Serieanmeldelse
27. feb. 2017
Den russiske ambassadør
Hans Martin Djupvik (Eldar Skar) er den norske statsministers livvagt, der kommer på noget af en opgave, da hans chef bliver kidnappet. Foto | NRK

Den russiske ambassadør

Geopolitisk thriller vil gerne være en norsk pendant til Homeland, men dygtige skuespillere kan ikke redde handlingen, som er for langt ude.

Af Samina Jakobsen

USA er trådt ud af NATO.

I Norge stopper et grønt miljøparti, der er kommet til magten, al olie- og gasproduktion for at satse på vedvarende energi. Det er EU ikke glad for, og derfor får man Rusland til at kidnappe Norges statsminister og besætte landet, indtil produktionen er kommet op på et niveau, hvor Norge igen kan forsyne hele Europa.

Det er i sandhed en tåbelig præmis, der kickstarter den 90 millioner kroner dyre, norske thriller-serie Den russiske ambassadør.

Hvis det nogensinde skulle ske i virkeligheden, at Norge stoppede al olie- og gasproduktion, er det svært at forestille sig, at Rusland og dets statsejede Gazprom ville gøre andet end at klappe i deres grådige hænder.

De ville få det europæiske energimarked for dem selv. Så hvori ligger incitamentet til at tvinge Norge til at genoptage produktionen? Og siden hvornår er EU og Rusland blevet kammesjukker, der side om side glædeligt intervenerer i et selvstændigt, demokratisk land?

Hele første afsnit af Den russiske ambassadør er fyldt med øjeblikke, hvor man ikke kan andet end at tage sig til hovedet og sukkende spørge: ”Hvorfor?”

Den russiske ambassadør minder i mange henseender om danske Bedrag, hvor der også måtte sluges et par klimavenlige kameler for at få historien om det spekulative energiselskab Energreen til at gå op.

Ligesom Bedrag oser den norske spændingsserie også af en coolness, hvor et klart, blåligt filter og evindelige panoreringer af høje glashuse gør deres til at forvandle Oslo til et glamourøst business-mekka.

Hovedpersonen Djupvik (Eldar Skar) er statsminister Bergs livvagt. Efter kidnapningen, der ikke varer meget mere end ti minutter, bliver han hurtigt forfremmet af efterretningstjenestens chef Wenche, da både Berg, Wenche og den russiske ambassadør Ingeborga kan bruge ham i deres politiske spil.

Herefter vikles han ind i det ene mere urealistiske komplot efter det andet med bombeeksplosioner og dobbeltagenter, der skifter side, som vinden blæser.

Der er fart over feltet, men persontegning er der ikke meget af, og det er faktisk en skam, for skuespillerne er dygtige.

Den forholdsvist ukendte Eldar Skar kæmper med en dialog, der kun har for øje at skubbe handlingen fremad, men Skar formår alligevel at gribe os. Det samme gælder Ane Dahl Torp, der i et sideplot spiller en kritisk journalists kone Bente, som begynder at huse russere i sin restaurant.

Karaktererne når desværre bare aldrig at folde sig ud, før der er én, som bliver skudt, eller noget, der sprænger i luften.

Den russiske ambassadør forsøger tydeligvis at være en norsk pendant til Homeland, og serien har da også vakt opsigt i USA med begejstrede anmeldelser. Sandsynligvis fordi det er en europæisk serie, der forekommer anderledes på grund af sproget, men i bund og grund benytter sig af samme formel som amerikanske højspændingsserier.

Men hvor Homeland særligt i de første sæsoner også havde tid til at gå i dybden med karaktererne, tordner Den russiske ambassadør derudad, som en Usain Bolt på speed.

Der er ikke et øjebliks stilhed.

Måske er det det svimlende budget på 90 millioner kroner, der har fået serieskaberne Karianne Lund, Erik Skjoldbjærg og krimikongen Jo Nesbø til at overlæsse serien med spændingsfyldte action-sekvenser.

Man keder sig ikke, men Den russiske ambassadør er desværre en forspildt chance for at debattere Nordens geopolitiske interesser og i særdeleshed forholdet til Rusland, som i disse år fremstår vigtigere end nogensinde.

Titel:
Den russiske ambassadør – sæson 1

Originaltitel:
Okkupert

Land:
Norge

År:
2015

Serieskaber:
Jo Nesbø, Karianne Lund, Erik Skjoldbjærg

Medvirkende:
Eldar Skar, Henrik Mestad, Ane Dahl Torp, Ragnhild Guldbrandsen

Spilletid:
Ti afsnit af 45 minutter

Anmeldelse:
Ti afsnit

Premiere:
28. december 2016 på Netflix, 20. februar på Viaplay

Relevante artikler

Nyhed
18. sep. 2015
Rusland kritiserer norsk tv-serie

Rusland kritiserer norsk tv-serie

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten