Biografanmeldelse
26. mar. 2022
Drive My Car
Kafuku (Hidetoshi Nishijima) og hans privatchauffør Misaki (Tôko Miura) har lig i lasten, men under deres lange ture åbner de langsomt op. Foto | Mio Hirota

Drive My Car

Følelserne finder vej fra hjerte til tunge i gribende filmatisering af Murakami-novelle om det, der gør livet svært og smukt.

Af Rasmus Brendstrup

Undskyld på forhånd til alle Murakami-fans. Men når to af de bedste film fra de seneste år er baseret på Haruki Murakamis noveller, siger det mere om instruktørgeni end om den japanske forfatters forcer.

Filmene er Lee Chang-dongs semipsykotiske Burning fra 2018 og Ryûsuke Hamaguchis Drive My Car. Begge formår at sige noget dybt og vedkommende om det at miste og søge fodfæste.

I Drive My Car er afsættet en novelle på 30 sider fra samlingen Mænd uden kvinder. Men tilføjelserne er så radikale, kreative og dybsindige, at det er helt på sin plads, at japanske Hamaguchi har fået tre Oscar-nomineringer, blandt andet for bedste adapterede manuskript.

Teaterinstruktøren og skuespilleren Kafuku (Hidetoshi Nishijima) mister sin elskede hustru til en gemen blodprop. Hun havde forinden en affære, som Kafuku opdagede, men ikke konfronterede hende med.

Han er ikke konfrontatorisk, snarere opmærksom og analytisk. Måske knudret. Nu sidder han tilbage med tomhed og ubesvarede spørgsmål.

Kafukus specialitet er tværsproglige forestillinger, hvor kinesiske, koreanske og japanske skuespillere taler hvert deres modersmål. Sproget fanger alligevel aldrig essensen af vores følelsesliv, synes hans filosofi at lyde.

Det matcher hans private tillukkethed.

To år senere takker Kafuku ja til at instruere en forestilling i Hiroshima: Anton Tjekhovs Onkel Vanja. Han vil dog ikke selv spille titelrollen: ”Tjekhov er frygtindgydende,” forklarer instruktøren. ”Han trækker dit sande jeg frem.”

Noget rumsterer tydeligvis i ham.

Kafuku tildeles en yngre, kvindelig privatchauffør Misaki (Tôko Miura), som får hans vintage-Saab til nærmest at svæve gennem det nordjapanske landskab.

Han nyder det og lader hende høre øvereplikker på bilens båndoptager, som er indtalt af hans afdøde hustru.

Bilen var deres fristed. En dør til det private åbnes på klem. Mere tydeligt mærker vi hans inddæmmede vrede, da den unge skuespiller, der havde en affære med Kafukus kone, skamløst melder sig til audition og begynder at fable om, at konen ”har bragt de to sammen”.

Kafuku udtænker en raffineret form for hævn, og vi hepper på ham!

Drive My Car har ikke samme filmiske præg som Burning, der lever højt på sine fortolkningsåbne, ildevarslende og mystisk ladede billeder.

Hamaguchis film er totalt umystisk, en ordenes og skuespillernes film. Men den er dybfølt og gribende på en måde, vi ikke ser særligt tit. Der er noget på spil.

Kunsten er en sublimering af livet, men også et projekt, personerne lever og ånder for.

Der er en duft af Bergman og Truffaut. En tredje filmisk inspirationskilde er Malles Vanya on 42nd Street (1994), der lader samme Tjekhov-stykke folde sig skiftevis ud som teater og backstage-drama.

Stykket og handlingen spejler hinanden, men det er aldrig selvfedt eller postmoderne. Vi bliver fluer på Saab-instrumentbrættet og bisiddere til intense, fremmedartede teaterprøver.

Ikke mindst bliver vi lidt forelskede i Kafukus lokale assistent, der trods sin beskedne fremtoning udvikler sig til en central karakter med egne lig i lasten.

Ryûsuke Hamaguchis dialoger er den melodistemme, der står i orkesterets forgrund. Glasklar og fængende, mens den konstant skaber fremdrift.

Drive My Car er en film, der – ligesom assistenten – fremstår menneskeklog og mådeholden, mens følelserne finder vej fra hjerte til tunge. Til slut sidder man tilbage med følelsen af at have været på en intens jordomrejse, beriget og kørt hjem igen.

Med sine tre timers spilletid er der en ro og et fokus, som har manglet i Hamaguchis tidligere film, heriblandt sidste års Japanske fortællinger.

Drive My Car er det værk, Hamaguchi har bygget op til. En fuldt forløst film om det, der gør livet svært og smukt: kommunikation, kunst, kærlighed.

Titel:
Drive My Car

Land:
Japan

År:
2021

Instruktør:
Ryûsuke Hamaguchi

Manuskript:
Ryûsuke Hamaguchi, Takamase Oe

Medvirkende:
Hidetoshi Nishijima, Tôko Miura, Reika Kirishima

Spilletid:
179 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
31. marts

Relevante artikler

Biografanmeldelse
23. juli 2021
Japanske fortællinger

Japanske fortællinger

Cannes 2021
14. juli 2021
Japaner udforsker skyldfølelse i en bil

Japaner udforsker skyldfølelse i en bil

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten