Biografanmeldelse
28. aug. 2024
Beetlejuice Beetlejuice

Michael Keaton vender stærkt tilbage til sin signaturrolle, den svovlende ubehøvlede bio-eksorcist Beetlejuice, der stadig er forgabt i Winona Ryders dødsfikserede Lydia Deetz.

Foto | Warner Bros.

Beetlejuice Beetlejuice

Tim Burton vender tilbage til sit svendestykke med en fortsættelse, der byder på mere legesyge end i nogen af hans film fra det seneste årti.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Beetlejuice er tilbage! 

The Ghost With the Most, den overgearede tricksterdæmon og bio-eksorcist, som hjælper de døde af med de levende, sparker årets Venedig-festival festligt i gang i Tim Burtons veloplagte, overfyldte fortsættelse. 

Den første Beetlejuice-film fra 1988 var Tim Burtons svendeprøve i Hollywood, før Batman gjorde ham til et blockbusternavn, og The Nightmare Before Christmas gjorde hans gakkede gotik til en etableret stilart. 

Det er en herlig kultklassiker, hvor Michael Keaton brillerer som den sjofle, stødende og slapsticksjove titelfigur. 

Keaton dukker op halvvejs gennem filmen for at hjælpe et nydeligt, nyligt afdødt ægtepar med at uddrive den utålelige Deetz-familie, der vil ommøblere det hus, ægteparret stadig hjemsøger. 

Faren Charles Deetz er en børshaj, stedmoren Delia en prætentiøs kunstner og datteren Lydia en morbidt fikseret goth, der ender med at slutte fred med de døde og sende Beetlejuice tilbage til et proppet venteværelse i det hinsides. 

35 år senere er Lydia en spøgelsesjæger med sit eget talkshow, Delia er en kunstnerisk superstjerne, mens Charles dør tidligt i filmen under en fugletur til Sydhavet. 

Hans begravelse fører Deetz-familien, inklusive Lydias trodsige datter Astrid og nye kæreste Rory, tilbage til familiens gamle hus, hvor der ikke længere er spøgelser på loftet, selv om porten til det hinsides stadig står på klem. 

Beetlejuice viser sig i glimt for Lydia, som han nær giftede sig med i den første film, mens han selv bliver stalket af sin eks, en parteret sjælesuger spillet af Monica Bellucci. Hun hæfter sine kropsdele sammen, suger Burtons gamle kammesjuk Danny Devito flad som en punkteret badebold og går på hævntogt gennem den morsomt morbide dødeverden. 

Det vækker politiets interesse i form af Willem Dafoes svært skamferede Wolf Jackson, en pompøs skuespiller som til det sidste insisterede på at udføre sine egne stunts: ”Hvem kunne have vidst, at den granat var ægte?” 

Over jorden bebrejder Astrid sin mor, at hun ikke kan se hendes afdøde fars spøgelse, og himler med øjnene over den hypermanipulerende Rory, som Justin Theroux spiller så øretæveindbydende manieret, at han er en ren fryd at hade. Især da han bruger Charles’ begravelse som en anledning til at fri til Lydia, hans livs store kærlighed og indtægtskilde. 

På filmens pressekonference omtalte Tim Burton Beetlejuice Beetlejuice som en måde at vende tilbage til sine rødder, efter at den populære Netflix-serie Wednesday ruskede ham ud af en kreativ blindgyde. For mens filmene blev mindre og mindre vovede, er hans hofstil blevet et brand så genkendeligt, at han kunne have sin egen sektion i butikskæden Urban Outfitters. 

Skaberne af Wednesday, Alfred Gough og Miles Millar, har gennemskrevet filmens manuskript efter et tidligere udkast af Seth Grahame-Smith, mens seriens stjerne Jenna Ortega spiller Astrid. Og man mærker med det samme, at der er mere legesyge og kreativitet i Beetlejuice Beetlejuice end i nogen af Tim Burtons film fra det sidste årti. 

De dødes verden er fuld af skægge, makabre påfund, uden at teatersminken og latexlemlæstelserne for alvor udfordrer filmens familievenlighed. Det skulle da lige være, da Charles dukker forvirret op i underverdenen med et blodigt sprøjtende hul ned til brystkassen, fordi en haj har bidt hans hoved af! 

Beetlejuice selv er også blevet mere stueren, eller i hvert fald mindre uhæmmet liderlig, end i de befamlende 80’ere, selv om Michael Keaton i en alder af 72 stadig er lige så hyperaktiv, som han var engang. Winona Ryder er stadig let at holde af som den nu noget skrøbelige Lydia, mens Catherine O’Hara fortsat er forrygende selvoptaget som totalkunstneren Delia. 

Men Beetlejuice Beetlejuice er også en ret klassisk Hollywood-fortsættelse i den forstand, at der er skruet gevaldigt op for alt det, der var mest populært ved den første film, mens instruktøren synes at have glemt, hvad der reelt fik den til at fungere. 

Dengang var Beetlejuice et trumfkort lagt oven på en ganske rørende og afgrænset historie, som over et par afstikkere til de dødes verden handlede om at sikre husfreden i den gamle, gotiske villa. Nu er han en af en håndfuld hovedpersoner i en spraglet film, der bliver ved at krølle historien i stadig flere, forhalende retninger for blot at ende med et klimaks, der ligner forgængerens til forveksling. 

Men heldigvis skrider handlingen frem i eksprestempo, godt smurt af Danny Elfmans sædvanligt bombastiske musik, og man når dårligt nok at tromme med fingrene over en dårlig vittighed, før filmen serverer en ny, der er bedre.

Titel:
Beetlejuice Beetlejuice

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Tim Burton

Manuskript:
Alfred Gough, Miles Millar, Seth Grahame-Smith

Medvirkende:
Michael Keaton, Winona Ryder, Catherine O'Hara

Spilletid:
104 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
12. september

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten