Biografanmeldelse
24. nov. 2015
Den tabte verden
Caterina (Barbara Sukowa, tv.) viser gamle familiefotos til Sophie (Katja Riemann), der meget forståeligt ikke er helt med på, at Caterina skulle være hendes afdødes mor dobbeltgænger. Foto | Concorde Filmverleih

Den tabte verden

Til trods for en uforløst spøgelseshistorie har tyske Margarethe von Trotta lavet endnu et betagende, feministisk melodrama om tabte familieforhold og søgen efter kærlighed.

Af Anders Højberg Kamp

Hvor amerikanske film typisk handler om, at en masse skal skydes, før der kommer en løsning, handler europæiske film om, at der skal tales en masse, før der kommer en løsning.

Den tabte verden er ingen undtagelse.

Det tyske melodrama starter, da den ældre Paul hjemme i forstadshuset forfærdet ser et foto i en avis af en verdensberømt newyorker-operasangerinde, Caterina Fabiani. Caterina ligner hans nyligt afdøde kone på en prik. Paul fortæller sin datter, den omkring 50-årige Sophie, spillet af den populære Katja Riemann, at hun må pakke kufferten og opsøge sin mors dobbeltgænger.

For er det ikke underligt, at moren opsøger ham om natten som et spøgelse? At en ukendt person smider blomster på hendes grav?

Noget skeptisk drager Sophie mod New York.

Margarethe von Trotta har ladet sig inspirere af, at hun efter succesen med Søstrene eller lykkens balance i 1979 blev opsøgt af sin egen halvsøster. Instruktøren er især kendt for sit socialpolitiske engagement, ligesom et gennemgående træk i hendes film er feminisme og stærke kvinder, blandt andet om de politiske tænkere Rosa Luxemburg (1986) og Hannah Arendt (2014).

Stærke kvinder møder vi også i Den tabte verden, der hylder de midaldrende kvinder som selvstændige og attraktive hunkønsvæsner med indtagende skuespil. Nok lader Sophie sig takke med at være en overset, jazzet barsangerinde, selv om hun har åbenlyst talent. Men hun har modet til at tage af sted til New York og opsøge den noget ældre og temperamentsfulde Caterina for at komme til bunds i familiedramaet.

Caterina viser sig at være en rigtig diva. Alle mænd omkring hende er beundrere til trods for rynkerne. Filmen er af internationale anmeldere blevet kritiseret for at lade en aldrende operasangerinde være et forgudet sexobjekt, men det er en snæversynet, ungdommelig kritik.

Hun bliver nemlig spillet af Barbara Sukowa, der er kendt for at være Rainer Werner Fassbinders muse i blandt andet Lola, men også medvirker i Triers Europa og førnævnte Rosa Luxemburg. Som 65-årig er hun stadig henrivende smuk og spiller eminent overbevisende som forkælet, galant og feteret stjerne, der pudsigt nok ligner en lidt ældre udgave af Helle Thorning-Schmidt.

Divaen er kold over for Sophies tilnærmelser, men bliver tvunget til hendes samvær, da Catarinas rådgiver, et sexglad handyr, hurtigt bliver forelsket i smukke Sophie.

Mændene i filmen er reduceret til at være ynkelige. Sophies far har totalt mistet sin autoritet. Sophie siger aldrig farvel, men smider bare røret på ved telefonsamtaler. Han ligger tilmed i en hård og barnlig kamp med sin bror, der er en undskyldning for sig selv, og som også var forelsket i hans afdøde kone. Endelig er Catarinas mand en fordrukken og falleret kunstner.

Dermed er det op til Sophie at regenerere den tabte verden, som er filmens titel. Hvorfor ligner Catarina Sophies mor én til én? Svaret svæver i Altanterhavs-vinden, indtil familiedramaet langsomt bliver løst.

Et spørgsmål trænger sig dog stadig på. Hvad det er for et spøgelse, faren taler om? Det kommer filmen aldrig til bunds i, og selv om der kan ligge en kvalitet i det kryptiske underspil, kunne Margarethe von Trotta med fordel have nedtonet snakkeriet og – som Polanski i Rosemarys baby – sat fokus på den surrealistiske spøgelseshistorie, der tilfører den sociale familiedramatik et ekstra, pirrende lag.

Titel:
Den tabte verden

Original titel:
Die Abhandene Welt

Land:
Tyskland

År:
2015

Instruktør:
Margarethe von Trotta

Manuskript:
Margarethe von Trotta

Medvirkende:
Katja Riemann, Barbara Sukowa, Matthias Habich, Robert Seeliger, Gunnar Möller

Spilletid:
101 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
26. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
18. dec. 2025
Gaucho Gaucho

Gaucho Gaucho

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Nürnberg

Nürnberg

Streaminganmeldelse
10. mar. 2021
Zappa

Zappa

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten