Biografanmeldelse
01. maj 2017
Big Time
Kaspar Astrup Schröders portræt af Bjarke Ingels følger den danske arkitekt, mens han med sin opfindsomhed indtager den internationale byggekunst-scene i New York. Foto | Kaspar Astrup Schröder

Big Time

Dokumentar følger Bjarke Ingels i fem begivenhedsrige år og fungerer som en smittende og visuelt flot præsentation af den danske stjernearkitekt.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Da Bjarke Ingels i starten af Big Time gæster den amerikanske talkshowvært Charlie Rose, præsenteres han til seerne som en af arkitekturens superstjerner.

”Bjarke Ingels har i en alder af blot 40 år slået sit navn fast som en af verdens mest efterspurgte arkitekter. Det er netop blevet offentliggjort, at han skal tegne det fjerde tårn ved World Trade Center,” fortæller Rose.

Den danske arkitekt er i løbet af de seneste ti år virkelig blevet verdenskendt, ikke kun i herhjemme Danmark, men faktisk også i resten af verden. Sammen med sin tegnestue Bjarke Ingels Group, eller blot det mere mundrette BIG, har danskeren begejstret med en frisk og legesyg tilgang til byggekunsten.

Hvorfor bygger man dog ikke bare lige en skiløjpe på taget af Amager-forbrændingen og lader skorstenen spytte røgringe op i luften i stedet for kedelige, almindelige røgsøjler?

Eller hvorfor graver man ikke et museum ned i jorden omkring en gammel tørdok på Søfartsmuseet i Helsingør?

Den fantasifulde og nærmest naivistiske tilgang til, hvad arkitektur kan være, er opskriften på Ingels’ succes. Det indtryk får man i hvert fald klart, når man ser Big Time, der er Kaspar Astrup Schröders vellykkede portrætterende dokumentarfilm om den danske arkitekt.

I løbet af fem år fra 2011 til 2016 har instruktøren fulgt Bjarke Ingels’ rejse i både bogstavelig og metaforisk forstand. Foruden at bryde stort igennem internationalt åbner BIG nemlig også en ny tegnestue i New York, hvor store dele af filmen foregår. I klassisk observerende stil følger filmen Ingels, når han holder møder med sit hold af arkitekter, når han inspicerer projekterne på byggepladsen, eller når han besøger sine forældre i Skodsborg.

Filmen byder på svævende droneoptagelser af Ingels’ bygninger, hvorved den bliver en flot visuel introduktion til arkitektens hidtidige værker, både herhjemme og i udlandet.

Men Big Time består også af små scener, hvor Bjarke Ingels sidder ved et stort bord og fortæller om sine arkitektoniske visioner og idéer direkte til kameraet.

Kaspar Astrup Schröder lader Ingels forklare og tegne de mere abstrakte og grundlæggende koncepter bag hans virke. ”Arkitektur handler om at gøre abstrakte idéer konkrete,” som danskeren fortæller undervejs.

Selv for et publikum, der ikke er velbevandret ud i arkitektur, er det spændende og inspirerende at høre om. Filmen er godt hjulpet af, at Ingels er en charmerende og god formidler af sit stof og nemt kan formulere sine idéer. Ingels taler for eksempel om, hvad der sker, hvis man forener den typiske amerikanske skyskraber med den skandinaviske tradition for gårde i midten af lejlighedsbyggerier. Det svarer han på ved at bygge et trekantet, pyramideformet højhus med et gårdareal i midten af Manhattan.

Eller han fortæller, hvorfor Jørn Utzons operahus i Sydney er det mest komplette og perfekte arkitektoniske værk i verden.

Nogle steder kan Big Time synes en kende ukritisk i sit begejstrede portræt af Ingels. Det er helt sikkert korrekt, når filmen tegner et billede af danskeren som lynende intelligent og et kreativt kraftværk, men for filmens skyld bliver den del af portrættet noget ensformigt og trættende.

Undervejs får Ingels en slem hjernerystelse, som giver ham hovedpine og problemer, når han samtidig skal styre et travlt firma i to verdensdele. Filmen formidler hans smerte med en skinger hyletone, og ironisk nok bliver Ingels’ ulykke filmens held, for det skaber noget af det drama, som giver fortællingen fornyet energi.

Skal man være arkitekturinteresseret for at sætte pris på Big Time?

Det behøver man ikke, for Bjarke Ingels og filmen formidler glæden og begejstringen for byggekunsten og dens indflydelse på samfundet og mennesker så forførende, at den automatisk smitter af på de fleste.

Titel:
Big Time

Land:
Danmark

År:
2017

Instruktør:
Kaspar Astrup Schröder

Manuskript:
Kaspar Astrup Schröder

Medvirkende:
Bjarke Ingels, Douglas Durst, Larry Silverstein

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
3. maj

Relevante artikler

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten