Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta
Virginie Delfra (th.) spiller titelpersonen Benedetta, der indleder et kærlighedsforhold til unge Bartolomea (Daphne Patakia), som har søgt tilflugt i klostret fra sin fars overgreb. Foto | Guy Ferrandis

Benedetta

Med sit legesyge og lesbiske nonnedrama har Paul Verhoeven skabt surrealistisk nunsploitation, hvor der både er noget til husarerne og de finkulturelle.

Af Lars Bukdahl

Ros til Paul Verhovens køligt kulørte Benedetta – alene for at tvinge mig til at undersøge, om der skulle eksistere et Wikipedia-opslag om ”nunsploitation”, et prægtigt hybrid-ord, kombineret af ”nun” (nonne) og ”exploitation” (film der kynisk udnytter sex og vold for at sælge billetter). 

Selvfølgelig er der sådan et opslag på Wikipedia, og selvfølgelig står Benedetta nederst på listen over eksemplariske nunsploitation-film, der i øvrigt tæller herlige titler som Sister Emmanuelle, Killer Nun og Convent of Sinners

Indledningen på Wikipedias definition lyder: 

”Disse film handler typisk om kristne nonner, der lever i klostre i middelalderen. Den centrale konflikt er som regel af religiøs eller seksuel natur, som for eksempel religiøs undertrykkelse eller seksuel undertrykkelse grundet livet i cølibat.” 

Det passer alt sammen glimrende på Benedetta, der foregår på et nonnekloster i Toscana i pestens tid og inkluderer både inkvisitoriske afhøringer og kætterbål. 

Titel- og hovedpersonen – spillet med stålsat troskyldighed af Virginie Delfra – blev af forældrene foræret til klostret og Jesus som lille pige. 

Nu som ung, professionel nonne går hendes skæbne pludselig dobbelt i skred. 

Benedetta får visioner af Jesus som blid og køn actionhelt, senere også ledsaget af bloddryppende stigmata på arme og fødder (men, i første omgang, mistænkeligt nok ikke i panden, som det ellers hører sig til). 

Samtidig indleder hun et kødeligt kærlighedsforhold til en ung pige, Bartolomea (Daphne Patakia), der har søgt tilflugt i klostret fra sin fars overgreb. 

Så går det pludselig hurtigt med handlingssporene. 

Benedetta, nu også med blodig pande, udnævnes af politiske hensyn til priorinde. Det gør den gamle priorinde – perfekt castede, cool og livstrætte Charlotte Rampling – ikke så lidt hævngerrig. Hun giver det elskende par mulighed for at elske, med Jørgen Leths vending, ”sagligt og detaljeret”. 

Og så går det, da affæren mellem de to nonner selvfølgelig bliver afsløret, endnu hurtigere med akkurat pest og inkvisition og kætterbål og en glødende komet over klostret. 

Langt mere end som nunsploitation fortjener Benedetta at blive nævnt i det ikke-eksisterende opslag om ”buñuelesque”, nemlig en kvalificeret skamløs efterligning af den spanske filmskaber og surrealist Luis Buñuel. 

Der er så meget Buñuel over både tematik og mangel på morale. Seksualiteten får magt og religion til at vælte. Den saglige og detaljerede æstetik er også buñuelsk, ikke mindst de helt straight filmede Kristus-visioner. Den bedste surrealisme er altid den, der ter sig helt roligt og realistisk. 

Det samme gælder humoren. En central, sentimental, erotisk og kriminalistisk rekvisiter en Jomfru Maria-statuette medbragt til klostret af Benedetta som barn og snedkereret til en perfekt dildo af Bartolomea. 

Det virker, som om Verhoeven har solgt filmen på dens lumre, melodramatiske exploitation-potentiale. Og han sørger for – som den gode Hollywood-dreng, han succesfuldt var, da han var i Hollywood og instruerede RoboCop og Iskoldt begær – at tilfredsstille de værste fanboy- og husarforventninger. 

Men samtidig bruger han alle sine 83-årige kræfter arbejder for at skabe et så stiligt og rigt, komplekst og udknaldet, kunstværk som muligt. 

Han agerer med andre en totalt europæisk amerikaner og en totalt amerikansk europæer. 

Det ubuñuelske er filmens vilde ambivalens i forhold til Benedettas visioner og mirakler. Der er indicier på, at hun skærer i sig selv, men hverken vi eller personerne ser hende gøre det, mens selve de religiøse visioner udspiller sig 1:1 deroppe på lærredet akkurat som al den gode sex. 

Yes til finkulturel nunsploitation – til hver en tid!

Titel:
Benedetta

Land:
Frankrig, Belgien, Holland

År:
2021

Instruktør:
Paul Verhoeven

Manuskript:
David Birke, Paul Verhoeven

Medvirkende:
Virginie Efira, Charlotte Rampling, Daphne Patakia, Lambert Wilson

Spilletid:
131 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
10. marts

Relevante artikler

Analyse
24. mar. 2017
Verhoevens hævn

Verhoevens hævn

Cannes 2016
21. maj 2016
”Psykologi interesserer mig ikke”

”Psykologi interesserer mig ikke”

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten