Biografanmeldelse
30. juli 2025
Black Tea

Aya (Nina Mélo) siger nej til sin utro gom i Elfenbenskysten og flygter til Guangzhou, hvor hun arbejder i en tebutik, ejet af den rolige Cai (Chang Han).  

Foto | Cinéfrance Studios

Black Tea

Afrikas vigtigste instruktør sætter fokus på migrationen mod øst, men der mangler gnist i den romance, der skal forbinde to kulturer.

Af Rasmus Brendstrup

Vi taler ofte om den afrikanske migration til Vesten, men hvad sker der, når migrationssporet peger østpå mod nye økonomiske og kulturelle kraftcentre?

Black Tea viser en global virkelighed, som de færreste vesterlændinge kender til. Nemlig det prekære, men dog håbefulde liv, som mange vestafrikanere fører i Mellemøsten og Østasien. Filmens største styrke er som en afdæmpet geopolitisk meditation over en ny verdensorden.

I Elfenbenskysten siger Aya (Nina Mélo) nej ved alteret, da hun indser, at hendes gom hverken elsker hende eller er tro. Hun flygter til Guangzhou i Kina, nærmere bestemt ”Chocolate City”, et autentisk kvarter i millionbyen, hvor titusinder af afrikanske migranter handler, lever og elsker i skyggen af hyperkapitalismens kinesiske epicenter.

Heri ligger filmens mest interessante træk, og her fornemmer vi bedst instruktørens mission.

Abderrahmane Sissako har altid været en interessant instruktør med verdensøjne og hjemve i hjertet. Hans biografi spejler den diasporiske, postkoloniale tilstand, som også gennemsyrer hans film. Han er født i Mauretanien, opvokset i Mali, uddannet i Sovjetunionen og bosat i Frankrig. 

I værker som Heremakono og Bamako har han skabt mageløse filmiske rum, hvor hverdag og verdenspolitik smelter sammen med en poetisk originalitet. Som i Bamako, hvor en retssag om global økonomi finder sted på et lerklinet torv i Malis hovedstad.

Den Oscar-nominerede Timbuktu fra 2014 er en knivskarp og til tider næsten surrealistisk skildring af islamistisk terror og civil modstand, der cementerer Abderrahmane Sissakos position som Afrikas vigtigste auteur.

Så fulgte ti års tavshed, og Black Tea er ikke en forudsigelig opfølger. Sissako bevæger sig længere væk hjemmefra end nogensinde før – både geografisk og æstetisk. Aya får job i en tebutik i Chocolate City, hvor ejeren Cai (Chang Han) hæger om kvalitet og andægtighed med en ro, der er det modsatte af hendes skidespræller af en eksforlovet.

Det politiske raseri er erstattet med kærlighed, og ørkenlandskaber er byttet ud med glatte butiks-interiører. Mali-blues med te-ceremoni. Men det, der på papiret lyder som en karrieremæssigt visionær manøvre fra Sissakos side, bliver desværre lidt af en fuser.

Dialogen føles konstrueret, mens de to hovedpersoner udveksler smertelige ærligheder over oolong-te, og skuespillet er stift, særligt fra den distingverede Chang Han (en slags asiatisk Richard Gere). Nina Mélo udstråler mere naturlighed og mindre stjerneaura, men hendes indre konflikt forbliver diffus og bringer ingen gnist til romancen. 

Der er kort sagt damp på de forkerte kedler. 

Det stilfærdige begærs poetik forudsætter en præcision og sanselighed, som hverken Sissako eller fotograf Aymerick Pilarski mestrer. Black Tea vil gerne være ligesom Wong Kar-wais mesterværk In the Mood for Love, men forbliver en stiløvelse, hvor den digitale klarhed dræber stemningen.

Filmen er i øvrigt slet ikke optaget i Chocolate City, men i Taiwan, og der er et kammerateri mellem afrikanere og asiater, der nærmest ligner ønsketænkning.

Affæren forbliver ufarlig og uforløst, og dermed dør filmen rent dramatisk. Manuskriptet forsøger godt nok at kompensere med små sidehistorier – eks’er og børn, naboer, et mysterium i Kap Verde – men de fremstår som uforløste, rodede antydninger.

Black Tea har tydeligvis ambitionen om at forbinde postkoloniale erfaringer mellem kontinenter og kulturer i en ny filmisk konfiguration. Dét fortjener respekt. Der er også gode idéer i glimt, som en sort myre i et landskab af tyl – et på en gang konkret og symbolsk billede.

Men som æstetisk oplevelse og kærlighedshistorie vakler filmen. Den bliver stående som et frustrerende mellemværk fra en filmskaber, der engang kunne ryste os.

Titel:
Black Tea

Land:
Frankrig, Luxembourg, Taiwan, Mauritanien, Elfenbenskysten

År:
2024

Instruktør:
Abderrahmane Sissako

Manuskript:
Kessen Tall, Abderrahmane Sissako

Medvirkende:
Nina Mélo, Chang Han, Wu Ke-Xi, Michael Chang

Spilletid:
110 minutter

Premiere:
7. august

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. apr. 2015
Timbuktu

Timbuktu

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten