums nethinde, svarer Achi klogt: ”Det var nok ikke et valg.”

For nogle kan det virke bedaget, at en film om transpersoners vilkår mest følger de ciskønnede hovedpersoner. Men i En kvinde i Istanbul er det en rørende påmindelse om, at gode allierede findes alle steder.

Modsat mange transpersoner gennem filmhistorien – fra den danske En soap til Sean Bakers Tangerine – er Evrim endda privilegeret. Hun arbejder som advokat for en menneskerettighedsorganisation, der beskytter transpersoner og andre udsattes rettigheder.

Vi ser hende endda forlade kæresten Mustafa til fordel for Ömer, der ikke er bange for at være sammen med hende offentligt, men flirter på åben gade ved højlys dag. Deres berøringer er ikke transaktionelle, men kærlige.
Når Achi den første nat i Istanbul kommer med til en queer-fest, hvor to mænd snaver i sofaen, fejres mangfoldigheden. Det samme gælder, da han sammen med Evrim og Lia finder vej til dansegulvet ved en bryllupsfest.

Selv de ensomme sexarbejdere hygger sig med deres yndlingskunder og tager sig tid til at være i nuet.

En kvinde i Istanbul hylder livsglæden og sammenholdet mellem mennesker uden at bagatellisere filmens og virkelighedens triste skæbner.

Titel:
En kvinde i Istanbul

Originaltitel:
Crossing

Land:
Sverige, Danmark, Frankrig, Tyrkiet, Georgien

År:
2024

Instruktør:
Levan Akin

Manuskript:
Levan Akin

Medvirkende:
Mzia Arabuli, Lucas Kankava, Deniz Dumanli, Nino Karchava, Levan Bochorishvili

Spilletid:
106 minutter

Premiere:
14. november

Relevante artikler

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten