Biografanmeldelse
14. okt. 2014
Diplomati
Niels Arestruper spiller den brutale, autoritetstro soldat, André Dussollier spiller den listige svenske diplomat, og sammen får de kammerspillet til at slå gnister i Diplomati. Foto | Jérôme Prébois

Diplomati

En svensk diplomat skal overbevise en tysk nazist om ikke at bombe Paris. Volker Schlöndorffs teaterfilmatisering vækkes til live med uteatralske replikker og formidabelt skuespil.

Af Michael Bo

Forsyningslinjerne mellem det sønderbombede Berlin og nazisternes hovedkvarter i det besatte Paris har resulteret i en akut mangel på saltkringler på de parisiske caféer.

Men indendørs i Hotel Meurice i rue de Rivoli sidder Hitlers militær-guvernør, von Choltitz, og mæsker sig i ædle vine og et evigt sprødt smulder af friskbagte croissanter.

Angiveligt elskede tyskerne at blive udstationeret i Paris, naturligvis af alle de indlysende årsager, men også fordi nazisterne så pariserne som nogle slapsvanse, en flok flanører uden tilstrækkelig rygrad til at gøre modstand.

Det er her, Cyril Gelys succes-teaterstykke og nu Volker Schlöndorffs film finder sted. En serie af møder mellem von Choltitz og den neutrale svenske konsul Raoul Nordling er af dramaturgiske grunde sammenpresset til en enkelt skæbnenat, hvor Paris’ fremtid afgøres.

For Hitler har fra sin førerbunker besluttet, at prægtige Paris skal sprænges i stumper og stykker, inden nazisterne rømmer byen, trængt af de allierede fra alle sider. Sprængstoffer er placeret under broer, under Louvre, operaen, Notre-Dame, alle de bygningsværker, Hitler elskede – og misundte pariserne.

Diplomati foregår næsten udelukkende i von Choltitz’ suite, hvor situationen er præget af panik, nederlagsstemningen i den tyske lejr er følbar, og von Choltitz bevogtes af et dusin tvangsudskrevne drenge under tyve år.

Pludselig står konsulen midt i suiten. Kan Nordling overtale von Choltitz til at forlade Paris uberørt? Til at overlade en af verdens skønneste byer til eftertiden?

Det er ikke her, spændingen ligger, for vi ved jo nok selv, hvordan det gik. Spørgsmålet er mere hvordan.

Schlöndorff, der gik anderledes barokt og balstyrisk til værks i sit tidlige mesterværk Bliktrommen (1979) er blevet de velgørende subtiliteters mand. Efter en tre kvarters tid begyndte jeg at spekulere på, om han havde stof og udvikling nok til de bebudede halvanden times spilletid, eftersom rollerne – listig, kulturelt sleben diplomat og brutal, autoritetstro soldat – forekom ret fastlåste.

Men selvfølgelig begynder de to at mødes som sande efterkommere af de dannede dødsfjender fra Første Verdenskrig i Renoirs Den store illusion, Pierre Fresnay og Erich von Stroheim.

Von Choltitz har sit eget barske dilemma at spille ind som dramaturgisk kort. For hvad sker der med hans familie hjemme i Tyskland, hvis han ikke blindt adlyder sin Førers ordre? Hvad ville Nordling, indbegrebet af frelst, selvagtende civilisation, selv have gjort i den situation? Hvad er mest værd? En storbys brokker og mursten, dens halvanden million indbyggere – eller ens kone og børn?

Diplomati er et teaterstykke, den prøver ikke engang at lade, som om den ikke er. Men læg mærke til, hvad der sker i baggrunden af billedet – ofte uden for kameralinsens fokus – og oplev, hvor filmisk filmen faktisk også er. Og værdsæt, hvor lidt retorisk, hvor naturligt flydende dialogen er.

På et tidspunkt dukker et par soldater op med ordrer fra Himmler i Berlin. Han vil sikre sig, at de redder et par malerier ud af Louvre, inden museet sprænges i luften. ”Men ikke Mona Lisa ...?” spørger von Choltitz – men lader det klogeligt blive ved det.

Selvfølgelig er det skuespillerne André Dussollier som diplomaten og Niels Arestrup som soldaten, der skal bringe historien helt hjem til os, og begge er formidable. Måske formidable på den lidt forudsigelige måde, for det rent skuespiltekniske niveau fraset var der næppe nogen skuespiller, der havde spillet rollerne anderledes. Måske er det bare mig, der elsker små irrationelle detaljer i spillet.

Godt er det i hvert fald.

Titel:
Diplomati

Original titel:
Diplomatie

Land:
Frankrig / Tyskland

År:
2014

Instruktør:
Volker Schlöndorff

Manuskript:
Cyril Gely, Volker Schlöndorff

Medvirkende:
André Dussollier, Niels Arestrup

Spilletid:
82 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
16. oktober 2014

Relevante artikler

Essay
07. mar. 2005
Dommedag nu

Dommedag nu

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Biografanmeldelse
30. sep. 2019
XY Chelsea

XY Chelsea

Biografanmeldelse
29. juli 2019
Carmen og Lola

Carmen og Lola

Biografanmeldelse
08. apr. 2019
Gloria Bell

Gloria Bell

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten