Biografanmeldelse
21. nov. 2019
Countdown
Den unge kvinde Jordan (Talitha Eliana Bateman) gemmer sig under sengen for onde kræfter, men den virkelige ondskab holder hun i hånden: telefonen. Foto | Hopper Stone

Countdown

Effektiv gyser stiller skarpe spørgsmålstegn ved vores stigende afhængighed af teknologien, men mister undervejs grebet.

Af Frederik Hoff

Der findes en app, som fortæller, hvornår du skal dø.

En gruppe teenagere sidder omkring et bord til en privatfest, og det kræver ikke megen diskussion, før de alle har downloadet den uimodståelige app og udfordret skæbnen.

Moderne teknologi har gjort det umulige muligt. Så hvorfor ikke benytte en app til at fratage livet det sidste store mysterium: Døden.

De unge festaber tror imidlertid ikke på appens magt, og rundt om bordet morer de sig over deres respektive udløbsdatoer, der virker fjerne og ufarlige. Bortset fra en af pigerne, der til sin store rædsel erfarer, at hun ifølge appen kun har få timer tilbage at leve i.

Selv om hun ikke rigtigt tror på det, er hun noget urolig. Så da hun få minutter før appens planlagte dødsøjeblik tilbydes et lift af sin svært berusede kæreste, afslår hun og går alene hjem.

Den unge kvinde ser spøgelser omkring hvert et hjørne, og appens hidsige opdateringer om hendes snarlige død virker ikke beroligende.

Hele vejen hjemsøges hun af en ulækker fornemmelse af, at hun alligevel har begået en overordentlig stor hybris. Langsomt vokser frygten for, om hun snart skal straffes for sin grove undervurdering af det apparat, hun opbevarer i sin lomme.

Hun har ret.

Ved hjælp af ganske primitive gysereffekter formår Countdown i løbet af sine første ti minutter at skabe en klam allegori over den stigende afhængighed af avanceret teknologi i Vesten.

Mange kender oplevelsen af at have nævnt et produkt i en privat samtale og kort efter finder en reklame for selvsamme, så snart telefonen åbnes.

Vi forventer alt af vores computere og smartphones, og nu tager de hævn ved at samle informationer om os, så de i sidste ende kan styre os. Og når først man er fanget i den moderne teknologis komfortkløer, er der ingen vej tilbage.

For appen kan ikke slettes.

Det er elegant og subtilt, men desværre formår Countdown ikke at følge sin raffinerede pointe til dørs.

Elizabeth Lail spiller den nyuddannede sygeplejerske Quinn, der kort efter den første piges død finder ud af, at hun selv kun har få dage tilbage. Det går hurtigt op for hende, at der står dæmoniske kræfter bag rædslerne, og sammen med Matt (Jordan Calloway), der har samme problem, forsøger hun at undslippe døden.

De opsøger hackeren Derek og præsten Father John, der hver især bidrager til filmens komiske højdepunkter.

Father John er en vellykket karakter. Den tegneserie-glade mand er kun gået ind i præstefaget, fordi det gav de bedste muligheder for at have med dæmoner at gøre, og han er enormt begejstret for sine nye venners forbandelse.

Men de to hyggespredere står i vejen for gyserens stærke idé. Sammen hjælper de nemlig vores helte med at finde en udvej, og den udefinerbare ondskab, der plager Quinn og Matt, reduceres til en simpel dæmon, der kan overvindes via et endnu mere simpelt ritual.

Det er frustrerende, for det afspejler på ingen måde den uoverskuelige præstation, det ville være at løsrive sig fra teknologi-giganternes falkeblik i virkeligheden.

Værst af alt får dæmonen et ansigt, som ikke er skræmmende. For de magter, der overvåger os lige nu, har ikke et ansigt. Og det er rigtig uhyggeligt.

Titel:
Countdown

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Justin Dec

Manuskript:
Justin Dec

Medvirkende:
Elizabeth Lail, Jordan Calloway, Talitha Eliana Bateman

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
21. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten