Biografanmeldelse
23. juni 2016
Den lille grå traktor Fergie
På sin ferie får Gustav nye venner, blandt andet en levende traktor ved navn Fergie, som små-båtter, når den taler. Foto | Pat Redmond

Den lille grå traktor Fergie

Sympatisk sommerferiefilm skal nok vække glæde hos de mindste børn, men den voksne ledsager skal forberede sig på et banalt trummerum.

Af Ida Rud


”Wuhuu,” jubler drengen Gustav og laver den klassiske jubel-positur med spredte arme ud til siderne. Han sidder overskrævs på en lille, grå traktor og kører derudaf – i et tempo, som selv en gennemsnitlig cyklist kunne overhale.

Den lille grå traktor Fergie er mindst lige så sløv i optrækket.

Gustav bliver af sine forældre hevet med på sommerferie i de idylliske, norske fjelde (ja-ja, det kan godt være, han i starten af filmen siger, at det foregår i Danmark, men det er naturligvis af hensyn til filmens meget unge målgruppe).

Han er rigtig ærgerlig over, at han ikke må blive i byen og hænge ud med vennerne. For selvom han har taget sit skateboard med, nytter det ikke noget. Vejene er ikke asfalterede, og det urbane transportmiddel er dermed overflødigt.

Men det spirende ungdomsoprør fordufter allerede inden for fem minutter af filmens spilletid. Så kommer den næsten voksne pige Grynet ridende forbi og spørger, om han ikke vil ride en tur. Og fra da af er Gustav en glad dreng.

Grynet tager ham med på den gård, hvor hun arbejder. Her møder han Gammelfar, en halvvrissen, pensioneret bondemand med hjertet på rette sted, og Gokke, den nye ejer af bondegården, der er en småt begavet, lettere doven opfinder med enorm appetit på pølsehorn.

Men vigtigst er mødet med Fergie, en lille grå Ferguson-traktor, der er levende. Dens øjne er forlygterne, og den små-båtter, når den taler. Fergie og Gustav bliver bedste venner, og sammen tager de sig af gedekiddet Houdini, der viser sig at kunne danse.

Historien er komplet åndssvag. For eksempel er der ikke nogen i filmen, der sætter spørgsmålstegn ved en levende traktor.

Men ser man bort fra det, er formålet med filmen faktisk virkelig sympatisk. Den er lavet til det allermindste biografpublikum, børnehavebørnene fra tre til seks år.

I stedet for en hurtig YouTube-video på ipad’en mutters alene i sofahjørnet, håber man med filmene om Fergie (der kommer foreløbigt tre i alt) at kunne give små børn en positiv biografoplevelse. Sådan én, hvor de er sammen med forældrene og får del af den fælles glæde, det er at se film sammen.

Men hvordan fastholder man små børns fokus i hele 78 minutter? Det gør man åbenbart med masser af søde bondegårdsdyr og klare farver.

Mange af de voksne karakterer er halvexcentriske og har kendetegn i form af skørt overskæg eller lyserødt punkhår. Det lokale supermarked, der også fungerer som frisør, er lille, men imponerende velassorteret: Foruden mælk kan man købe balloner, maling og hatte til både dyr og mennesker.

Der er masser af musik, og alle smiler og er glade, selvom der også er en lidt sur, ældre dame, der for enhver pris vil vinde en pris ved det årligt tilbagevendende bondemarked.

Ligesom tv-programmet Teletubbies fascinerer små børn i en uendelighed med nuttede gentagelser og langsomt tempo, vil Fergie & co. uden tvivl begejstre kernepublikummet.

Men der er jo nogle, som skal tage de små poder med i biffen – og det kan godt blive pinefuldt, medmindre man selvfølgelig stiller sig tilfreds med et glad barn.

For voksne er der simpelthen ikke noget at komme efter. Farverne er lovligt hysteriske, musikken enerverende og historien urealistisk. Filmen har hverken magi eller logik.

Jeg tænker med længsel tilbage til mine tidligste filmoplevelser: Bennys badekar, Ole Lund Kirkegaard-filmatiseringer som Gummi Tarzan og Lille Virgil og Orla Frøsnapper, Bjergkøbing Grandprix – og de holder den dag i dag. Der er en æstetik, en handling og en humor, der også appellerer til et mere voksent publikum.

Forhåbentligt vil de kommende film i serien formå at gøre flere glade.

Titel:
Den lille grå traktor Fergie

Originaltitel:
Gråtass – Gøy på landet

Land:
Norge

År:
2016

Instruktør:
Peder Hamdahl Næss

Manuskript:
Linda May Kallestein, Jason Tammemägi

Medvirkende:
Morten Grunwald, Lasse Rimmer, Anne Marie Helger, Pelle Falk Krusbæk

Spilletid:
78 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
23. juni 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. juli 2016
Paco de Lucía: Flamencoens mester

Paco de Lucía: Flamencoens mester

Biografanmeldelse
15. juni 2016
Hundeliv

Hundeliv

Biografanmeldelse
14. juni 2016
A Perfect Day

A Perfect Day

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten