Biografanmeldelse
20. apr. 2016
Den 5. bølge
Den forladte motorvej er en postapokalyptisk kliché, og Den 5. bølge er fyldt med den slags. Foto | Chuck Zlotnick

Den 5. bølge

Infantil katastrofefilm overfortæller det åbenlyse og underudvikler de personer, der kunne have gjort historien interessant.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

At fortælle store historier i tweenage-højde er vel den mest generøse forklaring på de mange Young Adult-filmatiseringer, der er fulgt i kølvandet på Twilight og Hunger Games.

Men mange selskaber bruger snarere genren som en undskyldning for at sende et klichéfyldt og dybt understimulerende produkt på gaden under det påskud, at målgruppen ikke er filmkyndige nok til at kende metervare fra mesterværk.

Det er film, det er let at blive sur på. Film, der ikke tager deres publikum seriøst.

Det idylliske udgangspunkt i Den 5. bølge er hvidskuret Americana, hvor far og mor elsker hinanden, lillebror godnat-puttes med Coldplay som vuggevise og en perfekt bjørne-bamse under armen, og den seksuelle debut er det helt store samtaleemne i hovedpersonens venindegruppe.

Men pludselig afbryder mystiske rumvæsner forstadsidyllen med fire bølger af bibelske plager. Først ryger strømmen (Moretz ikke kan oplade sin smartphone), så kommer en syndflod, så en dræbervirus, og endelig overtager de menneskekroppe, a la Stepford Wives (eller The World’s End, om man vil).

Rumvæsenerne bliver kaldt ”de andre”. Hvorfor ikke bare kalde dem rumvæsner? Det føles lige så utroværdigt, som når de overlevende i zombiefilm finder på kreative alternativer til ordet ”zombie”.

Hvad den femte bølge indebærer er et twist, men et mildt sagt åbenlyst et af slagsen.

Moren er så uinteressant, at de skriver ”Mommy” på hendes gravsten. Modsat genre-normen er det faren, der er yndlingsforælder, og Ron Livingston – der mere og mere ligner en højere budget-udgave af Kyle Chandler – får da også en dødsscene af den slags, der skal indgyde mod og ansvarlighed hos hovedpersonen.

Filmens ressourcestærke, men sårbare helt er Chloë Grace Moretz, der som publikum-surrogat lynhurtigt må blive voksen med alt, hvad dertil hører af familieansvar og kærlighedskvababbelser.

Hun er lidt lun på én dreng, men bliver senere lun på en anden. #TeamFuldkommenLigeglad.

Liev Schreiber skumler mistænkeligt som general, der forklarer, at alien-dobbeltgængere kun kan opdages, når de tager børneskikkelse. Derfor træner han stjålne børn som elitesoldater, og de sekvenser minder om Bugsy Malone uden humor eller selvironi.

Manuskriptet, af blandt andet Oscar-vinderen Akiva Goldsman, føles, som om det er skrevet med stor skrift, mange ord-delinger og illustrationer på hver side. Det er en infantil katastrofefilm, der overfortæller det åbenlyse og underudvikler de karakterer, der burde gøre historien interessant.

Moretz giver som sædvanligt hæderligt rutinespil, men hendes spektakulære gennembrud i Matthew Vaughns Kick-Ass fortaber sig efterhånden i tågerne.

Kærlighedstrekantens øvrige hjørner udgøres af Nick Robinson, kendt som den stirrende storebror fra Jurassic World, og den stort set ukendte Alex Roe, der begge mestrer kunsten at realisere kedelige karakterer fuldkommen, som de er skrevet.

Længere nede på rollelisten finder vi overraskende nok Maika Monroe, der var strålende i The Guest og særligt sidste års gyser-fænomen It Follows. Her er hun den opsætsige barnesoldat (hun er 22!), der signalerer sin opsætsighed med sortfarvet hår og goth-øjenskygge.

Tony Revolori fra The Grand Budapest Hotel dukker også uforklarligt op som ligegyldigt vedhæng, og hans replikker er variationer af ”det kan du ikke mene!”

Den femte bølge føles, som om instruktør J Blakeson – der tidligere skrev og instruerede kidnapningsdramaet The Disappearance of Alice Creed – har solgt sin kunstnersjæl til Hollywood.

Filmen opfylder lige akkurat minimumskravene for, hvad midaldrende mænd mener, at elleveårige piger vil se attenårige piger foretage sig.

Eneste opmuntring er, at filmen internationalt har klaret sig så dårligt, at de sidste to bind i den bogserie, som filmen bygger på, næppe filmatiseres.

Titel:
Den 5. bølge

Originaltitel:
The 5th Wave

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
J Blakeson

Manuskript:
Susannah Grant, Akiva Goldsman

Medvirkende:
Chloë Grace Moretz, Matthew Zuk, Gabriela Lopez

Spilletid:
92 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
22. marts 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten