Biografanmeldelse
05. okt. 2016
Café Society
Bobby (Jesse Eisenberg) flytter fra sin jødiske familie til Hollywood og forelsker sig i pigen Vonnie (Kristen Stewart). Foto | Sabrina Lantos

Café Society

Ung mand søger lykken i Hollywood i veloplagt og morsom Woody Allen-komedie om kærlighed og karriere og livets skæbnesvangre mosaik.

Af Bo Hr. Hansen

Undskyld min selvoptagethed, men det er første gang, jeg skriver anmeldelse af en Woody Allen-film, og i min lille verden er det stort!

Derfor krydsede jeg fingre for, at Café Society ville vise sig som en af de gode. Jeg ville for eksempel nødigt have anmeldt Magic in the Moonlight, hans hidtil mest skuffende i dette årti. Og når man i øvrigt er 80, som Allen er, og stadig laver en ny film hvert år, er det jo ikke en selvfølge, at alle værkerne er lige blændende, selv om man er mesterinstruktør og en sublim dialogforfatter.

Jeg vil ikke påstå, at Café Society, hans 46. spillefilm, vil blive stående som et af karrierens hovedværker.

Men en god, vittig og velfungerende variation over mange af hans temaer, inklusive en håndfuld perfekte enkeltscener, er for aldrende mig langt mere vedkommende end så mange andre lette og mere ungdommelige film, der går under genrebetegnelsen ”komedie”.

Café Society foregår i 1930’erne og handler om den kejtede Bobby Dorfman, spillet som en ung Woody Allen af Jesse Eisenberg. Han forlader sin knevrende, jødiske familie i New York for at prøve lykken i Hollywood, hvor hans morbror Phil (Steve Carell) har succes som agent for stjernerne.

Phil har travlt med at pleje sine rige kunder, så han har dårligt tid til at tage sig af Bobby og pudser sin assistent Vonnie (Kristen Stewart) på ham. Hun viser ham rundt i filmens verden, som han ynder at ironisere over, hun går ud med ham og morer sig med ham. Han forelsker sig i hende og hun i ham, men hun har en lidt ældre kæreste og vil ikke involvere sig.

Herfra begynder alverdens små og store forviklinger, og flere kringlede historier væver sig ind i hinanden.

Bobby og Vonnie indleder alligevel et forhold, da hun er blevet forladt af kæresten, men hun siger nej til at flytte med ham til New York, da kæresten vender tilbage. Bobby rejser desillusioneret hjem til østkysten og vælger Hollywoods tomme glamour fra. Hvorefter han, og det er en fin drejning, bliver bestyrer af sin ekstremt morderiske, men ganske elskelige storebror Bens (Corey Stoll) natklub Café Society i New York, der netop repræsenterer al den overfladiskhed, han hidtil har hånet.

Brorens gangstermeritter, morbrorens problemer i ægteskabet, moren og farens kvaler med at holde sammen på familien og den jødiske tro, søsteren Evelyns konflikt med naboen, der nægter at skrue ned for radioen, selv om hun har migræne, er alle brikker i den store mosaik, der holdes sammen af den altoverskuende fortæller, Woody Allen selv, som bevidst har struktureret filmen som en gammeldags roman. Allens onkelagtige stemme får os til at følge ubesværet med i de mange fortællinger, samtidig med at den skaber både en svalende distance og en følelse af tryghed.

”Livet er en komedie, skrevet af en sadistisk forfatter,” konkluderer Bobby, da han genser Vonnie, og det hele gør lidt ondt på de forpinte sjæle, der bebor filmen, og som måske træffer de forkerte valg i livet.

Woody Allen har instrueret det dygtige ensemble med let hånd. Kristen Stewart viser igen, at hun ikke bare er den unge pige fra Twilight, men en talentfuld karakterskuespiller, og Steve Carell er sjov som den magtglade og meget følsomme morbror. For første gang er mesterfotografen Vittorio Storaro ved Allens side. Lyset skinner gyldent over Hollywood, mens New York har dybde og mystik.

Allen, som vist selv lever et kvalfuldt liv, formår med sin humor at få os til at se ind i sprækker af håb og fortvivlelse, der kunne være vores egne, men han gør det på en måde, som får os til at glemme os selv. Vi vil bare gerne være sammen med de mennesker på lærredet.

At se en god Woody Allen-film er den sødeste virkelighedsflugt, samtidig med at vi – igen og igen – bliver mindet om, hvor svært det egentlig er at være menneske.

Titel:
Café Society

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Woody Allen

Manuskript:
Woody Allen

Medvirkende:
Jesse Eisenberg, Kristen Stewart, Steve Carell, Corey Stoll, Jeannie Berlin

Spilletid:
96 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
6. oktober

Relevante artikler

Top 5
05. aug. 2015
Woody Allens muser

Top 5: Woody Allens muser

Biografanmeldelse
12. aug. 2014
Magic in the Moonlight

Magic in the Moonlight

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten