Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Crimes of the Future
Kropskunstneren Saul Tenser (Viggo Mortensen) skaber groteske performances, hvor Caprice (Léa Seydoux) opererer nye organer på hans krop ud for øjnene af publikum. Foto | Nikos Nikolopoulos

Crimes of the Future

Ingen laver film som David Cronenberg, der et halvt århundrede inde i karrieren stadig kan chokere med sin kunsthorror.

Af Flemming Kaspersen

David Cronenberg tog en lang pausen fra spillefilm efter den bistre Hollywood-satire Maps to the Stars fra 2014.

Med Crimes of the Future vender canadieren tilbage til det unikke mix af body horror og filosofisk sci-fi, som i 1970’erne gjorde ham til en af sin generations mest nyskabende instruktører.

Det er en genre, han ikke har besøgt siden den syrede og fremsynede VR/gamer-thriller eXistenZ fra 1999.

Crimes of the Future er klassisk Cronenberg.

Det er lidt som rockbandet, der er på tour igen efter mange år og mest spiller deres hits. Han har været her før – filmen deler titel med en eksperimentalfilm, han lavede i 1970 – men der er noget trygt ved at se ham genbesøge sine gode, gamle temaer: krop, teknologi, mutationer, sygdom.

Filmen foregår i en fremtidsverden, hvor smerte ikke længere eksisterer. Det gør det muligt at blive opereret uden bedøvelse og ved fuld bevidsthed. Men det har også åbnet for en strøm af radikale kropseksperimenter – selvpåførte mutationer og ekstreme kosmetiske operationer.

”Kirurgi er det nye sex,” siger en af personerne.

Viggo Mortensen spiller –– i sin fjerde hovedrolle for instruktøren – kropskunstneren Saul Tenser. Sammen med partneren Caprice (Léa Seydoux) optræder han med groteske performances. Han lider af ”accelerated evolution syndrome”, hvor hans krop producerer nye organer – som Caprice opererer ud for øjnene af publikum.

Det er et stærkt, fascinerende setup. Mest grænseoverskridende er en scene, hvor et barn skal obduceres.

Drengen hedder Brecken – måske en henvisning til den amerikanske eksperimental-instruktør Stan Brakhage og hans foruroligende obduktionsdokumentar The Act of Seeing with One’s Own Eyes.

79-årige Cronenberg kan stadig chokere 53 år inde i karrieren.

Fans af Shivers, Videodrome og ikke mindst den kontroversielle Crash, der kombinerer trafikdrab og sex, vil være på hjemmebane. Andre vil nok finde Crimes of the Future skiftevis kvalmende og kedsommelig.

Filmens handling er utroligt statisk. Der sker kun lidt, men snakkes til gengæld meget.

Cronenberg er bedst, når han arbejder inden for genrefilmens stramme rammer. Hans remake af Fluen fra 1986 er et mesterværk, fordi de vilde idéer er rammet stramt ind af kravet om at levere en Hollywood-horrorfilm. Denne gang har producenterne tilsyneladende givet ham frie tøjler.

Crimes of the Future er delvist græsk produceret og optaget i Athen. Rollelisten med amerikanske, franske og græske skuespillere gør filmen lidt europudding-anonym. Jeg savner den specifikke, canadiske kulde fra hans tidlige film.

Viggo Mortensen er til gengæld god.

Med sit hvide hår, furede ansigt og sorte, kappelignende gevandter ligner han i glimt en dyster gyserskurk, måske en slags organvampyr. Han formår med små midler (særligt en enerverende hoste) at give sin karakter fysisk nærvær og stor melankoli.

I en verden, hvor al smerte er forsvundet, har han tilsyneladende ondt hele tiden.

Spændende er også en sitrende, nervøs Kristen Stewart som organbureaukraten Timlin. Rollen var oprindelig tiltænkt Léa Seydoux, der er anderledes nedtonet som Caprice, en slags straight woman over for den sørgmodige Saul Tenser.

Crimes of the Future havde premiere i hovedkonkurrencen i Cannes, hvor man stadig holder af Cronenberg. Der var både stående bifald og vrede udvandringer. Hans provokerende temaer er så relevante som nogensinde.

Han har sine nutidige disciple, ikke mindst sønnen Brandon Cronenberg, der gik ham i bedene med Possessor. Sidste års Guldpalme-vinder, franske Julia Ducournaus Titane, havde ligeledes stemningen og brutaliteten fra Cronenbergs tidlige horrorfilm.

Men der er stadig ingen, der laver film som David Cronenberg. Selv en ikke helt vellykket film som Crimes of the Future sætter det meste moderne kunstfilmhorror til vægs.

Titel:
Crimes of the Future

Land:
Canada, Storbritannien, Grækenland

År:
2022

Instruktør:
David Cronenberg

Manuskript:
David Cronenberg

Medvirkende:
Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman

Spilletid:
107 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
1. december

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten