Biografanmeldelse
19. apr. 2025
Drop

Violet (Meghann Fahy) er på sin første date med en mand (Brandon Sklenar) på en restaurant med betagende udsigt over storbyen. Men under den romantiske overflade lurer hendes værste mareridt.

Foto | Blumhouse Productions

Drop

Hightech-storbythriller med benene solidt plantet i Hitchcocks suspense leverer både sadistisk mystik og psykopatisk præcision, så man holder vejret af spænding.

Af Nicolas Barbano

Da Violet (Meghann Fahy) skal på sin første date med en mand (Brandon Sklenar), hun hidtil kun har kommunikeret med online, er der sommerfugle i maven. 

Selv om hun ingen anelse har om, hvor ekstremt dramatisk stævnemødet vil blive, er hendes uro helt normal. Vi frygter instinktivt det ukendte, hvilket per definition vil sige alt nyt. 

Da mobiltelefoner for 20-25 år siden blev hvermandseje, frygtede nogle filmfolk, at nu ville man ikke længere kunne fortælle historier. I alt fald ikke uden akavede forklaringer på, hvorfor manglende netforbindelse forhindrer personerne i at advare hinanden etc. Hvilket da også opleves i nogle film. 

For opfindsomme manuskriptforfattere har mobiltelefoner heldigvis fungeret som inspirerende benspænd. Resulterende i højdepunkter, som da Scream lader morderen Ghostface belure Drew Barrymore på nær hold, mens han skræmmer hende over telefonen: ”What’s your favorite scary movie?” 

Med Drop lander vi i smartphone-æraen, hvor avancerede apps beriger mobilmulighederne tusindfold. Dog stadigvæk med opringninger fra anonyme personer, der ved mere om én selv, end man ved om dém. 

Titlen henviser til en fiktiv app, DigiDrop, hvormed Violet i en restaurant modtager anonyme beskeder. Alle mentale sår fra et voldeligt ægteskab flås op på ny, da hun ydermere via et live videofeed ser sin datter derhjemme hos babysitteren blive truet af en hættemaskeret gerningsperson. 

Herfra er hun tvunget til smilende at lade som ingenting, mens hun adlyder den anonyme DigiDrop-afsender. Om hvem vi kun ved, at vedkommende må være en af de andre spisende gæster. 

BBC-serien Sherlock med Benedict Cumberbatch har vænnet os til at se mobilers tekstbeskeder svæve frit i luften, og den fortælleteknik benyttes også som filmisk draperi i Drop. Nogle af mobilbeskederne vises tredimensionalt a la Saul Bass’ perspektivisk vinklede fortekster i North by Northwest. Og det er en af talrige måder, hvorpå Drop sender en hilsen til gysets mester, Alfred Hitchcock. 

En af de mest berømte Hitchcock-skud optræder i Suspicion, da Cary Grant bærer et glas med forgiftet mælk til Joan Fontaine. I sin samtalebog med kollegaen François Truffaut – Hitchcock om Hitchcock – afslører Sir Alfred, hvordan han midt i et fletværk af dybe skygger fik mælken til at gløde ildevarslende. 

Hitchcocks forgiftede mælk bliver i Drop til et helt centralt plotelement. En person skal dø, og mordvåbnet er en giftampul kombineret med en drink, der bæres rundt i restauranten. 

Som et andet klassisk Hitchcock-træk udspiller størstedelen af handlingen sig på filmens centrale location: restauranten, der – ligesom i Rebet fra 1948 – ligger med udsøgt elegance hævet over en glitrende storby. Vi kommer derind via en korridor af gotiske buer, der føles som en magisk Disney-portal, og så er vi i Violets mareridt af traumatisk gru og truende vold. 

Skurkens plan er sindssygt avanceret – og derfor dybt utroværdig. Men den blotlægges med en nervepirrende kombination af sadistisk mystik og psykopatisk præcision, så man holder vejret af spænding. Det er en slowburner, hvor tålmodighed, efter en lang, afslørende monolog, belønnes med en cliffhanger-finale fyldt med skud, gift og eksploderende glas. 

Instruktøren er Christopher Landon, ellers bedst kendt fra Paranormal Activity-filmserien samt et antal gysere med en mere humoristisk indfaldsvinkel. Han har optaget Drop i Irland, hvilket man bestemt ikke kan se. 

Drop er en behændigt skrevet og iscenesat hightech-storbythriller med benene solidt plantet i glamourøs og klassisk suspense. I stedet for aggressive jumpscares fremkalder den frydefuld gåsehud via en velspillet, kvindelig helt, der sammen med tilskueren er fanget i et nervepirrende plot. 

Så sluk mobilen, inden du bliver næste offer. Læs i stedet Hitchcock om Hitchcock – og se Drop!

Titel:
Drop 

Land:
USA, Irland

År:
2025

Instruktør:
Christopher Landon 

Manuskript:
Jillian Jacobs, Chris Roach 

Medvirkende:
Meghann Fahy, Brandon Sklenar, Reed Diamond

Spilletid:
95 minutter 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
16. april

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten