Biografanmeldelse
23. sep. 2015
Dope
Malcolm (i midten) og hans venner dyrker retro-rap fra 90’erne og bor i det belastede ghetto-kvarter Inglewood, hvor kriminalitet er en del af dagligdagen. Foto | David Moir

Dope

Et forpjusket og knuselskeligt generationsportræt af hiphoppere fra den digitale tidsalder. Skuespillet er uerfarent, men humoren er spændstig som en morgen-stådreng.

Af Freya Bjørnlund

Hvide mennesker har det med at adoptere sort musikkultur med nogle års forsinkelse. Hvor ville Elvis være uden jazz, blues, R&B og flere runder hvidvaskning?

Samme skæbne er overgået hiphoppen.

Og når man som hovedpersonen i Dope dyrker retro-rap fra 90’erne, kører på BMX-cykel, går med afbleget denimjakke og pastelfarvede skjorter knappet helt op til guldkæden som en anden statist fra Rap fyr i L.A. – og oven i købet får gode karakterer i skolen – kan man dårligt blive mere hvid.

Malcolm har ”hvide” interesser, han er bare ikke hvid. Hans forældre er fra Nigeria, og far er skredet fra mor. Han bor i ghetto-kvarteret The Bottoms i Inglewood, Californien, hvor man på en god dag får stjålet sine sko af skolens mobber. På en dårlig dag bliver man skudt.

Alt dette beretter Forest Whitaker med myndig fortællerstemme i en film, der nægter at se sort-hvidt på tilværelsen. Her kan en sort teenager godt være nørd og drømme om Harvard.

Det kunne lyde som en eftermiddag på skolebænken, men føles snarere som en efterfest på stoffet MDMA med et dope soundtrack. Som i enhver vellykket ungdomskomedie lever det opbyggelige budskab ikke på trods af humoren, men i takt med ungdommens puls, der nu hamrer en hel del hurtigere, end da John Hughes var dreng.

Malcolm og hans lige så nørdede bedstevenner, den snusfornuftige Jib og den lesbiske, storliderlige Diggy, bliver for en gang skyld inviteret til en cool fest. Desværre er værten den lokale pusher (rapperen A$AP Rocky, der nok burde holde sig til musikken). Og desværre falder Malcolm for pusherens kæreste, og desværre ender festen i skyderi, og desværre vågner Malcolm op med skoletasken fuld af dope.

Han aner ikke, hvor det kommer fra, men han ved, at han skal af med det hurtigst muligt. Før eksamen, og før han bliver likvideret.

Efter et urkomisk amokløb mellem gangstere, korrupte bagmænd og en nøgen, skæv, tissetrængende pige i et vejkryds, indser vennerne, at de må ty til lyssky midler. Tempoet daler en smule, mens de udvikler en Breaking Bad-agtig plan om at sælge pillerne ved hjælp af online-valutaen bitcoins på den mørklagte del af internettet: the dark web.

Dope er også selv den første film nogensinde, som har tilbudt publikum at betale billetten med bitcoins. Ganske passende, for Rick Famuyiwa har drejet et generationsportræt fra den digitale tidsalder, hvor æstetikken spjætter mellem freeze frames, små videovinduer, som vi kender fra YouTube, og scener, der spoles tilbage. På samme måde skater han ubekymret rundt mellem genrerne: highschool-komedie, krimi-thriller og drama med social bevidsthed.

Dope er på godt og ondt et ægte Sundance-hit. En indiefilm med flossede kanter, uerfarent skuespil, lidt tung i enden, der ligesom Malcolms fladtrykte afro kunne bruge en tur med trimmeren. Men hvor er den knuselskeligt charmerende, forpjusket, ustyrlig, med humor så spændstig som en morgen-stådreng. Og en herligt geeky sprogtone, hvor de popkulturelle referencer favner alt fra Jay-Z til The Warriors. Yes, Malcolm, we can dig it.

Omsider er nørd det nye sort.

Og for at skrue cool-faktoren helt op på elleve har man hyret selveste Pharrell Williams som sangskriver og musikkurator. Lydsiden er et nostalgitrip fra hiphoppens 90’er-guldalder med Digital Undergrounds The Humpty Dance som kitschet højdepunkt.

Hvad enten der er sort eller hvid musik i baggrunden, er det en fest at se Malcolm, Jib og Diggy skyde stereotyperne ned. Ikke fordi de er politisk korrekte, men fordi de er troværdigt og kodylfedt selskab.

Mindre troværdigt er det nu, at Pharrells fire nye, dansable tracks skulle forestille at være komponeret af de tre teenagere i deres skoleband.

Titel:
Dope

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Rick Famuyiwa

Manuskript:
Rick Famuyiwa

Medvirkende:
Shameik Moore, Kiersey Clemons, Tony Revolori, Blake Anderson, Rakim Mayers, Zoë Kravitz

Spilletid:
103 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
24. september

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. maj 2020
Normale mennesker

Normale mennesker

Biografanmeldelse
03. okt. 2017
QEDA

QEDA

Biografanmeldelse
11. maj 2017
I familiens skød

I familiens skød

Biografanmeldelse
01. mar. 2017
Mesteren

Mesteren

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten