Biografanmeldelse
16. okt. 2020
Den sorte jord
Journalisten Gareth Jones (James Norton) kommer i 1930’erne på sporet af Sovjetunionens strategisk fremkaldte hungersnød i Ukraine. Foto | Robert Palka

Den sorte jord

Underholdende drama om sovjetisk folkemord føles hjerteskærende personlig.

Af Rasmus Brendstrup

Der er ikke mange, som kender historien om Stalins folkemord på millioner af ukrainere i starten af 1930’erne.

Derfor er der næppe heller nogen ud over de mest ihærdige historikere og journalister, der kender navnet Gareth Jones. Han er manden, som insisterede på, at Vesten skulle kende til historien.

Den var så ilde hørt en sandhed i samtidens Storbritannien og USA, at Jones blev lagt for had af en samlet medie- og politikerstand.

Nu fortæller den polske instruktør Agnieszka Holland om begge dele i den flotte og vildt uegale Den sorte jord. Den er skiftevis underholdende som Indiana Jones, hjerteskærende tragisk på niveau med Sauls søn og retfærdig harme-fremkaldende som en politisk thriller a la Kinasyndromet eller Spotlight.

Det er en fortælling, der kun kommer i mål med sin zigzaggende struktur, fordi man ved, at den beskriver en virkelig person.

Waliseren Gareth Jones var egentlig lingvist, men fik som 27-årig et af tidens største journalistiske scoops, da han scorede solointerviews med Hitler og Goebbels i førstnævntes privatfly.

Han prøvede ihærdigt at få et lignende med Stalin og rejste i 1933 til Moskva, hvor han kom på sporet af en gigantisk, propagandistisk mørklægning, som selv vestlige reportere holdt sig fra at bore i – til dels på grund af bestikkelse.

Han så den strategisk fremkaldte hungersnød i Ukraine (”Europas brødkurv”) med egne øjne. Han overlevede selv kun med nød og næppe ved at spise bark – og blev så sendt retur til England med besked om, at seks tilfangetagne britiske ingeniører ville blive dræbt for spionage, hvis ikke han spillede med på Stalins melodi.

Og det er kun en lille del af dramaet!

James Norton spiller den lynende intelligente Jones med en sådan skråsikkerhed og dumdristighed, at han indimellem virker som Harrison Ford i hans velmagtsdage – en Indiana, der hverken drikker, ryger eller kurtiserer kvinder.

På en måde giver det mening for en mand, der skal danse mellem diplomatiske fælder og aflytningsagenter. Men det føles også som en ukurant heltetype for en voksenfilm. Som Tintin i Sovjet blottet for humor.

De politisk ladede thriller-aspekter forvalter Agnieszka Holland med en dynamik og præcision, der vidner om, at hun har instrueret afsnit af The Wire og House of Cards. Ord er våben, og magtkampene i livstrætte London-kontorer og bag opulente facader i Moskva er stilfuldt eksekveret i flotte kulisser.

Man keder sig ikke i Hollands film, og tempoet skifter endda et gear op i filmens montagepulserende togsekvenser.

Men i anden halvdel mærkes en anden og mere personlig instruktør-stemme. Her søger instruktøren patos i de ukrainske ansigter og finder en hallucinerende skønhed i de farvedrænede, forfrosne landsbyer, som både Gud og Stalin vender det blinde øje til.

Man føler en historisk smerte og nødvendighed, som formentlig har sin logiske forklaring: Agnieszka Holland mistede sine bedsteforældre i holocaust.

Hendes polske mor reddede jøder på flugt og deltog i Warszawa-opstanden i 1944. Og Holland selv var under filmuddannelse i Prag, da russerne i 1968 rullede ind med tanks og knuste det tjekkoslovakiske forår.

I 1981 flygtede hun fra Polen, da der blev slået hårdt ned på oppositionens stemmer. Krig, flugt og frygt strømmer igennem hendes værker. Blandt andet i de Oscar-nominerede dramaer Bitter høst, Europa Europa og In Darkness.

Helt derop kommer Den sorte jord ikke. For en gangs skyld sidder denne anmelder med fornemmelsen af, at filmen ville have fungeret bedre som en serie i adskilte kapitler. Materialet er dertil.

Men det er ikke desto mindre en stærk film, der ikke taber i aktualitet ved at blive set i lyset af antidemokratiske lovændringer i Rusland, Polen og Ungarn – eller for den sags skyld af corona-fremkaldte diskussioner om, hvilke ofre der må gøres i en større sags tjeneste.

Titel:
Den sorte jord

Originaltitel:
Mr. Jones

Land:
Polen, England, Ukraine

År:
2019

Instruktør:
Agnieszka Holland

Manuskript:
Andrea Chalupa

Medvirkende:
James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard

Spilletid:
118 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
22. oktober

Relevante artikler

berlinale 2019
11. feb. 2019
Den politiske svinesti

Dag 4: Den politiske svinesti

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten