Biografanmeldelse
12. juli 2016
De gyldne år
Nittenårige Paul møder den tre år yngre Esther på et weekendophold i Roubaix i 1980’ernes Frankrig, hvor de indleder et kompliceret, erotisk forhold. Foto | Why Not Productions

De gyldne år

Gammeldags melodrama om liderlighed forvandlet til lidenskab er følsomt og meget fransk.

Af Bo Tao Michaëlis


Antropologen Paul Dédalus vender efter mange år hjem fra Tadsjikistan til Paris, men bliver anholdt af politiet i lufthavnen. Der er noget galt med hans pas. Snart kommer vi på sporet af dengang, gymnasieeleven Paul frivilligt afgav sit pas til en jøde i Minsk, der således kunne slippe ud af Sovjetunionen.

Denne historie er instruktøren Arnaud Desplechins forspil til en egentlig meget patetisk kærlighedsfilm. De gyldne år er en lidt mærkelig titel for en film, der på fransk hedder ”Tre minder fra min ungdom”. Minder, der klart er mere skæbnesvangre end forgyldte.

Således bliver optrevlingen om dengang i Minsk og Pauls dobbeltgænger hans associative Madeleinekage, som sender ham meget Marcel Proust-agtigt tilbage til sin barndom.

Den er traumatisk præget af en sindssyg mor, en voldelig far, en rar tante og to søskende, som han efter morens selvmord bliver en beskyttende storebror for. Og så til erindringen om Esther, kvinden i hans liv, og det fatale møde med kærligheden. Den store, men besværlige kærlighed.

Det er lidt forkert at lancere De gyldne år som en coming of age-film. Ganske vist foregår meget af den blandt 80’er-ungdom i den nordfranske provinsby Roubaix, hvor nittenårige, mærkelige og mutte Paul på et weekendophold møder sekstenårige Esther, søsterens ikke særligt populære klassekammerat fra gymnasiet, der til gengæld er en erotisk vandrepokal blandt skolens drenge.

Mystiske Paul og modne Esther indleder et kompliceret forhold, som rækker ud over ungdom og landegrænser, og ingen af dem er kronisk uskyldige, da affæren starter. Han er tiggerstudent i Paris, men dygtig. Vi ved jo fra filmens begyndelse, at hans antropologiske karriere har bragt ham vidt omkring som akademiker og elsker.

Nu går filmen tilbage til denne ungdommelige forelskelse, hvor begge har andre forhold til anden side, mens tiden går, og Berlinmuren falder. Det tolker Paul som afslutningen på sin ungdom. Men først flere år efter slår Esther op med Paul, mens han er på feltarbejde i Langtbortistan. Nu fint færdigt med studierne, godt hjulpet på vej af en moderlig professor, der genkendte hans talenter før alle andre.

Filmen begejstrede juryen i Director’s Fortnight-konkurrencen i fjor i Cannes. De er sikkert faldet for dens meget tydelige litterære ambitioner, hvor hovedpersonen både har efternavn efter den græske mytologis labyrintmager og James Joyces spekulative ungersvend i Ulysses. Den flakkende Paul sammenlignes sågar med Odysseus, og Esther læser i sengen op for ham på oldgræsk.

Yderst seriøst læses deres kærlighedsbreve højt, eller de elskende deklarerer deres følelser i lange tirader. Billedet bliver delt op i erindringens kalejdoskop, og kameraet dvæler kælent ved Esthers meget rustikke (a la maleren Renoirs) buttede kvindeskikkelse med udslået hår og dorsk sanselighed.

Den debuterende Lou Roy-Lecollinet giver den hele armen fra trutmund til lilletå som sexgodte, mens den ligeledes debuterende Quentin Dolmaire er hendes brunhårede, vemodige og vægelsindede kærlighed for livet. I biroller ses den altid gode André Dussollier som inkvisitorisk efterretningsmand, og minsandten om ikke Françoise Lebrun, hende der var ”luderen” i Jean Eustaches mesterværk fra 1973, Moderen og luderen, ses i glimt.

Trods visse filmiske krumspring, splitskærm, spring i tid og rum og henvendelse til publikum midt i den minimalistiske virkelighed er De gyldne år på mange måder et gammeldags melodrama om liderlighed forvandlet til lidenskab. Tilfældets bollevenskab bliver den umulige kærlighed. Meget fransk og følsomt med dybe dialoger, men ganske ren og renset for ironi (a la Eric Rohmer).

Ujævn, indimellem kedelig, men aldrig uinteressant og i længden er det en seværdig film.

Titel:
De gyldne år

Originaltitel:
Trois souvenirs de ma jeunesse

Land:
Frankrig

År:
2015

Instruktør:
Arnaud Desplechin

Manuskript:
Arnaud Desplechin, Julie Peyr, Nicolas Saada

Medvirkende:
Mathieu Amalric, Lou Roy-Lecollinet,
 Quentin Dolmaire

Spilletid:
123 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
14. juli

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
31. juli 2016
Captain Fantastic

Captain Fantastic

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten