Biografanmeldelse
16. mar. 2016
The Divergent Series: Allegiant
Tris (Shailene Woodley) og kæresten Four (Theo James) bryder ud af Chicago, som har fået et nyt morderisk regime. Foto | Murray Close

The Divergent Series: Allegiant

Film nummer tre af fire i Divergent-serien er lige så idiotisk som sine forgængere – og langt mere kedelig.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Da Divergent-seriens andet kapitel tonede ud, blev Kate Winslets pragmatisk-megalomaniske tyran summarisk henrettet af Naomi Watts. En chokslutning, der dårligt nok kunne fravriste et apatisk skuldertræk efter to timers hjernelammende dystopisk teenagefnadder. 

I denne fortsættelse myrder Watts ufortrødent videre som selvudnævnt leder af det nu faktionsløse Chicago, mens Shailene Woodleys rettænkende heltinde Tris ser lidende til fra balkonen.

For lige at orientere læseren: I det post-nukleare ødeland er Chicago den eneste oase, fordi freden blev sikret ved et klassesystem inddelt efter personlighedstyper. Man var enten kærlig, klog, ærlig, modig eller uselvisk, og var man flere ting på én gang, var man en trussel mod systemet.

Kort sagt, en dystopisk udgave af high school-klikesystemet.

Tris var selvfølgelig helt unik, så i de første par film samlede hun en hær af afvigere og vandt kampen over de kloge, der mente at vide, hvad der var bedst for andre.

Og det er så den afsatte intelligentsia, der ryger op mod muren i begyndelsen af Allegiant.

Forrige film afslørede, at Chicago blot er én bastion blandt mange, men det mener Watts ikke er værd at undersøge. Så Tris bryder ud af byen sammen med kæresten Four (Theo James) og en gruppe allierede.

Deriblandt Whiplash-stjernen Miles Teller, hvis bitre sarkasme er blandt filmens få lyspunkter. Først og fremmest fordi han lader til at vide, hvor åndssvagt, det hele er.

Uden for bygrænsen bliver gruppen fløjet til Bureauet for Genetisk Velfærd i videnskabsmagiske orange sæbebobler, hvor Jeff Daniels afslører, at Chicagos klassesystem er et eksperiment udi racehygiejne. Et eksperiment, der nu har båret frugt, fordi Tris ikke blot er unik, men også genetisk ”ren”.

Man kunne indvende, at når nu målet var et blandingsprodukt af personlighedstræk, var det ikke skidesmart at holde alle personlighedstyper adskilt.

Som det er kutyme med Young Adult-filmatiseringer, er sidste bind i bogserien delt op i to film, hvilket betyder, at konfliktens afløsning forhales af kedeligt fyldstof.

Shailene Woodley er en dygtig skuespiller, men rollen som Tris kræver stort set ikke andet end dramatiske close-ups og actionsekvenser, hvor hun ubesværet kaster rundt med mænd, der er dobbelt så store som hende.

Den slags tju-bang er der mindre af denne gang, for Tris bruger det meste af filmen på blindt at stole på racehygiejnikeren Jeff Daniels, der på et tidspunkt agerer publikums talerør ved at udbryde: ”Stop det her! Det er tåbeligt!

Når vi endelig får et action-afbræk fra den uafladelige eksposition er det i selskab med Theo James, der ikke demonstrerer meget andet end sin overkrop.

Instruktør Robert Schwentke tilhører den skole af action-instruktører, der nødigt afslutter en dialogscene uden et dramatisk zoom-in, og hvis logiske sans aldrig kommer i vejen for et ”sejt skud”.

Meget kan man sige om Hunger Games-filmene, men de var immervæk mere intelligent skruet sammen end Divergent-serien.

Dialogen lyder som skolerevy-replikker, hvilket ikke er overraskende, når man tænker på, at manusforfatterne tilsammen har stået bag film som The Maze Runner, The Transporter Refueled og Exodus: Gods and Kings.

Naturlovene gælder kun, når det er dramaturgisk belejligt. En politisk fange bliver henrettet med et brystskud, uden at den ring af frådende tilskuere – der står lige bagved – bliver ramt af så meget som et blodsprøjt.

Og grundhistorien om en ung kvinde, der finder sin plads i verden, mister sin charme ved ikke blot at tegne Tris som en modig kvinde, der siger fra, men som et unikum, der er genetisk forudbestemt til at være verdens frelser. Men hun forlader sig hele tiden på andres dømmekraft og vågner først op til dåd i hver films sidste akt.

Men kernepublikummet svigter næppe filmen. De får, hvad de vil have: mere af det samme. Og der er endda en film mere på vej.

Titel:
The Divergent Series: Allegiant

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Robert Schwentke

Manuskript:
Noah Oppenheim, Adam Cooper, Bill Collage

Medvirkende:
Shailene Woodley, Theo James, Naomi Watts, Octavia Spencer

Spilletid:
121 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
16. marts 2016

Relevante artikler

Biografanmeldelse
18. mar. 2015
Insurgent

Insurgent

Biografanmeldelse
09. apr. 2014
Divergent

Divergent

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten