Serieanmeldelse
11. juni 2018
Blank
Ella forsøger at finde mening i sin trivielle hverdag, som desværre også bliver en smule kedelig for seerne at kigge på. Foto | NRK

Blank

Arvtageren til Skam tager fat i en interessant periode af ungdomslivet, men handlingen er for triviel og hovedpersonen for passiv.

Af Patricia Smollerup

Mange vil nok huske de forpligtelsesfri sabbatår efter gymnasiet. Den sidste mulighed for at dase bekymringsfrit rundt, nyde tilværelsen og udforske sig selv, inden samfundets stramme greb fører én videre i retning mod voksenlivet med det ansvar og de mange beslutninger, som følger med.

Men så er der også den anden følelse. Følelsen af at være blank, fuldstændigt blank – uden anelse om, hvad man vil med sit liv.

Det er netop denne situation, som NRK’s nye satsning Blank kredser om.

Ella (Cecilie Amlie Conesa) befinder sig i limbo. Hun har færdiggjort gymnasiet og får nu tiden til at gå med jobbet i et havecenter.

Hverdagen er triviel og kedelig, men Ella aner ikke, hvad hun vil med sit liv, og mens den ene dag tager den anden, kommer hun på ingen måde tættere på en beslutning. Skal hun læse videre? Eller skal hun måske rejse med kæresten til Indien?

I modsætning til Ella flyver han gennem uddannelsessystemet, og bacheloropgaven er næsten alt, der tales om i hjemmet.

Det er interessant, at man har valgt at skabe en serie, som kredser om den holdepunktsløse mellemperiode efter gymnasiet, som mange unge gennemlever.

Problemet er bare, at Ellas hverdag er så triviel og kedelig, at publikum til tider keder sig lige så meget som hende. Idéen med at have en så blank hovedperson bliver problematisk, når Ellas ubeslutsomhed fører til, at der nærmest ingenting sker i handlingen.

Blank er arvtageren til Skam, og det er da også tydeligt, at serien flere steder er inspireret af det nordiske giganthit. Sms-korrespondancer dukker op på skærmen, det samme gør ugedagene, og serien har ligeledes forsøgt at overføre det, som Skam mestrede fænomenalt: at skildre hverdagsøjeblikke, som bliver dyrket gennem langsomme og dvælende scener.

I Skam blev disse små hverdagsmirakler skabt takket være personernes charme, de genkendelige situationer og universelle følelser.

Denne magi er desværre fraværende i Blank. Nok dvæler serien, men den udpensler ligegyldige, trivielle hverdagssituationer, som den får urealistisk meget ud af. Ella glemmer fristen for at melde sig ind på en uddannelse og har en lang snak med veninden Susanne om, hvorvidt og hvordan hun skal sende en mail til optagelsesnævnet.

Ja, du hørte rigtigt: en mail. Hun skal ikke ringe op til nogen, ikke gå til samtale eller tage en prøve – blot skrive en mail, som spørger ind til, hvordan man forholder sig, når man har misset fristen.

Det er trættende at have en så ubeslutsom og passiv hovedkarakter.

Skuespilpræstationerne er der dog ikke en finger at sætte på. Særligt Maria Sunniva Aasen Sandvik er i rollen som den excentriske Susanne en fornøjelse at se og et af seriens stærkeste elementer.

Det giver serien noget liv og charme, når Susanne kaster sig hovedhuls ud i livet uden bekymringer om at få skrammer. Som når hun dater alle, hun kan komme i nærheden af, eller på et splitsekund beslutter, at hun vil booke en billet til Indien med sin veninde.

Der er også et spændende element i den mystiske Simen, som starter på Ellas arbejde. Hun bliver fascineret af ham, og måske kan han blive hendes get away-billet fra den trivielle hverdag. Måske kan vi her have forhåbninger om et magisk hverdagsøjeblik?

Halvejs gennem første sæson står Ella stadig ret handlingslammet, og der skal noget mere kød på, hvis publikums interesse skal holdes.

Men fjerde afsnit slutter alligevel med, at Ella tager en skelsættende beslutning, der lægger op til konflikt og en hovedkarakter, som måske begynder at handle. Serien bevæger sig altså i den rigtige retning. Men der skal ske noget markant, hvis Blank skal nå at kompensere for den sløve start.

Titel:
Blank

Land:
Norge

År:
2018

Serieskaber:
Knut Næsheim

Medvirkende:
Cecilie Amlie Conesa, Maria Sunniva Aasen Sandvik, William Greni Arnø, Jakob Fort

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
13. maj på DR3

Relevante artikler

Kommentar
04. juli 2017
Skam fastholder tyk kliché

Skam fastholder tyk kliché

Serieanmeldelse
25. juni 2017
Skam – sæson 4

Skam – sæson 4

Serieanmeldelse
18. dec. 2016
Skam – sæson 3

Skam – sæson 3

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten