Biografanmeldelse
19. maj 2015
The Duke of Burgundy
Sidse Babett Knudsen får både brug for sin buldrende sensualitet og sin komiske timing i dette mystificerende sexspil. Foto | Rook Films

The Duke of Burgundy

Sidse Babett Knudsen spiller lesbisk sex-herskerinde. Men det er mindre uartigt og mere kunstfærdigt, end det lyder, i Peter Stricklands femi-psykodrama.

Af Rasmus Brendstrup

Den med Sidse Babett Knudsen som dominatrix? Ja, det er den.

Men man skal ikke lade sig narre. Engelske Peter Strickland har med The Duke of Burgundy lavet et symbolistisk femi-psykodrama, som er mere hjerte end lak.

Til gengæld er den med sine flygtige billeder af naturdrømme (titlen er en natsværmer) og gennemførte scenografi den største fryd for øjet i sexfilmens historie.

To smukke brunetter bor i skoven i en efeutilgroet gigantvilla. De går klædt i tætsiddende, 60’er-elegante kjoler, studerer natsværmere om dagen og gennemspiller sadomasochistiske ritualer om natten.

Den ene, Cynthia (Sidse Babett Knudsen), har det med at snorke og døjer med ryggen. Hun elsker sin sambo, Evelyn (Chiara D’Anna), men ikke længere rollespillene – slet ikke at låse Evelyn ned i en dragkiste med bundne hænder.

Men Evelyn insisterer: ”Du må åbne igen når som helst inden for 24 timer. Men ikke den første time – så er det ikke overraskende. Og heller ikke den allersidste time.”

”Altså når som helst inden for 22 timer,” svarer Cynthia med sammenkneben mund.

Scenen er både komisk og dybt alvorlig. Komisk, fordi Cynthia taler med Sidse Babett Knudsens velkendte tonløse sarkasme og tvetydigt rynkede bryn. Hun har gennemskuet kunstigheden i hele setup’et.

Men samtidig er det dybt alvorligt, fordi det er Cynthia, der har mest at tabe. Evelyn har allerede kastet blikke efter en anden kvinde i landsbyen.

I sårbarheden og jalousien krakelerer dominatrix-rollen for Cynthia, og det bliver mere og mere klart, at det er hende, der bliver dirigeret af Evelyn i tjenestepigekostumet.

Peter Strickland har håndplukket to meget forskelligartede skuespillerinder, og det virker ikke, som om han har tilpasset manuskriptet til deres forcer.

Italienske, storøjede Chiara D’Anna, som Strickland gav debut i 2012 med Berberian Sound Studio, deklamerer sine replikker så monotont, at man kan blive helt i tvivl om, hvorvidt hun forstår sit eget engelsk.

Sidse Babett Knudsen er anderledes fuldmoden i sit register. Ingen kan som hende få en mundstreg til at vibrere mellem tilkæmpet kontrol og total magtesløshed. Det er takket være hende og ikke de teatralske replikker, at den emotionelle spænding mellem kvinderne forplanter sig til publikum.

Til gengæld lader Sidse Babett Knudsen ikke til at trives med Stricklands stramme tøjler, hvad angår gestik og kropskoreografi – og det gør filmen sådan set heller ikke.

Her kunne instruktøren for min skyld lige så godt have givet op og bare positioneret skuespillerne som statuer a la Alain Resnais’ I fjor i Marienbad.

Der er ekkoer af en svunden tid i filmen. Buñuel og Dagens skønhed rumsterer i S/M-temaet og den aristokratiske ramme, mens Fassbinder og Petra von Kants bitre tårer mærkes i den elegante analyse af en lesbisk magtbalance, som i begge film lige så godt kunne have været et heteroforhold.

Mindre alment kendt er inspirationskilder som Jesús ”Jess” Franco, Tinto Brass, Cleo Übelmann og Walerian Borowczyk, som Strickland åbent bekender sig til.

De repræsenterer alle den såkaldte Eurotrash, en samlebetegnelse for film, hvor kinky eller afvigende tematikker får fuld stilistisk og følelsesmæssig pedal – som eksempelvis i Jess Francos Eugenie: The Story of Her Journey into Perversion fra 1970.

Hud til husarerne eller genreforelsket kulturradikalisme? Spekulation, kitsch, kunst? Det er en del af charmen ved Eurotrash-filmene, at de ikke selv bekymrer sig synligt om sådanne mærkater.

The Duke of Burgundy ligger tættere på salonfæhig arthouse end sleazy B-film og må siges at være en relativt lidt udfordrende sag.

Men den har masser af interessante antydninger (livmodersymboler, barnløshedskomplekser), så man får lyst til at gå på opdagelse i den en gang mere.

Titel:
The Duke of Burgundy

Land:
England

År:
2014

Instruktion:
Peter Strickland

Manuskript:
Peter Strickland

Medvirkende:
Sidse Babett Knudsen, Chiara D’Anna, Fatma Mohamed

Spilletid:
104 min.

Premiere:
21. maj 2015

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten