Cph:Dox 2021
22. feb. 2021
David Byrne’s American Utopia
David Byrne iscenesætter med sang og dans nogle af sine mange populære sange i et Broadway-teaterstykke, som Spike Lee har filmet. Foto | David Lee

David Byrne’s American Utopia

Mødet mellem politiske Spike Lee og den legesyge frontfigur fra Talking Heads skaber en gåsehudsfremkaldende musikfilm i verdensklasse.

Af Frederik Hoff

”All I want is to breathe,” synger et svævende kor bag David Byrne under Born Under Punches (The Heat Goes On)

Det funky, men ængstelige Talking Heads-nummer fra 1980 åbner sig op fra en helt anden vinkel efter sidste års fatale hændelser med politivold i USA. 

”Fire cannot hurt a man! Not a government man!” råber David Byrne, så man får gåsehud, mens dansen fortsætter.

David Byrne er siden 70’erne blevet forbundet med frit associerende tekster. 

Man kender hans stive stemme og trofaste afrobeat-rytmer fra Jonathan Demmes mesterlige koncertfilm Stop Making Sense (1984), der foreviger new wave-gruppen Talking Heads på deres højeste. Filmen forbliver uforglemmelig for sin nedpillede scene, gigantiske jakkesæt og Byrnes ømme dans med en standerlampe.

Dengang brugte David Byrne kæmpeskærme med ironiske, kapitalistiske slogans til at spejle sin samtid, men hans samfundssind føles endnu mere presserende i dag. 

Det skyldes måske instruktøren. Spike Lee har været en markant stemme i politivoldsdebatten, og i David Byrne’s American Utopia finder han ind til en kerne af rå frustration i Byrnes finurlige musikunivers. 

Spike Lees film er en optagelse af Broadway-versionen af David Byrnes tour American Utopia, hvor musikken mellem numrene suppleres af små enetaler. Hovedpersonen fortæller på elskeligt akavet vis om alt fra, hvor vigtigt det er at stemme, til hvordan immigranter bidrager positivt til USA, mens multietniske dansere illustrerer pointerne. 

Få kunne slippe fra det uden at blive pinligt belærende. Men David Byrnes nervøse charme, som også er grundstenen i musikken, giver de små taler en naiv oprigtighed, der får politiske dimensioner elegant frem i sange som Once in a Lifetime og I Should Watch TV. 

Filmen udspringer af David Byrnes Reasons to Be Cheerful-projekt, der hylder løsninger på verdens store problemer frem for kun at fokusere på problemerne. På projektets hjemmeside findes lutter gode nyheder som bødefri biblioteker og nye klimainitiativer. 

Det er mødet mellem den optimistiske Byrne og den mere konfrontatoriske Lee, der udgør filmens verdensbillede. Men det er det excentriske koncertkoncept, der gør den til en af verdens store musikfilm. 

Som Byrne på et tidspunkt siger, vil han fjerne alt det ligegyldige fra scenen, så kun det mest betydningsfulde står tilbage. 

Derfor er alle ledninger og stationære instrumenter bandlyst, og selv trommer bæres på seler. Lyssætningen består kun af grå nuancer, så ikke engang farver distraherer os fra det vigtige: tolv musikere, der skaber en frigjort, men gennemkoreograferet performance. 

David Byrne’s American Utopia er også en tand mere filmisk end Jonathan Demmes film. Stop Making Sense holdt sig til at vise, hvad der skete under koncerten, mens Spike Lee til tider klipper væk fra scenen. 

Publikum bliver vist fra starten af, og den giver en følelse af total inklusion. 

Spike Lees stærkeste bidrag er under coverudgaven af Janelle Monáes Hell You Talmbout – en brutal protestsang, der gentager navnene på atten politidræbte afroamerikanere. Her klipper Spike Lee klipper til kompromisløse nærbilleder af ofrenes pårørende. De holder fotografier af de døde, som bankes fast på nethinden af de voldsomme rytmer. 

Man skal lige synke en ekstra gang, da sangen er ovre og der klippes til billeder af Breonna Taylor og George Floyd, hvis politimord i månederne efter optagelserne blev startskuddet til store demonstrationer verden over. 

USA er langt fra en utopi, men David Byrne og Spike Lee deler en drøm om et bedre samfund. Og i mellemlejet mellem deres forskellige perspektiver finder man et hårdtslående og samtidig løsningsorienteret bud på vejen derhen. 

Den ironiske samtidsskildring fra Stop Making Sense er i David Byrne’s American Utopia skiftet ud med en oprigtig vision for fremtiden. Og ligesom sin forgænger er den fyldt med forbandet god musik.

Titel:
David Byrne’s American Utopia

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
Spike Lee

Manuskript:
David Byrne

Medvirkende:
David Byrne, Jacqueline Acevedo, Gustavo Di Dalva

Spilletid:
105 minutter

Premiere:
22. februar på Blockbuster og 23. april på Cph:Dox

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten