Cph:Dox 2017
17. mar. 2017
Death of a Child
Doug lever tilsyneladende det gode, amerikanske familieliv. Men han vil for altid være den far, som i 2004 glemte sin datter i en varm bil med et tragisk resultat. Foto | Lasse Barkfors

Death of a Child

Ægteparret bag Pervert Park har skabt endnu en stærk, humanistisk dokumentar om de udskammede. Denne gang handler det om glemte børn i glohede biler.

Af Jeppe Mørch

Doug er far-kikset på den hyggelige måde. Iført tvivlsomme solbriller og lidt for stramt sportstøj kører han sin familie rundt i en stor Chevrolet. Han er godt gift, parret har to knægte, en prægtig villa og vovse.

Men han kan ikke levere sætningen ”Life is good” uden at lyde sagtmodig. Den amerikanske far plages nemlig konstant af ubærlig skyld.

I 2004 glemte han sin datter i en glohed bil en ellers helt almindelig dag og opdagede det først, da han ville hente hende i den børnehave, hun aldrig var blevet afleveret i.

Lille Kristen mistede livet i varmen, og her har vi det makabre tema i dokumentaren Death of a Child: en hverdagsforglemmelse, der resulterer i barnedød.

Det svensk-danske instruktør-ægtepar Frida og Lasse Barkfors har tidligere behandlet social fordømmelse og svært forståelige ugerninger i Pervert Park, der på afdæmpet vis tegner et enestående portræt af sexforbrydere i USA.

Også denne gang er metoden at finde det menneskelige under det forfærdelige ved at give ordet til dem, vi som samfund normalt ikke ønsker at lytte til. Og igen sker der noget virkelig interessant, når de fordømte får ordet.

De angrende forældre i Death of Child forøger ikke at rense sig gennem bortforklaringer eller fortrængning. De tager ansvar og er for altid knækket af skam og skyld.

Vi møder tre andre forældre, som også glemte et barn i en bil. Og som gennem forsømmelsen mistede barnet. De reflekterer over tabet i interviews og hverdagssituationer, og de forskellige skæbner snor sig ind og ud af hinanden, så skyldfølelser sammenlignes, og et større billede viser sig.

De har alle lidt et identitetstab.

Uanset om man før var gospelleder, grillmester eller peruaner, så er man efter sådan en skæbnesvanger dag først og fremmest en forfærdelig forælder.

Dokumentaren påstår ikke, at det er synd for dem. Hukommelsessvigtet var vitterligt forfærdeligt – børnenes død kan ikke bagatelliseres. Samfundet, medierne og retsvæsenet har travlt med at udpege forældrene som forsømmelsesmonstre, men Barkfors-parrets humanistiske projekt viser os, at de udskammede egentlig blot er mennesker, som på et fatalt tidspunkt forsømte deres poder.

Frida og Lasse Barkfors undviger kløgtigt den sensationalisme, det brutale emne inviterer til. De døde børn præsenteres med navn på en sort skærm, og mere ser vi ikke til dem. Her er hverken gamle fotografier, iscenesættelser, retssagsoptagelser eller avisudklip, for instruktørerne fokuserer på bearbejdelsen af fortiden, og det fungerer som en overordentlig stærk pointe, at børnene kun optræder ved deres fravær.

Det amerikanske liv skildres gennem grandiose billeder af amerikanske vidder og hverdag. På lydsiden brummer insektlivet fra de subtropiske områder af USA mellem enkle pianostykker.

Solen træder frem.

Idyllen tindrer i modlysbillederne, og familielivet synes herligt i de gyldne morgentimer og purpurfarvede aftener.

Men under den idylliske hverdag lurer det tragiske. Det var samme sol, som opvarmede bilerne, og de varme billeder peger altså også på den fortid, ingen i Death of a Child nogensinde kan lægge bag sig.

Mod slutningen zoomer dokumentaren ud, så vi får overblikket med. En psykologiprofessor forklarer hjernens evne til at snyde én i en rutineplaget hverdag.

Og vi får fortalt, at man i 90’erne besluttede at flytte børnestole fra forsædet til bagsædet i biler af sikkerhedsmæssige årsager. Siden er tallet af glemte børn i varme biler steget støt.

Den slags fakta lindrer ikke hos Doug. Han kan ikke fjerne skylden med viden. Efter Kristens dødsfald forventede alle, at Dougs hustru ville forlade ham, og han ønskede også selv, at hun ville hade ham.

Det er smukt at overvære, hvordan konen er i stand til at tilgive Doug. Og samtidig gør Death of a Child det let at forstå. Hvilket helvede det må være at gå gennem livet uden at kunne tilgive sig selv.

Titel:
Death of a Child

Land:
Danmark, Sverige

År:
2017

Instruktør:
Frida Barkfors, Lasse Barkfors

Spilletid:
80 minutter

Premiere:
19. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
02. juni 2015
Pervert Park

Pervert Park

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten