Cph:Dox 2017
22. mar. 2017
Do Donkeys Act?
Spiller æslerne rollen som æsler over for os mennesker, spørges der noget fjollet i Do Donkeys Act? Foto | David Redmon

Do Donkeys Act?

Digterisk kommentarspor af Willem Dafoe gør ikke noget godt for dokumentarfilm, der vil have mennesker til at spejle sig i æsler.

Af Jens Steinicke Kjær

Det starter meget søgt med, at Willem Dafoe kalder æslerne for ”ancient beasts”, mens æslerne brøler karakteristisk. Og den sidste del af et æselbrøl lyder faktisk som en af dinosaurerne fra Jurassic Park.

Men hvad så?

Do Donkeys Act? foregår på flere fristeder for æsler, og optagelserne af de sjove dyr er betagende og tankevækkende. Desværre er monologen, som oftest supplerer billederne, meget plat og uinspireret.

Bedst fungerer det, når Dafoe helt konkret beskriver det, vi ser på billederne, så vores egne tanker kan vandre.

To æsler står ved siden af hinanden på en kold vinterdag, og med replikken ”To livslange partnere holder sammen i kulden” bliver situationen rørende og en smule romantisk.

Under et lægetjek af et æsel ses det, hvordan en maskine trækker vejret for æslet i narkose. Dafoe siger, at en maskine blæser liv ind i æslet, hvilket er poetisk, men også overromantiserende.

Og mange af hans kommentarer er unødvendige, for helt uden hjælp reflekterer man som tilskuer automatisk over forholdet mellem dyr og mennesker. Vi malker dyrene og slagter dem, men vi tager os også af dem.

Især billedet af et æsel, hvis hove er groet fuldstændigt skæve, så æslet næsten ikke kan gå, fortæller fint den pointe, som filmskaberne vil have frem. Selv om vi har taget os af dem, har vi mennesker længe brugt æsler som fragtdyr.

Willem Dafoes stemme er stærk, men snart lyder det som børnetime, snart som ren volapyk. Da et æsel står og gnider hovedet op af et hegn i stalden om natten, lyder det plat: ”Der spilles akustisk musik, mens spøgelsesæslerne hviler sig om natten.” 

Filmens titel i sig selv er kunstnerisk flagrende. Der stilles på lommefilosofisk vis spørgsmålstegn ved, om æslerne mon spiller rollen som æsler over for os mennesker? En åndssvag tanke, som forhindrer filmen i at vise det, der gør den mest underholdende: At se og føle, hvordan det er at være æsel.

Hensigten med filmen må være, at vi skal lære noget om os selv ved at spejle os i æslerne. Men for bare lidt eftertænksomme sjæle er det vel, hvad der sker, når vi ser på dyr i alle mulige sammenhænge.

Derfor føles Do Donkeys Act? ikke som noget særligt i det store ocean af velproducerede dyredokumentarfilm. De mest rørende æseløjeblikke kunne med fordel være blevet klippet sammen til en kortfilm.

Titel:
Do Donkeys Act?

Land:
England, Canada, Irland, USA

År:
2016

Instruktør:
David Redmon, Ashley Sabin

Manuskript:
David Redmon, Ashley Sabin

Medvirkende:
Willem Dafoe

Spilletid:
72 minutter

Premiere:
22. marts på Cph:Dox

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
09. maj 2018
Greyzone

Greyzone

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten