Biografanmeldelse
25. nov. 2013
Dom over død mand
Jesper Christensen spiller den flinthårde svenske dagbladsredaktør Torgny Segerstedt, der talte nazismen imod. Filmens manuskript er skrevet af Klaus Rifbjerg. Foto | Mischa Gavrjusjov

Dom over død mand

Jesper Christensen brænder igennem i Jan Troells udsøgt fotograferede film, der desværre føles sært uforløst. Kan ses hele ugen i Cinemateket.

Af Morten Piil

Dommen over den svenske, politiske dagbladsredaktør Torgny Segerstedt (1876-1945) var klar efter hans død: Han var en helt, en af Europas mest betydningsfulde anti-nazistiske stemmer.

Allerede i januar 1933 kunne den demokratiske aristokrat Segerstedt dekretere Hitler for ”en forulempelse”. Og antinazismen blev ledetråden i hans virke op gennem 30’erne og under Anden Verdenskrig, langt fra ubetinget beundret i det neutrale Sverige. Her betragtede mange hans skriverier som en sikkerhedsrisiko, og både statsministeren og kongen forsøgte at få ham til at tie.

Netop Segerstedts konfrontationer med statens topfigurer skaber en nerve og fremdrift, Dom over død mand ellers er ret blottet for. Først i anden halvdel kommer den udsøgt fotograferede, sort-hvide film til live i disse skammens øjeblikke, hvor ytringsfriheden anfægtes.

Det er også her, Jesper Christensen brænder stærkest igennem som den flinthårde Segerstedt. Men som helhed ser filmen ikke Segerstedt som en politisk helt, men som en problematisk patriark, der var så kuldslået i sine private relationer, at forholdet til hans tre hunde tæller mest.

Det går ud over kvinderne i hans liv – den selvmedlidende hustru (Ulla Skoog i en mest af alt pinagtig præstation) og den offentlige elskerinde (Pernilla August), der finansierer hans blad, Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Det aldrende trekantsforhold slår ikke mange gnister i Troells flaksende fortællestil (manus skrevet med Klaus Rifbjerg). Styrken ligger i sansen for udtryksfulde fysiognomier og de troellske, ultra- korte glimt af smerte eller skønhed.

Til slut går både fortælling og personer i noget nær totalopløsning i morfinisme, kræftsygdom og udslukthed. Har Segerstedt ret, når han frygter at have skrevet i sand? Nej: Filmen dementerer det ved sin blotte eksistens. Lad så være, at den snarere føles sær end forløst.

Land:
Sverige

År:
2012

Instruktør:
Jan Troell

Manuskript:
Jan Troell, Klaus Rifbjerg

Medvirkende:
Jesper Christensen, Ulla Skoog, Pernilla August

Spilletid: 
126 min.

Premiere:
21. november. Vises til og med søndag 1. december i Cinemateket i København

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
13. sep. 2017
Borg

Borg

Biografanmeldelse
15. juni 2017
Den bedste mand

Den bedste mand

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten