Biografanmeldelse
26. nov. 2014
Dommeren
Hank Palmer (Robert Downey Jr.) har ikke det bedste forhold til sin far, Joseph (Robert Duvall). Men da Joseph tiltales for en forbrydelse, træder han til som forsvarsadvokat. Foto | Claire Folger

Dommeren

Robert Duvall og Robert Downey Jr. spiller far og søn i et retssalsdrama, hvor følelser og hemmeligheder udbasuneres uden fornemmelse for subtilitet.

Af Jeppe Mørch

”Jeg ville ønske, jeg kunne lide dig!”

Sådan siger den aldrende dommer Joseph Palmer (Robert Duvall) til sin søn forsvarsadvokaten Hank (Robert Downey Jr.) kort inde i Dommeren.

Så er det slået fast med det samme – der er kurrer på tråden i far-søn-forholdet.

Palmer junior bor i Chicago, hvor han lever af at forsvare økonomiske bedragere. Han er en speedsnakkende advokat, for hvem en sejr vejer langt tungere end uhåndgribelige størrelser som etik og moral.

Og han er ikke ligefrem ydmyg.

Da en anklager på et toilet rasende henvender sig til Hank og spørger, hvordan det føles kun at forsvare skyldige, vender Hank sig væk fra urinalet, så han strinter på anklagerens jakke:

”De uskyldige har ikke råd til mig.”

Dommeren er instrueret af David Dobkin, der nok især er kendt for komedierne Wedding Crashers og Shanghai Knights.

I starten synes filmen da ogsåat ville ramme en komedietone. Men hurtigt bliver det mere alvorligt, og der veksles mellem et melodrama om familiehemmeligheder og et konventionelt retssalsdrama, hvor folk sukker og mumler højlydt, når nye, overraskende beviser fremføres.

Lige før en af Hanks store sager modtager han et opkald. Hans mor er død.

Hank har ikke haft megen kontakt med familien de senere år, men til begravelsen må han se dem alle sammen i øjnene, ikke mindst det frygtede fader-dyr Joseph.

Til begravelsen krammer Joseph alle, der er mødt op. Bortset fra Hank. Han får et køligt håndtryk.

Duvall er troværdig som den retskafne, men plagede dommer, der må kæmpe med eget helbred og sin kones død. Og Downey Jr. spiller endnu engang en rolle, hvor han balancerer det flabede og øretæveindbydende med det charmerende og humoristiske.

Lige efter begravelsen sker en ulykke. En tidligere dømt morder dør efter at være blevet påkørt, og flere beviser peger på, at Joseph skulle have ført bilen. Selv husker Joseph dog intet fra aftenen – han har nemlig fået konstateret mavekræft, og kemoterapien giver ham af og til hukommelsestab.

Der rejses sag mod Joseph. Og selvfølgelig bliver det Hank, der skal forsvare ham. Far og søn må således forsøge at reparere på fortiden, hvis de skal trække sig sejrrigt ud af retssagen.

De mange voldsomt dramatiske hændelser, som Hank udsættes for, får fortællingen til at virke temmelig konstrueret. Men det kræver åbenbart radikale, skæbneafgørende begivenheder, hvis Hank Palmer skal gelejdes ind på anstændighedens dydige sti.

Dommeren er overordentligt rig på skeletter, der hele tiden vælter ud af skabet, og når det skal være følelsesladet, anvender Dobkin alt andet end subtile tricks.

For at vise, hvor lille og uskyldig Hank engang var, vises en hjemmevideo fra barndommen tilsat de melankolske toner, der er blevet singer-songwriteren Bon Ivers varemærke. Og hele familien sidder bagefter tilbage med tårer i øjnene.

Forholdet mellem Hank og Joseph synes også for skarpt optegnet i starten, hvor de konstant mundhugges og præsenterer hinanden for deres mellemste finger. Senere udvikler det sig dog i en mere nuanceret retning, særligt i en scene, hvor Hank må hjælpe den sygdomsramte patriark i bad, fungerer glimrende som billede på udviklingen i deres forhold.

Selvom filmen strør om sig med plottwists, er effekten aldrig så dramatisk eller sindsoprivende, som intentionen synes at være. Og det intense karakterdrama, som ellers trives så godt i filmhistoriens retssale, bliver aldrig foldet helt ud.

Titel:
Dommeren

Original titel:
The Judge

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
David Dobkin

Manuskript:
Nick Schenk, Bill Dubuque

Medvirkende:
Robert Downey Jr., Robert Duvall, Billy Bob Thornton, Vera Farmiga, Vincent D’Onofrio

Spilletid:
141 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
27. november 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten