Biografanmeldelse
13. apr. 2017
David Lynch – The Art Life
David Lynch fortæller, at hans ønskedrøm er et liv i frihed med kaffe, cigaretter og kunstnerisk skaben, og ifølge portrættet David Lynch – The Art Life realiserer han drømmen hver eneste dag. Foto | Hideout Films

David Lynch – The Art Life

Kongenial dokumentar om David Lynch kommer tæt på værkernes magi uden at befamle eller afmystificere. Sådan skal et kunstnerportræt skæres!

Af Lars Movin

En portrætfilm om David Lynch, der stopper ved den mørkrandede debutspillefilm Eraserhead fra 1977. Giver det overhovedet mening?

Ja, det gør det i høj grad, når man som trioen bag David Lynch – The Art Life har sans for, hvordan de strømførende lag i den nu 71-årige amerikanske kultinstruktør og billedkunstners liv spiller ind på det overordnede projekt: at undersøge sindet, samspillet mellem mennesker og hele den kosmiske orden.

Det har Lynch som bekendt gjort ved for eksempel at iagttage et dissekeret insekt, fremkalde erindringen om en mystisk hændelse i barndommen eller blotlægge den sociale struktur i en afsides beliggende lilleby i det nordvestlige USA, der for eksempel kunne hedde Twin Peaks.

Hverken den famøse tv-serie eller spillefilmene efter Eraserhead nævnes med et ord i dokumentaren. Men ikke desto mindre bliver man temmelig meget klogere på den excentriske filmmands oeuvre ved at se denne sanselige og musikalske portrætfilm, hvor biografiske spor og psykiske fikspunkter lægges ud på et mentalt landkort, uden at forklaringer eller årsagssammenhænge bliver hverken postulerende eller skåret ud i pap.

Portrætmagerne har ramt den vanskelige balance mellem behørig respekt og kongenial indføling, hvor resultatet hverken bliver befamling eller plagiat.

Der er en tydelig hilsen til tonen og atmosfæren i Lynch’ egne film i brugen af musik, antydende billeder og lettere urovækkende stemninger, men lynchificeringen er aldrig overgjort. Snarere virker den befordrende på hovedpersonen, der åbenlyst føler sig tilstrækkeligt tryg til at blotlægge hændelser, følelser og tanker, som peger direkte ind i værkerne, men uden at afmystificere dem.

Fokus er som antydet på billedkunsten, der var Lynch’ oprindelige metier, og som han med varierende intensitet har praktiseret parallelt med filmarbejdet.

Og grebet er relativt enkelt.

Dokumentarens rygrad er en række sekvenser, hvor Lynch betror sig til en mikrofon, der er anbragt i en art underjordisk lydstudie – iscenesat som en blanding af en skriftestol, en session hos en psykiater og en metaforisk fremstilling af meddelelser fra underbevidstheden eller fortiden.

Omkring dette spor er så vævet et visuelt univers, der antyder de mange og ofte uigennemskuelige eller uerkendte korrespondancer mellem før og nu.

En af David Lynch’ kongstanker er, at fortiden altid er nærværende i nuet, og denne mekanisme illustreres ved løbende at blande nye optagelser fra den daglige dont i atelieret med diverse arkivmateriale: private fotografier og smalfilm samt klip fra de tidlige filmværker.

En væsentlig kvalitet er det relativt langsomme tempo, der giver plads til nærmest meditative passager, hvor beskueren har mulighed for at gøre sig egne tanker om sammenhænge mellem erindringsgodset og motiver i værket. Men filmen unddrager sig også portrætgenrens sædvanlige betydningstyranni og byder på sekvenser af ren æstetisk karakter, hvor både den visuelle og den auditive tekstur får lov til at vibrere uden andet mål end at stimulere følelser og sanser.

Rørende er det naturligvis at se den aldrende Lynch blive som barn igen i samværet med sin yngste datter. Ligesom det også er inspirerende at høre hans beretning om, hvordan hans egne forældres rummelige attitude i forhold til sønnens kunstneriske tendenser i samspil med en god portion held har været en afgørende forudsætning for livsprojektet.

Det mest interessante ved filmen om David Lynch er imidlertid, at den viser, hvor kort afstanden kan være mellem banalitet og magi i det kunstneriske arbejde.

Hovedpersonens drøm om et liv i frihed med kaffe, cigaretter og kunstnerisk skaben er så ordinær, som noget kan være. Men uanset hvor meget han forklarer os om sit virke, vedbliver der altid med at være en rest af mystik, som tryllebinder os. Sådan skal et kunstnerportræt skæres!

Titel:
David Lynch – The Art Life

Land:
USA, Danmark

År:
2016

Instruktør:
Jon Nguyen, Rick Barnes og Olivia Neergaard-Holm

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
20. april

Relevante artikler

Cph Pix 2016
31. okt. 2016
De unge år

David Lynch: De unge år

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. apr. 2022
Grotten – Il buco

Grotten – Il buco

Cph Pix 2021
16. nov. 2021
Little Galaxies

Little Galaxies

Biografanmeldelse
18. sep. 2021
Kandis for livet

Kandis for livet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten