Biografanmeldelse
20. aug. 2017
Detroit
Den sorte befolkning i storbyen Detroit gør oprør over mordene på en gruppe unge afroamerikanere, men Greene (Anthony Mackie) og hans fæller får selv kærligheden at føle. Foto | François Duhamel

Detroit

Kathryn Bigelow forvandler den sande historie om de voldelige raceoptøjer i den amerikanske storby i 1967 til en fabelagtig, indigneret spændingsfilm.

Af Rasmus Brendstrup

Kathryn Bigelows nye film er svær at nyde og umulig at slippe.

Som i den overraskende Oscar-vinder The Hurt Locker og Bin Laden-attentatfilmen Zero Dark Thirty danser vi på adrenalin-psykosens rand, bliver en del klogere på lukkede macho-verdener og en del mere forstemte på menneskehedens vegne.Men fuck, hvor kan hun lave film.

Vi skriver 1967.

Med graffiti-versalerne ”SOUL BROTHER” har sorte butiksejere prøvet at frede deres egne vinduer fra ildspåsættelser og plyndringer, mens Detroits fattigste befolkning er i åbent oprør. Gaderne flyder i fem dage af forkullede dæk og glasskår. Politiet er i knæ, arresterne er proppede, og de få patruljerende strømere har ængstelsen og racismen uden på tøjet.

Som filmens historiske fortekster lader os forstå, var ghettoiseringen og forarmelsen af det sorte Detroit blevet til en vabel, der måtte briste. En tilfældig klub-razzia bliver nålen, der prikker hul.

Det er også her, filmen tager sin begyndelse.

Kathryn Bigelow tegner storbyen Detroit som et omsluttende, leddeløst kaos, lader os fysisk mærke anspændtheden i nætter, der er varme af sommer og brændende benzin.

Og så, i hidsige drag, trækker hun os ind i et mikrokosmos i en af byens sorte bydele. Hotellet Algiers Motel er til at begynde med en frizone for sex og jazz, men i filmens neglebidende midterdel får den en klaustrofobisk karakter. Det sker, efter at en politiransagning kører af sporet og udmunder i en regulær belejring styret af overtændte og racistiske betjente.

Motellet bliver torturkammer, skjulested og gerningssted i ét.

Næsten sømløst integreret i dokumentarisk arkivmateriale fra det brændende Detroit er filmen et forsøg på at rette op på det justitsmord, der fandt sted på Algiers Motel for præcis 50 år siden, men som i dag er blevet næsten glemt. En del af plottet er indlysende nok gætværk – med afsæt i den sørgelige parodi på en retssag, der fulgte.

Bigelow og manusforfatter Mark Boal zapper som i en komprimeret tv-serie mellem undercover-politiagenter, håbefulde Motown-sangere, en vagtmand, to hvide Ohio-piger på fremmed territorium og flere andre hotelgæster. Vi kommer ikke mindst ubehageligt tæt på tre korrupte politifolk, hvoraf den ene har indlysende psykopatiske træk (gruopvækkende overbevisende spillet af Will Poulter).

I det hele taget er Detroit meget lidt leflende.

Overalt møder vi mennesker, der ser uret, men tier. Internt mellem de sorte hotelgæster ulmer jalousi og aggressioner. Og filmen virker på den måde langt mindre sort-hvid end Spike Lees film om de sorte ghettoer og langt mere troværdig end Paul Haggis’ racismedrama Crash.

Forhørsdramaet i Detroit er blevet kritiseret for at være for voldsomt – torture porn, mente visse amerikanske anmeldere ved premieren. Men filmen skal gøre ondt, for det er en film, der ønsker at gøre en forskel i debatten om race og vold.

Det er heller ikke en film, man kan regne ud, hverken når det gælder udviklingen fra scene til scene, eller når man prøver at ryste den på plads bagefter. Historieformidling, politikrimi og actionvold i et anfægtet, men aldrig forudsigeligt miks og tilsat soulmusik og retssalsdrama.

Det emmer af ikke mindst af fortsat aktualitet i Trumps og White Supremacy-marchernes USA.

Kathryn Bigelow har i genre og greb udviklet sig til en åndelig tvilling til britiske Paul Greengrass, der slog igennem med Bloody Sunday, om britisk politis massakre på irske demonstranter i 1972, og siden lavede 9/11-dokudramaet United 93.

Bigelow gravede i The Hurt Locker og Zero Dark Thirty i soldaterpsykologi og CIA-mentalitet, og med Detroit afrunder hun en uofficiel trilogi: tre indblik i mandeverdener, hvor magt og psyker brydes – og samtidig tre fabelagtige spændingsfilm.

Den bekræfter til fulde, at Bigelow er dronningen af Hollywood.

Titel:
Detroit

Land:
USA

År:
2017

Instruktør:
Kathryn Bigelow

Manuskript:
Mark Boal

Medvirkende:
Will Poulter, John Boyega, Anthony Mackie, John Krasinski, Algee Smith

Spilletid:
142 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
24. august

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten