Tv-anmeldelse
01. dec. 2015
Broen III
Saga Norén (Sofia Helen) har i Broen III fået sig en ny makker i form af Henrik Sabroe (Thure Lindhardt), og undervejs i serien udvikler de mere end bare deres professionelle makkerskab. Foto | Carolina Romare

Broen III

Broen III har i to måneder holdt seerne for nar med falsk spænding, et forvrøvlet krimiplot og et lige så rodet privatplot.

Af Brian Petersen

”Jeg forsøgte at fange hans opmærksomhed, men ingen forstod det. Heller ikke jer. Så jeg blev nødt til at hjælpe jer.”

Sådan beretter Broen III’s seriemorder, den unge museumsvagt Emil Larsson (Adam Pålsson), da han bliver afhørt af Henrik Sabroe (Thure Lindhardt).

Det er et ganske rammende udsagn.

Seriens nye detektivmakkerpar Saga Norén (Sofia Helin) og Henrik – som undervejs bliver elskere – har faktisk så meget rod i deres privatliv, at de i den grad har brug for hjælp til at passe deres arbejde. Hun har problemer med sin stærkt opsøgende og sygeligt opmærksomhedskrævende mor. Hans kone og døtre er forsvundet sporløst, men han ser og taler – foruroligende nok – stadig med pigerne.

Til sidst falder der dog et par femører tilpas hurtigt efter hinanden til, at den dansk-svenske duo ved et lykketræf finder frem til en lade på øen Saltholm i Øresund, i samme øjeblik som seriemorderen Emil er i færd med at udføre kronen på sit galmandsværk. Med roller tiltænkt ikke bare ham selv, men også hans sæddonerfar Freddie Holst (Nicolas Bro) og dennes ønskede søn, Emils halvbror.

For i virkeligheden ønsker seriemorderen Emil jo bare sin fars opmærksomhed. Hans projekt går ud på at stille en række mennesker til retfærdighed for deres andel i, at han som dreng fik en grusom opvækst i en plejefamilie med vold og misbrug som daglig kost. Måden han gør det på er ved at myrde de pågældende og inkorporere deres lig i ”værker”, der er inspireret af – og frit forvrænger – kunstværker i Holsts samling.

Men Saga og Henrik får altså på et hængende hår reddet både Emil og Holst – som har spædbarnet i sine arme – fra hængningsdøden i en galge.

Det er den krimihistorie, man som seer kan få ud Broen. Men vi er kun omtrent halvvejs igennem sidste afsnit. Resten af tiden helliges Saga og Henriks privatliv, og det har åbenbart ikke været muligt for serieforfatterne at flette de to fortællespor bedre sammen.

Liget af Henriks kone bliver fundet. Saga bliver suspenderet med udsigt til at blive efterforsket for mordet på sin egen mor. Om Henriks døtre stadig er i live, eller om Sagas mor stod bag mordet på sig selv, må vi vente til en eventuel fjerde sæson med at få opklaret.

På den måde er sidste afsnit af Broen III en lang reklame for Broen IV.

Da serien stadig har 50 procent af sit udgangspunkt i form af Saga som en spændende og excentrisk detektivfigur, vil mange seere sikkert hænge på. Ligesom Saga og Henrik har de næppe noget bedre at give sig til søndag aften.

Positivt set leverer Broen III altså en form for afslutning på krimiplottet. Og det er nok også meget klogt, at der ikke dvæles mere ved detaljerne, da det hele virker noget fortænkt. Men det er frustrerende, at der skøjtes igennem opklaringen på, hvad der trods alt er seriens hovedintrige.

Det er, som om ikke engang seriens forfattere tror på den.

I afsnit efter afsnit har man jongleret med figurer fra et enormt persongalleri, hvoraf nogle har en perifer tilknytning til sagen, andre slet ingen. Deres indbyrdes relationer er kun blevet afsløret drypvist og centrale figurer først blevet introduceret sent.

Samtidig er seernes opmærksomhed blevet holdt fanget af, hvad der siden viser sig at være irrelevante vildspor: en krybdyrsholdende stalker og copycat-morder, medlidenhedsdrab, seksuel afpresning i bedemands- og lykkecoach-branchen, en ex-Eurovision-stjernes affære med en syttenårig dreng, der begår selvmord af ulykkelig kærlighed og så videre.

Med sådan en strategi fratages seerne enhver forudsætning for at deltage i en fair krimigætteleg. De holdes for nar. Når handlingen endelig begynder at samle sig omkring den centrale intrige, åbenbares det, at den ligesom hovedparten af sidehistorierne for det meste var falsk spænding, fyld og spildtid.

Titel:
Broen III

Land:
Danmark, Sverige

År:
2015

Serieskaber:
Hans Rosenfeldt

Medvirkende:
Sofia Helin, Thure Lindhardt, Adam Pålsson, Sarah Boberg, Maria Kulle, Nicolas Bro, Sarah-Sofie Boussnina

Spilletid:
Ti episoder af 58 min.

Premiere:
26. september 2015

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
27. sep. 2015
Broen III: afsnit 1-2

Broen III: afsnit 1-2

Biografanmeldelse
22. sep. 2013
Broen II

Broen II

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
09. apr. 2019
The Twilight Zone

The Twilight Zone

Cph:Dox 2019
20. mar. 2019
The Panama Papers

The Panama Papers

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten