Biografanmeldelse
11. feb. 2015
Der Kreis
Der Kreis fortæller den sande kærlighedshistorie om det første bøssepar, der blev gift i Schweiz, spillet af Matthias Hungerbühler og Sven Schelker. Foto | Contrast Film

Der Kreis

Schweizisk film blander dokumentar og iscenesættelse i portrættet af et farvestrålende homoseksuelt fristed. Alligevel fremstår blandingsproduktet noget ensidigt.

Af Michael Bo

Mens man ser Der Kreis, undrer det én, at man aldrig har hørt om det seksuelt-kulturelt liberale Zürich, som filmen beskriver.

Zürich var fra 1932 og hele vejen gennem Hitlers Tusindårsrige, inklusive Anden Verdenskrig, et nærmest paradisisk tolerant sted for seksuelle minoriteter – en slags Weimarrepublik i miniformat. Tyske homoseksuelle, der var kriminaliserede derhjemme, valfartede over grænsen for at slå sig løs.

Men modsat film om det letlevende, vellystent depravede Berlin under Weimarrepublikken er der ingen udvortes glamour over Stefan Haupts film. Den har dristigt valgt et format, der ligger mellem dokumentar og fiktion.

I begyndelsen går en gammel herre i drag ind på en scene og synger en kabaretvise, tydeligvis dokumentarisk. Og derpå påtager Haupt sig i en fiktiv iscenesættelse at fortælle om den pågældende mands livslange kærlighedsforhold, som udfoldede sig i Zürich fra 1956 og frem, isprængt nutidige interviews med aktørerne fra dengang – ikke altid lige skarpt vinklede.

Röbi Rapp, der er dragkunstneren, og den læreruddannede Ernst Ostertag var det første bøssepar, der blev gift i Schweiz. De mødtes i Zürich i kredsen omkring medlemsbladet Der Kreis – et blad for homoseksuelle, der blev distribueret herfra og ud i alle egne af Europa, sågar USA. Det var et aktivistmiljø, men i nok så høj grad en kreds af mænd og kvinder, der satte pris på at feste og fejre deres anderledeshed.

Men intet paradis uden en slange eller to. Et par mord begået af trækkerdrenge tiltrækker offentligheden, og inden længe oplever homoseksuelle at blive chikaneret, registreret i politiets arkiver og hængt ud i pressen.

Filmens scoop er beskrivelsen af det lokale homomiljø med streg under lokale.

Ernst lejer et værelse med håndvask på førstesalen i en nysgerrig, gammel dames villa, og han og Röbi sover sammen i enkeltsengen. Knejpemiljøet er skildret præcis så nusset, brunligt og sødt kikset, at man tror på det. Og klientellet er en øm blanding af alle mulige og umiddelbart ikke særligt kompatible outsidere, der faktisk minder om noget, man selv kender fra sin ungdom.

Der er tykke og tynde, unge og gamle, solidarisering på tværs af samfundshierarkierne, kærlighed og lyst, der finder uventede udtryk og mål. Det ligner levet liv.

Når det er sagt, ærgrer det mig, at Stefan Haupt ikke alligevel sætter barren højere, men fortæller så konventionelt. Han sætter ferme billeder på handlingen, og man tror på, at begivenhederne har fundet sted, som de skildres, men der er ikke meget spræl over vinklingen.

Alt er 1:1, karaktererne er forudsigelige og overfladisk skrevet såvel som spillet. Der er ingen modstand i forhold til stoffet, ingen ambition om at skabe kontekst.

Hvilke omstændigheder gjorde, at homoseksualitet var tilladt i Schweiz, men ikke i for eksempel Tyskland? Var den oprindelige åbenhed i Zürich kendetegnende for andre aspekter af byen som fristed? Og de to-tre mord, der i løbet af kort tid blev begået i homomiljøet, og som fik offentligheden til at vende sig mod byens homoseksuelle – hvad med dem?

Filmen skøjter let hen over ubehagelighederne og vælger den bekvemme vinkel, at bøsserne bliver gjort til martyrer. Flere motiver bringes i spil, men følges ikke op.

Men accepterer man det lidt konventionelle og unysgerrige som præmis for en kærlighedshistorie midt i Europas hjerte, er her meget at nyde. Unge Röbi bor alene med sin mor (spillet af Marianne Sägebrecht, som man – hvis man så Bagdad Café i 1980’erne – vil have varme følelser for), og moren er et vidunderligt og for tiden ukarakteristisk mønster af diskretion og tolerance, mens sønnen draperer sig i glitrende, flatterende stoffer.

Men uden for homo-kredse har jeg svært ved at se Der Kreis få et længere liv.

Titel:
Der Kreis

Land:
Schweiz

År:
2014

Instruktør:
Stefan Haupt

Manuskript:
Stefan Haupt

Medvirkende:
Matthias Hungerbühler, Sven Schelker, Babett Arens, Aaron Hitz, Marianne Sägebrecht

Spilletid:
102 min.

Premiere:
12. februar 2015

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Biografanmeldelse
30. sep. 2019
XY Chelsea

XY Chelsea

Biografanmeldelse
29. juli 2019
Carmen og Lola

Carmen og Lola

Biografanmeldelse
08. apr. 2019
Gloria Bell

Gloria Bell

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten