Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen
Sanna fra Færøerne og Samuel bliver undervejs kærester i DR’s Efterskolen, og der må et omfattende tillidsarbejde mellem dokumentarholdet og efterskolens elever i det fintfølende portræt. Foto | Freya Sif Hestness

Efterskolen

Sjældent har en serie indfanget ungdommens komplekse følelser med så ligefrem, loyal og intenst intim public service.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Der må for tiden sidde nogle efterskoleforstandere rundt omkring i landet og nive sig selv i armen. For med DR’s nye dokumentarserie Efterskolen finder friåret væk forældrene i 9. og 10. klasse næppe en bedre reklame. 

Sjældent har en dokumentar med så få midler nemlig fanget det virvar af følelser, snakke, tanker og relationer et efterskoleår består af på så intim vis. 

Efterskolen er såre simpel, men fanger alligevel seeren med sin insisteren på det nære, de menneskelige relationer og en langsom eftertænksomhed. 

I en tid, hvor ungdomsliv ofte rimer på hurtige sociale medier, telefoner og overfladisk iscenesættelse, er det en fornøjelse at se en dokumentar, der tør dvæle ved selve ungdomsportrættet og hvile i sig selv uden at forfalde til hektisk klipning og dramaturgiske stramninger. 

Serien – skabt af filmskoleuddannede Thora Lorentzen, som er kendt på Ekko Shortlist og for sorgserien Min sang til far – følger skoleåret 2019-20 på Klejtrup Musikefterskole ved Hobro. 

Fortællingen i Efterskolen er bygget kronologisk op, så den følger skoleårets rytme. Vi er med som fluen på væggen på den første nervøse skoledag, elevernes koncerter, de helt almindelige hverdage, de følsømme samtaler på værelserne om alt fra sex til forældresvigt og på skoleårets højtider. 

Hvert af seriens seks afsnit indledes til tonerne af efterskolekorets egen smukke a cappella-version af Hurtige hænder af The Minds of 99. Introsangen lægger effektivt seriens stemningsmæssigt ømfindtlige bund. 

Efterskolen er en observerende dokumentarisme i ren form. 

Undervejs er der godt nok opsatte sofainterviews med eleverne, der bekender deres tanker og følelser, men størstedelen af serien igennem er kameraet blot med som observatør. 

Og her kommer Thora Lorentzen og hendes medfotografer imponerende tæt på. 

Vi er med, når kæresteparret Sanna og Samuel har intime samtaler. Og vi er med på dansegulvet, hvor man det ene øjeblik tungekysser, og det andet øjeblik sidder med hovedet i en opvaskebalje og kaster op. 

Foruden læssevis af optagelser må der ligge et omfattende tillidsarbejde mellem dokumentarholdet og efterskolens elever bag DR-serien. Og så har serien haft held og dygtighed til at finde nogle både sympatiske og modne unge, der virker totalt uforstyrrede af det kamera, der følger dem. 

Men skoleåret 2019-20 er også skoleåret, hvor coronavirus rammer Danmark – og efterskolelivet. 

Pandemien, der på forfærdelig vis spolerer friåret på efterskolen i Klejstrup for eleverne, er en dramaturgisk foræring for selve dokumentarserien. 

Godt halvvejs i serien sendes elevernes retur til forældrene og til en ny hverdag med kedelige dage alene på værelset foran computerskærmen. Kontrasten til det sociale og pulserende efterskoleliv kunne næppe være større. 

Forløsningen er derfor stor, da Mette Frederiksen giver grønt lys til efterskolernes genåbning sent i foråret 2020. 

Fordi Efterskolen er så gennemført loyal i sit portræt af årgang 2019/20, kan serien heller ikke undgå enkelte steder at køre lidt i tomgang. Et efterskoleliv er jo ikke kun interessante samtaler og store kærlighedseventyr, men også bare monoton hverdag og gentagelser. 

Det smitter også af på seriens dramaturgi. 

Til gengæld integrerer serien flot det musikalske liv, som efterskolen prioriterer så højt. De sange, som eleverne undervejs synger og terper, flettes sanseligt ind i hvert enkelt afsnit. 

Med sine seks afsnit står Efterskolen som et eksempel på vedkommende og eksemplarisk public service. Selv om pandemien selvsagt fylder en del for årgangen, vi følger, står det fintfølende ungdomsportræt tilbage som seriens største bedrift.

Titel:
Efterskolen

Land:
Danmark

År:
2021

Serieskaber:
Thora Lorentzen

Medvirkende:
Unge på musikefterskolen Klejtrup

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
13. juni på DRTV

Relevante artikler

Interview
09. nov. 2018
En sang om sorg

En sang om sorg

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten