Cph:Dox 2018
17. mar. 2018
Caniba
Med ekstremt intime og tålmodige billeder følger den franske Caniba den aldrende japansk kannibal Issei Sagawa og hans bror i en film, der vil være en udfordring for de fleste. Foto | Lucien Castaing-Taylor

Caniba

Filmen om en japansk kannibal er så ubehagelig, at det nærmest er umuligt at se den til ende. Til gengæld får man et fascinerende indblik i en af menneskets bizarre sider.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Det er svært at finde en film, som efterlader én med så ambivalente følelser. Fransk dokumentar om en gammel, japansk kanibal er modbydelig, grotesk og frastødende, men også sært fascinerende og dragende.

Dele af Caniba er så ubehagelige at se på, at det næsten er umuligt at holde øjnene på lærredet i samfulde 90 minutter. Alligevel vil man næppe undgå at følge med, fordi filmens to hovedpersoner er så mystiske, at man nærmest forlanger at finde mening og forstå deres handlinger.

Kort fortalt forsøger filmen at afdække to brødres ønske om seksuel tilfredsstillelse gennem andres eller egen smerte. 

Hovedpersonen er japanske Issei Sagawa, der i 1981 gav efter for sit kannibalistiske begær, spiste og dræbte en ung kvinde under et studieophold i Frankrig. I Japan blev Sagawa løsladt på en teknisk fejl og indledte derefter en farverig karriere som pornoskuespiller, manga-tegner og tv-stjerne. 

Den forhistorie er dog ikke noget, Caniba fokuserer synderligt meget på. I stedet koncentrerer den al sin filmiske energi på nutidens Sagawa, der er en aldrende og lam mand. 

Sagawa sidder i kørestol og bliver passet af sin yngre bror, Jun. Størstedelen af filmen er langsommelige, dvælende billeder af Sagawa og hans bror i enkle situationer. Det filmiske rum er intimt og klaustrofobisk, fordi kameraet aldrig viser hele deres kroppe, men kun dele i nærbilleder. 

Vi kommer helt tæt på ansigter i lange indstillinger, så man tålmodigt kan observere skægstubbe, næsebor og øjne. Ofte er motivet bevidst ikke i fokus, eller også er billedet så tæt på, at blot den mindste forstyrrelse blænder og skygger. 

Imens forsøger Sagawa og hans bror at sætte ord på deres lyster og seksuelle fantasier. 

Gennem tålmodig observation forsøger filmen at forstå, hvorfor Sagawa har et seksuelt behov for at bide og spise andre mennesker. Broren Juns begær indbefatter selvpineri og knive, piktråd og fyrværkeri tapet fast på kroppen. 

Det er i de scener, hvor Jun viser, hvordan han bliver seksuelt opstemt, at Caniba for alvor bliver modbydelig at kigge på. Det nærmer sig bodyhorror i det virkelige liv. 

Og alligevel forsøger man at finde en forklaring i det uforklarlige og ubevidste. Man lader sig drage af filmens insisterende tålmodighed. 

I store dele af filmen lader en forklaring vente på sig, hvis den overhovedet viser sig. Det er som sådan ikke en svaghed, men det betyder, at Caniba forbliver en lukket og eksklusiv affære, der bestemt ikke er for de fleste. 

I filmens første tredjedel kameraets dvælen ved Sagawas lamme krop og udtryksløse ansigt. Det er, som om filmskaberne vil formidle den gamle japaners lammelse ved at holde kameraet i så statiske positioner som muligt. 

Derefter ændrer filmen karakter og åbner mere op. Vi ser indslag fra Sagawas pornokarriere og dele af hans udgivne manga-tegneserier, der selvfølgelig har et stærkt seksuelt præg. Her foregriber Sagawa også sine kannibalistiske tendenser. Og i små private familieoptagelser får vi tilmed indblik i de to brødres barndom i et fortidigt Japan. 

Franske Verena Paravel og britiske Lucien Castaing-Taylor, der både kalder sig antropologer og filmskabere, er bestemt ikke ukendt i Cph:Dox-sammenhæng. I 2012 vandt makkerparret den såkaldte New Vision Award på den københavnske festival for deres dokumentar Leviathan, der følger en flok fiskere i Nordatlanten. 

Med Caniba har de nok engang lavet en unik film, der undersøger de mørkeste og mest uforklarlige kringelkroge af to menneskers sind. Bliver man klogere? Egentlig ikke.

Titel:
Caniba

Land:
Frankrig

År:
2017

Instruktør:
Verena Paravel, Lucien Castaing-Taylor

Medvirkende:
Issei Sagawa, Jun Sagawa

Spilletid:
95 minutter

Premiere:
18. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Nyhed
16. aug. 2009
Psykopater i Ekko

Psykopater i Ekko

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten