Tv-anmeldelse
08. maj 2015
Daredevil
Charlie Cox (Boardwalk Empire) og Deborah Ann Woll (True Blood) har haft biroller i hver deres HBO-serie. Men nu har de fået fuldfede hovedroller på Netflix i Daredevil. Foto | Barry Wetcher

Daredevil

Superhelten Daredevil er løs i bydelen Hells Kitchen i New York, og Netflix kan meget vel have fundet en opskrift på menneskelige superskurke.

Af Christian Kronow

Netflix har produceret alle mulige slags serier, om alt fra myrdende politikere til lesbiske indsatte. Noget, der imidlertid ikke har været meget af, er superhelte, og Daredevil må betegnes som en aparte satsning fra Netflix’ side. Man har indgået samarbejde med Marvel og endda genoplivet en superhelt med alvorlige skrammer.

Tegneseriehelten Daredevil har nemlig ligget stille, efter at filmen fra 2003 af samme navn, der har Ben Affleck i hovedrollen, fik rædderlige anmeldelser.

Netflix’ Daredevil skummer fløden af let oversete serieskuespillere med Charlie Cox (Boardwalk Empire) og Deborah Ann Wool (True Blood), samtidig med at man har tilsat hengemt guldstøv fra filmverdenen i form af Bob Gunton (Shawshank Redemption), Rosario Dawson (Sin City) og Vincent D’Onofrio (Full Metal Jacket).

Føljetonserien er skrevet af Drew Goddard, der ud over afsnit af Lost har skrevet den oversete monsterperle Cloverfield og zombiestorfilmen World War Z.

Charlie Cox spiller den blinde Matt Murdock. Han er en tilsyneladende helt normal, blind advokat om dagen, men om natten tæsker han skurke i New Yorks Hells Kitchen.

En ny generation af gangstertyper gør nemlig Hells Kitchen utrygt, og noget stort og ubehageligt puster sig op i de rugende skygger. Spørgsmålet er, om en blind selvtægtsadvokat kan cirkelsparke ondskaben ud af Hells Kitchen?

Intet nyt under superheltesolen? Jo! Seriens udgangspunkt lyder nemlig mere som en traditionel superheltefiktion, end tilfældet er. For Matt Murdoch – eller Daredevil, som han bliver kaldt – slår godt nok hårdt, når han kæmper mod skurke i natten. Men han gør det på hvad der må betegnes som interimistisk vis med en hue ned over øjnene. Og han tager de tæsk, det måtte medføre.

Netflix’ Daredevil har nemlig i seriens første sæson droppet de skinnende spandex-kostumer og ladet menneskene få fokus frem for superstereotyperne. Bevares, Murdock skylder da muligvis lidt af sit supersanseapperatur til de kemikalier, der gjorde ham blind, og ja, han har da et faderkompleks. Men Daredevil balancerer fint på linjen mellem antydning og tvivl, menneskelighed og umenneskelighed.

Faktisk har Netflix kun givet Murdock tre rimeligt menneskelige superkræfter: evnen til at blive slået til rødgrød a la John McClane, Murdocks (muligvis) kemisk forstærkede supersanser og så naturligvis evnen til at uddele prygl.

På superskurkesiden er vi også i den mere menneskelige afdeling, hvor Vincent D'Onofrio giver den som den kærlighedssyge stjernepsykopat Wilson Fisk. D’Onofrio fylder næsten lige så meget som Murdock, og han er i virkeligheden det mest interessante ved serien. For selvom Charlie Cox er en gudsbenådet skuespiller, hvilket han også til fulde demonstrerer i Boardwalk Empire, er det D’Onofrio, der stjæler billedet.

Hans portræt af New Yorks kingpin vækker med sine nerveticks, fløjlsbløde dommedagsbaryton og dynamit-temperament mindelser om en magtsyg og blodtørstig dansebjørn i jakkesæt.

Daredevil er fortællingen om mere end blot kampen mellem det gode og det onde. Skønt Matt Murdock/Daredevil som de fleste selvtægtsmænd har et meget simpelt forhold til rigtigt og forkert, er det netop skurkenes menneskelighed og dybde, der gør serien seværdig. Skurkene får albuerum til at folde sig ud og vise, at de ikke bare ønsker at slavebinde menneskeheden, som den slags nu plejer.

Netflix’ nye superhelte-guldæg vinder overordnet på seriens menneskelighed og runde personportrætter, og serien har et stort potentiale for kommende sæsoner. Netflix kan meget vel have fundet en opskrift på menneskelige superhelte og især superskurke, hvilket deres samarbejdspartner Marvel måske kunne tage ved lære af. For hvorfor skal det hele egentlig være så firkantet?

Titel:
Daredevil

Land:
USA

År:
2015

Hovedforfatter:
Drew Goddard

Konceptuerende instruktør:
Phil Abraham

Medvirkende:
Charlie Cox, Deborah Ann Woll, Vincent D’Onofrio, Rosario Dawson, Elden Henson

Spilletid:
60 min. pr. afsnit

Premiere:
10. april 2015

Relevante artikler

16. nov. 2014
Superheltenes kampform

Superheltenes kampform

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. juni 2015
Peaky Blinders

Peaky Blinders

Cph Pix
14. apr. 2015
White God

White God

Tv-anmeldelse
10. feb. 2015
12 Monkeys

12 Monkeys

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten