Tv-anmeldelse
20. maj 2015
Between
Dine dage er talte, hvis du er mere end 21 år gammel i Netflix' sci-fi-satsning, der tager brutale midler i brug for at ramme de unge seere. Foto | Netflix

Between

Ny miniserie fra Netflix er en gemen kalkule af overnaturlige hændelser i et apokalyptisk univers tilsat hashtags, #ForDetErDetDeUngeVilHave.

Af Samina Jakobsen

Otte minutter. Så lang tid går der, før vi ser det første offer for en mystisk virus, der breder sig i den lille flække Pretty Lake.

En kvinde sidder i en stol, og pludselig gylper hun en sort masse op og falder død om.

Så er vi ligesom i gang. Men Netflix’ nye miniserie Between har også travlt. I det første afsnit når den mystiske virus at dræbe 3.412 personer – alle over 21 år vel at mærke, for det er den tåbelige præmis for serien, der stiler efter at fange de unge seere ved helt at udrydde alle andre generationer.

De otte minutter benyttes til på rekordtid at få introduceret det ungdommelige persongalleri. Minuttallet taget i betragtning er der selvsagt kun tid til karakterer støbt i firkantede genreskabeloner.

Hovedrolleindehaveren er Nickelodeon-stjernen Jennette McCurdy, som spiller den gravide præstedatter Wiley med en sarkastisk attitude. Wileys bedste ven er det nørdede geni Adam, der lige er kommet ind på prestige-universitet MIT. Vi når også at møde otte-ti andre stereotyper, alle uden fængende personligheder.

Da virussen i løbet af få dage har spredt sig til hele byen, beslutter regeringen at indføre karantæne – et pigtrådshegn opsættes (vi må håbe virussen ikke er luftbåren), og de unge indbyggere i Pretty Lake er nu overladt til sig selv.

Men hvordan opretholdes samfundets love og normer, hvem skal styre, og hvem har magten? Lige siden William Golding skrev mesterværket Fluernes herre i 1954, har film- og tv-verdenen beskæftiget sig med denne filosofiske samfundsproblematik på talrige måder.

Gruppedynamik og survival of the fittest er blevet omdrejningspunktet for utallige apokalyptiske tv-serier, eksempelvis De overlevende (1975-1977), Lost (2004-2010), Jericho (2006-2008), The Walking Dead (2010-) og Under the Dome (2013-).

Men hvis man skal dømme Netflix’ nye miniserie efter første afsnit – og det skal man, da Netflix kun har udsendt et enkelt afsnit til anmelderne – har man sjældent set problematikken blive brugt til så lidt, som det er tilfældet i Between.

I stedet fokuseres der på selve den fjollede virus og angsten for dens udbredelse. Panikken spredes selvfølgelig ved hjælp af smartphones og vises via forstørrede tweets og hashtags som #PrayforPrettyLake og #StayStrong.

I det hele taget virker Between gennemkalkuleret. Man kan næsten se horden af fokusgrupper, som ikke har kunnet lide det ene eller det andet og har efterladt serien som en sløret masse af alt for mange holdninger.

Der er ingen vision ud over at ramme et ungt publikum.

Alligevel har man tilsyneladende ikke satset hele puljen på serien. Hvad der skal forestille at være et højteknologisk forskningscenter, minder mest af alt om et gammelt fysiklokale fra folkeskolen.

Her arbejder Adams onkel, som ved hjælp af petriskåle og forstørrelsesglas forsøger at kortlægge den mystiske sygdom. Ofrene for virussen er placeret lidt sporadisk rundt i lokalet på bårer, stadig iklædt alt deres tøj.

Mest ufrivilligt komisk bliver det, da en kollega iført jakkesæt, blå rengøringshandsker og en maske for munden spørger onklen: ”Hvor er dit sikkerhedsudstyr?” Onklen svarer, at han har gået rundt blandt ligene så længe, at det hverken vil gøre fra eller til. Det må siges at være en afslappet attitude til en dødelig virus, men så igen: hvor meget beskytter rengøringshandsker egentlig?

Between vil gerne være den nye, seje dreng i klassen, men man kan ikke undgå fornemmelsen af soap-logik, teenagefnidder og billige effekter.

Netflix har valgt at udsende de seks afsnit med ugers mellemrum i stedet for som vanligt at tilbyde hele sæsonen til fri binge-watching. Det kan diskuteres, om det var en klog beslutning, for efter et enkelt afsnits ophold i Pretty Lake, har man egentlig ikke lyst til at vende tilbage.

Titel:
Between

Land:
Canada

År:
2015

Hovedforfatter:
Michael McGowan

Instruktion:
Jon Cassar, Michael McGowan

Medvirkende:
Jennette McCurdy, Jesse Carere, Justin Kelly

Spilletid:
6 episoder af 45 minutters varighed

Premiere:
21. maj 2015 på Netflix

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
26. feb. 2015
House of Cards – sæson 3

House of Cards – sæson 3

Tv-anmeldelse
26. dec. 2014
Marco Polo

Marco Polo

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten