Biografanmeldelse
06. apr. 2017
Boss Baby
Tim (th.) kommer på et hæsblæsende og underholdende eventyr med Baby-bossen, som Søren Pilmark lægger stemme til i den danske versionering af DreamWorks’ nye familiefilm. Foto | DreamWorks Animation

Boss Baby

Den megalomane baby-boss er en urkomisk parodi på Donald Trump, men DreamWorks’ familiefilm er mere end en politisk satire.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Alt er perfekt for den syvårige Tim Templeton. Lige indtil han får en lillebror.

Tim nyder sine forældres fulde kærlighed, deres udelte opmærksomhed og sin harmonisk perfekte tilværelse. Men pludselig banker den lille ny bogstaveligt talt på døren og ændrer hans liv. Lillebroren ankommer i taxi, ulasteligt klædt i sort jakkesæt og med attachemappen under armen.

Som en boss i babyformat.

Det er mere eller mindre afsættet for animationsfamilien Boss Baby. Selv om den er inspireret af en børnebog af samme navn fra 2010, er Boss Baby allerede blev set som en slags politisk satire over Donald Trumps personage. Metaforen om en opmærksomhedshungrende kæmpebaby i Det Hvide Hus ligger da også lige til højrebenet, men faktisk er Boss Baby mere end blot en politisk kommentar.

DreamWorks’ familiefilm rammer de danske biografer lige op til påskeferien, og det giver rigtig god mening. For Boss Baby kan nemlig både underholde de mindste og give stof til eftertanke for de lidt ældre.

Grundlæggende er Boss Baby en klassisk Peter Pan-historie, der tematiserer barn-voksen-forholdet.

Tim (Mads Knarreborg) er mildest talt utilfreds, da babyen rykker ind hos familien Templeton. Forældrene stiller aldrig rigtigt spørgsmål ved hans særegne ankomst, men falder pladask for deres lille ny, som bare hedder Baby (Søren Pilmark).

Hurtigt finder Tim dog ud af, at noget er helt galt. Baby kan tale, hønser rundt med forældrene og styrer hele huset fra sit legebord.

Baby har nemlig en mission.

Han er sendt til familien for at vinde babyers popularitet tilbage fra hundehvalpene, som han mener, tager al opmærksomheden. Tim indvilger i at hjælpe sin nye bror med at forpurre et kælderdyrsfirmas lancering af en ny evighedshundehvalp for at få Baby ud af huset og den gamle familiekonstellation tilbage.

Det lyder måske ret fjollet og overgearet, og det er det sådan set også.

Det meste af filmen foregår i et hæsblæsende sjette gear, men figurerne og universet er heldigvis charmerende og underholdende.

Som vi kender det fra Pixars Toy Story-trilogi, er filmen bygget op som et tjubang-eventyr i vante og hverdagslige rammer. Med en god portion fantasi bliver en cykeltur ned ad villavejen til en hæsblæsende jagt i et rumskib gennem universet.

Det giver Boss Baby en god visuel dynamik, som 3D-formatet underbygger uden at tiltrække sig for meget opmærksomhed.

Baby-bossen er filmens scoop.

Han ligner en nuttet baby, men i virkeligheden er han en gammelklog, dominerende og opmærksomhedskrævende alfahan med ambitioner og et sprog som en administrerende direktør for et multinationalt firma.

Det er derfor, mange allerede har sammenlignet med Trump, og det giver også fin mening i filmens første tredjedel. Her er Baby populistisk, xenofobisk over for hundehvalpe og karismatisk.

Sammenligningen bliver næsten for tydelig, da Tim forsøger at kuppe sin lillebror med en skjult lydoptagelse, hvor Baby fortaler sig. Præcis som Trump under valgkampen.

Men heldigvis for filmen forsvinder Trump-referencerne til fordel for en hæsblæsende eventyrjagt, der bringer Tim og Baby til Las Vegas. Her viser Boss Baby, at den lige så meget handler om noget mere universelt og omfavnende.

Da Tim og Baby sejler på et fantasiskabt piratskib som Kaptajn Klo, refereres der direkte til Peter Pan-budskabet om, at det er sundt at dyrke sine barnlige sider.

I det hele taget er Boss Baby spækket med små hilsner til film som Indiana Jones og Mary Poppins, så de voksne også kan sidde og hygge sig i biografsædet.

Boss Baby bryder ikke afgørende nyt land for animationsfilmen, men hvad gør det, når den forener politisk satire og skamløs underholdning?

Titel:
Boss Baby

Original titel:
The Boss Baby

Land:
USA

År:
2017

Instruktør:
Tom McGrath

Manuskript:
Michael McCullers

Medvirkende:
Alec Baldwin, Steve Buscemi, Jimmy Kimmel, Lisa Kudrow

Spilletid:
97 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
6. april

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten