Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud
Med fine arkivoptagelser og -billeder bliver vi ledt igennem Dreyers liv, så dokumentaren fungerer fremragende som introduktion af mesterinstruktøren. Foto | DR

Dreyers Gertrud

Vi bliver ført ind i alle essentielle aspekter af mesterinstruktørens liv i dokumentar om hans sidste film, der er lige dele forkætret og beundret.

Af Mikkel Krebs Behnke

Danmark er et stort filmland, der allerede i filmens tidlige begyndelse markerede sig som en af verdens førende filmnationer.

I dag kan vi endda prale af at være hjemland for en af historiens bedste filminstruktører, Carl Theodor Dreyer.

Den danske maestro, der begyndte sin karriere som mellemtekst- og manuskriptforfatter for Nordisk Film Kompagni i 1919, opnåede verdensberømmelse med Jean d’Arcs lidelse og død (1929), som han indspillede i Frankrig.

En produktion, der står som en af stumfilmens klassiske værker.

Efter indspilningen af Vampyr i 1932 vendte Dreyer tilbage til Danmark, hvor han senere cementerede sin position med Vredens dag i 1943 og Ordet i 1955.

Og så var der Gertrud, der blev til i karrierens efterår. Hjalmar Söderbergs skuespil fra 1906 om en kærlighedsstræbende kvinde og hendes forhold til tre mænd, der har arbejdet som højeste prioritet, havde været en livslang drøm for Dreyer at filmatisere.

Men ved premieren i Frankrig, hvor Dreyer var et stort navn og beundret af nybølge-instruktørerne Truffaut og Godard, blev filmen modtaget negativt af anmelderne.

Den var for langsom og spillestilen for stiv, skrev anmelderne. Og selv om kritikken forstummede en smule ved den danske premiere nogle uger senere, delte filmen vandene.

Tilblivelsen af Gertrud har den danske producer, instruktør og Dreyer-fan Daniel B. Sørensen nu lavet en yderst velsmurt dokumentar om.

På små 45 minutter foldes Dreyers liv ud fra adoptivbarndommen over ansættelsen på Berlingske Tidende til arbejdet på Nordisk Film Kompagni, tiden i Frankrig og helt frem til tilblivelsen af Gertrud.

Med fine, grynede arkivklip og en fortællerstemme, der leder os gennem Dreyers liv, bliver vi ført ind i de essentielle aspekter af instruktørens tilværelse. Og netop den indførende tilgang gør, at dokumentaren fungerer fremragende som introduktion af Dreyer for novicer.

Dreyers Gertrud skildrer en besværlig tilblivelse af en film. Kun modvilligt gav filmselskabet Palladium grønt lys til projektet. Dreyer havde ry for at være svær at arbejde med, og der var problemer med at få rollebesætningen til at gå op samt udfordrende regissør-arbejde.

Men filmen fortæller også interessant om Dreyers film- og kunstanskuelser. Især hans opbygning af stemningen og universet i Gertrud er fascinerende. Med afsæt i Vilhelm Hammershøi’ske plateauer skabte han en filmisk pendant til et værk af den danske maler.

Netop den stilistiske tilgang fik filmen kritik for. Men den insisterer på at overlade det til den enkelte tilskuer at lede efter det essentielle i det filmiske billede. Handlingen er, som en lysestage, et lysindfald eller en åben dør kan være det hos Hammershøi.

Det bliver i filmen fortalt af dygtige eksperter, Dreyers venner og gamle medvirkende i hans film.

Kun savner man et lidt større fokus på selve fortællingen i Gertrud, og hvordan Dreyer greb den an.

Som journalist skrev Dreyer om flyvning og vovehalse, og den samme vovede tilgang overførte han til sin filmiske praksis.

Han gik sine egne veje uden hensyn til de herskende tendenser og samtiden. Men det er nu engang stadig bemærkelsesværdigt, at han med Gertrud indskrev sig tematisk og stilistisk i den moderne europæiske film.

Og stadig hører til der. I 2012 optrådte filmen sågar på det britiske magasin Sight & Sounds liste over de 50 bedste film nogensinde.

Det bekræftes kun i Daniel B. Sørensens glimrende dokumentar, der i den grad har sans for det minimalistiske mesterværk.

Titel:
Dreyers Gertrud

Land:
Danmark

År:
2022

Instruktør:
Daniel B. Sørensen

Medvirkende:
Arne Abrahamsen, Karl Bjarnhof, Carl Theodor Dreyer

Spilletid:
42 minutter

Premiere:
17. juli på DRTV

Fra samme skribent

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Biografanmeldelse
02. feb. 2022
Sneleoparden

Sneleoparden

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten