Biografanmeldelse
22. okt. 2024
De lydløse

Gustav Dyekjær Giese er overbevisende som gennemtatoverede Kasper, der er ved at planlægge det store kup sammen med brutale Slimani (Reda Kateb, tv.) og Hasse (Christopher Wagelin).

Foto | Henrik Ohsten

De lydløse

Man sidder alleryderst på biografsædet under Frederik Louis Hviids adrenalinladede kupfilm, der er så langt fra Olsen-banden, man kan komme.

Af Tina Jøhnk Christensen

Danmarkshistoriens til dato største røveri var planlagt ned til mindste detalje.

Det viser Frederik Louis Hviids spændingsmættede actiondrama, der gengiver den omhyggelige planlægning og eksekvering af røveriet på Dansk Værdihåndtering i 2008.

Her lykkedes det røverne at slippe afsted med op mod 70 millioner kroner, hvoraf kun fire millioner er blevet fundet.

Kasper (Gustav Dyekjær Giese) er bokser og bor med sin familie i en arbejderklasselejlighed i Ballerup. Han bliver opsøgt af marokkanske Slimani (Reda Kateb), der øjner muligheden for at røve ”big money” og ”quiet ones”.

Heraf titlen De lydløse, som er de kriminelles udtryk for hurtige kontanter.

Kasper lytter til sin lille datters fødselsdags-ønsker med bitter mine og kigger beundrende på en diamantring i sin svogers smykkeforretning. Han kommer fra svære kår og vil gerne blive til noget.

Hurtigt lader han sig overtale til at medvirke i kuppet og begynder at overvåge Dansk Værdihåndterings central i Brøndby, hvor den skeptiske sikkerhedsvagt Maria (Amanda Collin) synes at være eneste udfordring.

Kuppet indbefatter en større gruppe kriminelle og foregår på tværs af grænsen mellem Danmark og Sverige. Men en anden gruppe kommer dem i forkøbet og udfører et røveri på selskabet Loomis, hvor de snupper 62 millioner kroner. Kasper bliver dog snart motiveret af at overgå de andre røveres fortjeneste.

Den forestående finanskrise, der startede samme år, varsles i radioog tv-udsendelser. Man mærker frygten og undergangsstemningen, som måske er forklaringen på, at over tyve mænd bevæbnet med militærvåben ville stjæle den astronomiske sum. Gjorde finanskrisen almindelige mennesker til storkriminelle, eller vil filmen vise, at storkriminaliteten er trængt uigenkaldeligt ind i vores lille hyggeland?

Svaret blæser i vinden, for filmen handler mere om, hvordan de gjorde det, end hvorfor.

Sådan skriver De lydløse sig ind i en kupfilmtradition, der strækker sig tilbage til den franske klassiker Rififi og også tæller forbilleder som Michael Manns Heat, Ben Afflecks The Town og den danske Ambulance, som senere blev genindspillet på amerikansk.

De lydløse er adrenalinladet og så langt fra Olsen-banden, som man kan komme.

Allerede første scene viser, hvordan to hætteklædte mænd koldblodigt dræber to chauffører på en pengetransport i Göteborg. De tilhører en særdeles voldelig underverden i Skandinavien, og filmen skildrer, hvordan de kunne lave et kup, der er gået over i Danmarkshistorien som ikke bare det største, men også et af de mest topprofessionelle og ubarmhjertige.

Filmen igennem sidder man alleryderst på biografsædet. Også hvis man allerede kender slutningen.

De lydløse er spækket med intense scener mellem de kriminelle, mens de planlægger kuppet, og handlingen eskalerer til det store klimaks, hvor en gummiged, der skal gennembryde muren til virksomheden, er ved at fejle, og panikken breder sig.

Der veksles mellem actionvanvid og stille pauser, hvor de barske mænd i glimt indfanges i al deres ensomhed. Selv om Kasper forudser, at de ikke kan klare kuppet, kommer man fandenivoldsk til at ønske, at det lykkes.

Man vil gerne se ham vinde.

Anders Frithiof Augusts manuskript er stramt og undgår udenomssnak. Gustav Dyekjær Giese er overbevisende som gennemtatoverede Kasper. Det samme er Reda Kateb som brutale Slimani, men vi får for lidt at vide om deres baggrund til at komme helt under huden på dem.

Frederik Louis Hviid demonstrerede allerede sit filmsprog i debuten, den rå politi-thriller Shorta, som han instruerede med Anders Ølholm. DR-serien Huset skabte han med Michael Noer.

Med De lydløse træder han i karakter som soloinstruktør, og med verdenspremiere på Toronto-festivalen har udlandet forståeligt fået øjnene op for hans format.

Titel:
De lydløse

Land:
Danmark

År:
2024

Instruktør:
Frederik Louis Hviid

Manuskript:
Anders Frithiof August

Medvirkende:
Gustav Dyekjær Giese, Reda Kateb, Amanda Collin, Christopher Wagelin

Spilletid:
110 minutter

Premiere:
31. oktober

Relevante artikler

Serieanmeldelse
27. aug. 2023
Huset

Huset

Biografanmeldelse
03. okt. 2020
Shorta

Shorta

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
07. feb. 2025
The End

The End

Biografanmeldelse
14. nov. 2023
Tillsammans 99

Tillsammans 99

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten