Biografanmeldelse
23. mar. 2016
Batman v Superman: Dawn of Justice
Batman (Ben Affleck) er trukket i robotrustning for at udfordre manden af stål (Henry Cavill), men det drukner i effekter. Foto | Clay Enos

Batman v Superman: Dawn of Justice

Konfrontationen mellem de to største superhelte er en klodset, støjende og endeløs fuser.

Af Flemming Kaspersen

Det er ikke let at holde styr på Hollywoods mange superhelte-franchises.

Marvel har sit vidt forgrenede univers, som blandt andet tæller Avengers, X-Men, Iron Man og Spiderman, og som frem til 2020 kommer til at omfatte mere end tyve film. Parallelt hermed har konkurrenterne i DC Comics deres DC Extended Universe. De startede med Zack Snyders Superman-reboot Man of Steel i 2013, og frem til 2020 kommer serien til at omfatte yderligere ti forbundne film.

Den første er Batman v Superman: Dawn of Justice, som er en opfølger til Man of Steel. Snyder skal desuden instruere to Justice League-film med premiere i 2017 og 2019.

Det handler ikke længere om enkelte film, men om universer. Hvor film normalt slutter med rulleteksterne, er disse univers-film blot enkelte brikker i en langt større fortælling.

Kernen i Batman v Superman er konfrontationen mellem to ikoniske superhelte: Batman og Superman. Det er mennesket mod væsenet fra Krypton, den neurotiske forbryderjæger mod den renskurede halvgud, mørket mod lyset.

Der er mere mørke end lys i filmen. Batman v Superman vælter sig i den apokalyptiske grundstemning, der har præget amerikanske superheltefilm siden Christopher Nolans The Dark Knight (2008), som emmede af post-9/11-angst.

Batman v Superman starter med en scene, som i ekstrem grad trækker på 9/11-ikonografien. Kontorbygninger smadres og styrter sammen, mennesker løber grå og forvildede rundt i støvskyerne, en lille pige står alene tilbage mellem de væltende mure. Midt i det hele står Bruce Wayne, der som den eneste løber ind i mørket og støvet. Filmen har så udvaskede farver, at den til tider synes at være sort-hvid.

Det er en dyster og rodet film.

Zack Snyder er tilsyneladende så optaget af sine effekter, at han er ude af stand til at instruere en scene, hvor man har blot et nogenlunde overblik over tid og rum. Batmans angreb på skurkene i byens havn er et svimlende uoverskueligt fatamorgana af biler, eksplosioner og flammende maskingeværer. Filmens mest stemningsfulde actionscene – en kort kamp mellem Batman og en flok skurke og aliens – viser sig meget symptomatisk at være en drøm.

Fanreaktionerne på nyheden om, at Ben Affleck skulle spille Bruce Wayne/Batman, var ikke venlige. Men Affleck har grånende pondus i rollen, og kæben sidder som den skal. Det største problem er, at rollen virker blottet for motivation.

Vi får den klassiske origin-scene med mordet på unge Bruce Waynes forældre, så vi ved, hvorfor han hader forbrydere. Men præcis hvorfor han føler det nødvendigt at kæmpe mod Superman, fortoner sig en smule. De almindelige mennesker i Metropolis ser Superman som en frelser, en gud nærmest, mens Batman opfatter ham som en dæmon.

Men det burde være rimelig tydeligt, at Lex Luthor (Jesse Eisenberg) er den rigtige skurk. Det klæder sjældent en film, at hovedpersonen er dummere end publikum.

Henry Cavill spiller Superman/Clark Kent for anden gang med spytkrølle, Kirk Douglas-hage og pumpet fysik. Lige så stiv Cavill er i rollen, lige så neurotisk stammende er Jesse Eisenberg som Lex Luthor – en manieret præstation, der havde hørt bedre hjemme i en komedie. I selskab med filmens øvrige dødsensalvorlige miner virker han overspillet og malplaceret. Og i øvrigt ganske ufarlig.

I glimt har filmen den CGI-surrealisme, som er Zack Snyders varemærke – mest gennemført i sværd- og sandal-filmen 300 og den absurde Sucker Punch. Og indrømmet: Ben Afflecks batsuit har et virkelig godt design, en kantet, gotisk brutalisme.

Men Batman v Superman virker først og fremmest klodset, støjende og endeløs. To timer inde i filmen føles den slut. Men der er stadig en halv time tilbage. Med en ny skurk, en ny gigantisk kamp, der tydeligvis er et oplæg til en eller flere af de næste film i DC-universet, navnlig Wonder Woman og The Justice League Part One, som begge er planlagt til premiere i 2017.

Det er en ganske rædsom film. Og der er ni mere på vej …

Titel:
Batman v Superman: Dawn of Justice

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Zack Snyder

Manuskript:
Chris Terrio, David S. Goyer

Medvirkende:
Ben Affelck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
24. marts

Relevante artikler

Nyhed
24. jan. 2014
Batman vs. Superman udskudt til 2016

Batman vs. Superman udskudt til 2016

Biografanmeldelse
13. juni 2013
Man of Steel

Man of Steel

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten